Nyomtat Elküld Olvasási nézet

IFJÚSÁGNAK

Hasznos ötletek ifiórákhoz
Beszélgetésre indító történetek
Dr. Michna Ottóné Ablonczy Ágnes összeállítása

A HÁROM TANÍTÓ - perzsa népmese

"Egy lovas kocogott az úton. Összetalálkozott három tanítójával, üdvözölte őket, majd tovább lovagolt. Mind a három tanító azt állította, hogy egyedül őt köszöntötte a lovas. Addig-addig civakodtak, amíg hajba kaptak, mert mindegyik szentül hitte, hogy csak ő lehetett az, akinek a köszöntés szólt. Végül megegyeztek:
- Induljunk szaporán a lovas után, s kérdezzük meg tőle magától, melyikünknek köszönt.

A lovas után eredtek hát, és addig kurjongattak utána, amíg megállt. Mikor utolérték, megkérdezték:
- Melyikünknek köszöntél?
- Aki a legostobább közületek - felelte.
- Akkor hát éppen én vagyok - kiáltott fel egyszerre a három tanító, - No de legjobb lesz, ha mindhárman egy-egy történetet mondunk el ostobaságunkról. Abból majd kitűnik, hogy melyikünk a legostobább.
Elkezdte az első:
- Egyszer egy osztályban ültem, körülöttem a gyerekek a leckéjüket mondták. Hirtelen egy tyúk belepottyant a kútba. Kötelet kötöttem a derekamra, a végét a gyerekek fogták. Leereszkedtem a kútba. A közepe táján lehettem, mikor az egyik gyerek eltüsszentette magát. Mivel a gyerekek nem verték össze a tenyerüket, megharagudtam, és rájuk parancsoltam, hogy most tapsoljanak egyet. Erre elengedték a kötelet, és összeverték a tenyerüket. Én meg a kút fenekére zuhantam, egyik lábam eltört, hogy még máig is sánta vagyok. Van-e hát nálam ostobább?

Ekkor a másik tanító vette át a szót.
- Ez semmi. Egyik szombaton kinyitottam az osztály ajtaját, és leültem a helyemre. Előtte való nap, pénteken nem volt tanítás, a gyerekek összebeszéltek. Elhatározták, hogy másnap mindnyájan felkeresik a tanítót, és elhitetik vele, hogy beteg. Bejött az első tanuló. Köszöntött, helyet foglalt, majd felkiáltott: - Tanító úr! Milyen sápadt! Biztosan beteg. Jött a második tanuló, az meg azt mondta: - Milyen beesett a tanító úr szeme! A harmadik meg így szólt: -Hogy megnyúlt az orra! Mi baja lehet? Ekkor már biztos voltam benne, hogy megbetegedtem. A feleségemet megkértem, menjen és hozzon orvost. Az asszony útnak is eredt. Közben megéheztem. Felkeltem, és kinyitottam a konyhaszekrény ajtaját. Találtam egy kis rizsgombócot, de még megrágni sem volt időm, máris jött az orvos. A gombóc a szájamban volt, nem tudtam lenyelni. Mikor az orvos rám nézett, azt gondolta, hogy feldagadt az arcom. Kijelentette, hogy nyomban fel kell vágni. Már vette is elő a kést, és egy jókora vágást csinált az arcomon. A kés hegyére rátapadt egy szem főtt rizs. Az orvos ekkor így szólt a feleségemnek: - Látja, ez egy kis féreg. Szerencsére ügyesen kioperáltam. Ha nem sikerült volna a műtét, meghalt volna a férje! Azzal vette a fizetséget és elment. Én meg néhány napig ágyban maradtam, amíg meg nem gyógyultam. A gyerekeket addig szabadjára engedtem, s játszhattak kedvükre. Amondó vagyok hát, hogy nálam senki sem ostobább.

Ekkor a harmadik tanító állt elő történetével.
- Ugyan ez mind semmiség az én ostobaságomhoz képest. Egyik reggel kimentem a medencéhez, hogy elvégezzem az előírt mosakodást. Hirtelen megpillantottam saját arcom a vízben, s azt hittem, hogy a medencében tolvaj lapul. Hamar a tanulók után kiáltoztam. Ahogy körém sereglettek, botot adtam mindegyikük kezébe, és ezt mondtam: A medencében tolvaj bújt el. Bemegyek a közepébe, ti pedig tartsátok nyitva a szemeteket. Ha a tolvaj kidugja a fejét a vízből, akkor csihi-puhi, táncoltassátok meg rajta a bototokat. Beléptem a vízbe, és alámerültem. Ugyancsak meresztgettem a szemem, de nem találtam senkit. Hamarosan levegőt kellett vennem. A gyerekek azt hitték, hogy én vagyok a tolvaj, úgy, hogy csak úgy záporoztak rám az ütések, fejemre, arcomra. Kénytelen voltam újra a víz alá merülni. Megpróbáltam minél tovább lenn maradni, de csak kifogyott belőlem a szusz. Mondhattam nekik, hogy én vagyok a tanítójuk, nem én vagyok a tolvaj, a gyerekek nem hallgattak rám. Végül a feleségem szabadított ki a kezük közül.

