Az "Emberek és Istenek" című filmről

„Önmagamat tagadnám meg, ha nem maradnék"

Ritkán látni „vallásos" filmet, ami jó. És ami áttöri az egyházi szubkultúrát. Ilyen Xavier Beauvois 2010-ben Cannes-i nagydíjat nyert filmje, az Emberek és Istenek. Még a Magyar Narancs is elismerőleg írt róla. És valóban nagy öröm egy magas színvonalú és a tágabb kultúrának is kommunikálni képes filmet látni arról, ami a keresztény élet központja kellene hogy legyen: a tanúságtételről, adott esetben akár áldozatig, sőt, mártírhalálig elmenően.

A film igaz történeten alapszik: 1996-ban az algériai Tibhirine-t iszlám szélsőségesek támadták meg, és máig kiderítetlen módon meggyilkoltak hét francia ciszterci szerzetest. A két túlélő közül az egyik, az igen idős Jean Pierre testvér nemrég interjút adott a Le Figaro napilapnak.

A film túlnyomó része a szerzetesek mindennapi életét, munkáját és a helyiekkel való kapcsolatát kíséri végig - visszafogott, egyszerűségükben is tökéletesen megkomponált képekben meditatív mélységgel tárja elénk a mindennapok szentségét. Ez pedig rendkívül fontos teológiai igazságot is közvetít a keresztény életáldozat természetéről. Ebben az életben előfordulnak kivételes, nagy, olykor halálig menő áldozatok, ám az ilyen, akár életet is veszélyeztető döntés akkor hiteles, ha szerves folytatása a mindennapok csendes, nem látványos odaadásának, a mindennapi feladatokban való helytállásnak. A szerzetesek maguk termelik meg élelmüket, mézet készítenek, amit eladnak a piacon, látjuk őket traktoron, konyhában és betegápolás közben. Békésen élnek együtt a falusiakkal: a missziónak nem a „térítő" változatát képviselik, egyszerűen csak sugározzák közöttük a krisztusi béke és szeretet szellemét (ami önmagában is óriási dolog, ha arra gondolunk, milyen ellentmondásos egy francia keresztény szerzetesközösség léte egy muzulmán országban, amely a hatvanas években szabadult fel a francia gyarmatosítás alól). A rendfőnök, Christian (aki eredeti nevén szerepel a filmben) művelt, érzékeny ember, rendszeresen tanulmányozza a Koránt, igyekszik megérteni a muzulmán vallásos lelkületet, az idős orvos szerzetes pedig éjt nappá téve szolgálja, gyógyítja a környékbelieket.

A film legnagyobb vívmánya az, hogy sikerül éppen vívódásukban, emberi gyengeségükben megmutatni a szereplőket. Amikor a zavargások megkezdődnek, nagyon megijednek, és a távozáson gondolkodnak - maga a kormány is erre kéri őket. - Nem tudjuk, meddig maradunk - mondja az egyik szerzetes a falusiaknak. - Olyanok vagyunk, mint a madár az ágon, nem tudjuk, mikor repülünk tovább. - Nem így van - válaszolja az idős muzulmán asszony. - Ti vagytok az ág, és mi a madár.

Arcjátékból, rövid párbeszédekből nyolc ember jellemrajza tárul elénk a filmvásznon, akik gyarlók, betegek, ijedősek, mint akármelyikünk. Látjuk gyötrődésüket, és tökéletesen meggyőző, amikor a végső döntés meghozatalára összeülve mind, azok is, akik egyértelműen a távozás mellett voltak, egymás után a maradás mellett döntenek. „Önmagamat tagadnám meg, ha nem maradnék" - mondja egyikük. Ennél jobban nem is lehetne megfogalmazni a keresztény áldozathozatal lényegét. Kísérheti halál és fájdalom, kísérheti az önző ego agóniája, mégis, egy mélyebb szinten beteljesedése annak az „igazi önmagamnak", amely az eseménytelen mindennapok során fokozatosan eggyé válik Krisztussal.

 

 

Vissza a tartalomjegyzékhez