Angyalműhely

Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Szentesen.

Kiállítás nyílik a szentesi Koszta József Múzeumban a Kecskeméti Katona József Múzeum gyűjteményéből.

Megnyitó: 2018. május 2. (szerda) 1630

A kiállítást rendezte és megnyitja: ifj. Gyergyádesz László művészettörténész, Móra Ferenc-díjas muzeológus, a Kecskeméti Katona József Múzeum képzőművészeti gyűjteményének vezetője

Kertészfi Ágnes: A mennyek országa hasonlít a mustármagra 

A tárlaton részt vevő művészek (56 alkotó, 58 mű/sorozat): Aknay János; Ale Ildikó; Aranyi Sándor; Aranyász Zita; Ardai Ildikó; Bábás Erika; Balanyi Károly; Bohus Áron; Bori Dóra; Dréher János; Fodor Ilda; Gérné Mezősi Aranka; Győrfi Ádám; H. Barakonyi Klára; Henn László András; Homoki Anikó; Jászberényi Matild; Katona Katalin; Kecseti Gabriella; Kertészfi Ágnes; Kótai József; Kun Éva; Lieb Roland Ferenc; Madarászné Kathy Margit; Makkai Márta; Makrai Zsuzsa; Máté János; Mátyássy László; Mészáros Marianna; Morvay Ibolya; Oberfrank Luca; Olajos György; Olescher Tamás; Orient Enikő; Orosz István; Pájer Emília; Papp György; Pataki Ferenc; Penkala Éva; Pistyúr Imre; Prutkay Péter; Rékasy Levente; Rudó Anna; Sejben Lajos; Skoda Éva; Somodi Ildikó; Szemadám György; Szemereki Teréz; ifj. Szlávics László; Tóth Bogyó István; Tóth Csaba; Török Tamás; Turi Endre; Vén Zoltán; Zelenák Katalin; Zsigmond Aranka.

A kiállítás megtekinthető 2018. június 20-ig a szentesi Koszta József Múzeumban (6600 Szentes, Kossuth Lajos tér 1.). 
Nyitva tartás: keddtől péntekig 9-15 óráig, szombaton: 10-16 óráig

Homoki Anikó: A fény angyala

Keresztény, vallásos, szakrális, egyházi és liturgikus művészet. Amikor alapító kurátorként elindítottuk Kecskeméten a Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálékat, tudatos döntés volt a részünkről, hogy az adott lehetőségek közül a legszélesebb kört érintő területet választottuk. Véleményünk szerint ugyanis a kiállítássorozathoz kapcsolódó, s az előbbiekben említett fogalmak bármelyikének a kiemelése esetén jelentősen leszűkítettük volna a lehetőségeinket a 21. századi és a mindenkori kortárs magyar művészeten belül. A keresztény tematikát, mint az európai művészet egyik legfőbb összetevőjét, egyfajta útjelzőként kiemeltük, sőt a sorozat nevében is jeleztünk. Az elmúlt majd két évtized során tehát a Kecskeméti Képtár (jelenlegi nevén a Kecskeméti Katona József Múzeum Képzőművészeti Gyűjteménye) fő tevékenységi és gyűjtőköre a keresztény tematika jegyében alakult. A 2000. évi „próbatárlatot” követően, 2002-ben, az első alkalommal a keresztre feszítés jelenetét és a legfontosabb szimbólumot, a keresztet választottuk, majd 2005 tavaszán a Genezis őstörténeti részét, a Teremtés könyvének első 11 fejezetét. A harmadik biennálén, 2006-ban az oltár volt a téma, míg a negyediken Krisztus példázatait „adtuk fel”. 2009/2010-ben az Apokalipszis, a Jelenések könyve volt az ábrázolandó, megjelenítendő ikonográfiai program, 2013 tavaszán az angyalok, míg 2015-ben, a hetediken a gyermekek, a gyermekség. A legutóbbi alkalommal, 2016-ban pedig a magyar és a magyarországi szentek. A szentesi tárlattal párhuzamosan, május 27-ig látogatható a kilencedik biennálé, melynek alcíme ezúttal A hét főbűn – Hieronymus Bosch nyomában. A sorozat sikerét jelzi, hogy rekordszámú jelentkező, 236 művész 234 alkotást, illetve sorozatot adott be, amiből a zsűri összesen 126 alkotó 125 művét javasolta kiállítani és a katalógusban megjelentetni.

A Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé első kilenc alkalma során összesen 1105 alkotást sikerült kiállítanunk a mindenkori zsűri után a kecskeméti Cifrapalotában, ami jól mutatja, hogy mennyire hiányzott egy ilyen sorozat a magyarországi kiállítási palettáról. A biennálék alkalmával sokan fölkapták a fejüket, s végre többen is észrevették, hogy a rendszerváltozás ellenére ez a terület még mindig a mesterséges ideológiai elfojtás következményeit nyögi. Magyarországon a kilencvenes évekig a fiatalabb nemzedékek legjobbjai a keresztény ikonográfiával szinte nem is találkozhattak, legfeljebb csak egy lehetőleg minél távolabbra tolt művészeti hagyományként, művészettörténeti leckeként, tévesen azt sugallva, hogy itt csupán egy végtelenül elavult, korszerűtlen, további alkotások létrehozására méltatlan területről van szó. A keresztény mitológia azonban mélyebben gyökerezik Európa kultúrájában, gondolkozásmódjában, művészetének történetében és különösen az emberi lelkekben annál, hogy valaha is teljes egészében elveszítse a mindenkor érvényes aktualitását. Sebastian Francknak, Bruegel kortársának szavai ma is érvényesek: „Az egész Biblia újból és újból megismétlődik: Ádám bűnbeesése, a tudás fája, a bűnbánat, ugyanígy a halál és az élet… Krisztus szenvedései a maguk módján mindennap végbemennek és az összes története a Bibliának szintén… Bennünk, a belsőnkben, innen jön ki minden, és ha úgy alakulna, hogy Krisztus külsőleg visszatérne, mint ahogy tagjaiban mindennap jön és szenved, úgy ismét újra és újra megfeszítjük őt, apáink mértékét betöltve”.

Bori Dóra: Keresztelő tál és kancsó

A keresztény biennálékhoz kapcsolódik az a szintén bő másfél évtizede folyó módszeres gyűjtői tevékenység, melynek eredményeként a Kecskeméti Katona József Múzeum képzőművészeti gyűjteményén belül létrehoztunk egy, a nem egyházi fenntartású magyarországi múzeumokban ma még egyedülállónak tekinthető, speciális gyűjteményi egységet. A kollekció szerencsére folyamatosan gyarapodik, melynek köszönhetően már túl vagyunk a 400. beleltározott tételen. Gyarapítási keret hiányában a fő módszer a művészek rábeszélése arra, hogy ajánlják fel műveiket a múzeumnak. A gyűjtemény összetétele, minősége tehát alapvetően az alkotók jóindulatától és az egyes biennálék témájától függ, éppen ezért igyekszünk kihasználni a Nemzeti Kulturális Alap által kiírt műtárgyvásárlási pályázatokat is. Az alkotóktól tudjuk, hogy adományozási kedvüket jelentősen fokozták azok a tárlatok, melyeken egy-egy válogatást mutattunk be, így élővé téve ezt a múzeumi tárgyegyüttest (pl. Eger, Zsinagóga Galéria; Budapest, Klebelsberg Kultúrkúria; Kiskunfélegyháza, Szent István templom; Zalegerszeg, Göcseji Múzeum). Az eddigi legnagyobb lélegzetű bemutató a Pécsi Galériában volt 2014-ben, ahol 94 művész 121 alkotását lehetett megtekinteni. A leglátogatottabb pedig az azt követő év tavaszán a budapesti Szent István Bazilika lovagtermében Útmutató – Kortárs Keresztény Művészeti Gyűjtemény Kecskeméten címmel megrendezett tárlat volt, amelyet 56 ezren tekintettek meg. 2016 végén a Vízivárosi Galériában sor került az első olyan kiállításunkra is (Karácsonyi Tárlat XV. – Szakralitás a kortárs zománcművészetben), ahol egy műfajt kiemelve, illetve az adott területet képviselő művészeti egyesülettel (Tűzzománcművészek Magyar Társasága) együttműködve mutatkoztunk be. Végül 2017 nyarán a Magyar Művészeti Akadémia meghívására a Vigadó földszintjén mutathattuk be a gyűjtemény egy részét, amelyhez katalógus is társult. Mindezek a tények egyértelműen arra mutatnak, hogy a biennáléknak hosszabb távon is érezhető hatása van a magyar művészetben, s más egyedi vonásaival együtt külön helyet biztosít a többi kiemelkedő jelentőségű országos kiállítássorozat között.

ifj. Gyergyádesz László

Csatolt állományok