Csak az a baj, hogy ezek után sem derült ki, vajon melyiküket is köszöntötte a lovas."

Észrevesszük a problémát? És a mi viszonyulásainkban?
Néhány egész egyszerűnek látszó kérdés a mesével kapcsolatban:

1. Melyiküket köszöntötte a lovas? /mindegyiket/
2. Melyikük vette észre a köszöntést? /mindegyik/
3. Melyikükre volt érvényes, hogy ostoba? /mindegyikre/

Miért írja, hogy ezek után sem tudták, kinek köszönt a lovas? Ellentmondás?

1. Miért szaladtak? /a megbecsülésért - mindegyik önmagáért/
2. Ostobaságáról mindegyik meggyőződhetett? /igen/
3. Azt akarták bizonyítani, hogy ostobák? /Dehogy, csak az igazukat/
4. Miért nem lettek bizonyosak abban, kinek szólt a köszönés? /mert csak igazoltak/

Magunkra ismerünk? Jártunk már így? Hogy az igazunk bizonyítása közben vesztettünk?
Bizonyosságot, ígéretet, vezetést, látást, lépést, oldást, hitet, embereket…


Vissza


EGYÉB BESZÉLGETÉST SEGÍTŐ MESÉK, TÖRTÉNETEK

Lázár Ervin:
A bolond kútásó (Hét szeretőm) - bolondság és hitetlenség
A csodapatika (Bab Berci) - tulajdonságaink és vállalásunk
A Kék meg a sárga (A Hétfejű Tündér) - a türelmetlenség A nagypapa meg a csillagok (A Hétfejű Tündér) - a derű
Foci (Kisangyal) - hitetlenség, imádság, hit
Illés-mese (Kisangyal) - elmúlás, megmaradás…

Hans Christian Andersen:
A császár új ruhája - hiúság és csalás
A fenyőfa - többrevágyás, elégedetlenség
Toll és tintatartó - kivagyiság, versengés
A hóember - a kívánságok, álmok hiábavalósága

Móricz Zsigmond:
A török és a tehenek - idegenség, nem értés

Oscar Wilde:
A boldog herceg - kincs és érték
A csalogány és a rózsa - hűség, áldozathozatal


Vissza



Játékok ifiknek

A most következő játékok egy részét már hosszú évek óta ismerjük, és talán az is elmondható, hogy igazi bevált receptek. Egy másik részüket nemzetközi konferenciákon tanultam és játszottam, most kezdenek igazán tért hódítani, és hamarosan talán mindenhol általánosak lesznek.
Két csoportba osztottam ezeket a játékokat: az elsőbe azok kerültek amelyekhez semmilyen segédeszközre és előkészületre nincs szükség, míg a másodikba egy olyan játék került melyhez szükség van egy kis készülődésre, de éppen ezért talán még élvezetesebb.

Előkészületet nem igénylő spontán játékok

1. "Szeretem azt aki..."
A játékhoz körbe kell ülni, úgy hogy mindenki egy széken ül, a játékvezető pedig középen áll. A székek egymáshoz érnek, egészen szorosan, és a körben álló embernek, a játék kezdetekor a játékvezetőnek, nincs széke. A játék lényege az, hogy minél több embert megmozgassunk olyan állítások kijelentésével, hogy "Szeretem azt akinek barna a haja, volt már fogorvosnál, református, járt óvodába, volt már szerelmes, stb." amely állítások elhangzása után mindenki akire az állítás igaz -tehát barna szemű, volt már fogorvosnál, stb.- fel kell hogy álljon és egy másik székre kell hogy átüljön, így a középen álló személy is mindig kicserélődik. Fontos korlátozás, hogy egymás mellett álló székekre nem lehet átülni, és ugyanoda sem lehet visszaülni, ahol azelőtt ültünk. Az is fontos, hogy próbáljunk olyan állításokat kitalálni, amelyek sok emberre igazak. Ezzel a játékkal sok minden kiderülhet a társaságban lévőkről. Befejezéshez már kialakult ez a mondat: "Szeretem azt aki unja már ezt a játékot...". Ha sokan felállnak új játék következik!

2. Kacsintós
Ha sok ülés után szeretnénk egy kicsit mozogni, ez a jól ismert kacsintós játék éppen megfelelő. Ismét kört kell formálni, de most állva, és két kört, melyben a belső körben álló embereknek a külső körben álló emberek a párjaik, tehát úgyis kell beállni, mintha párok egymás háta mögé állva formálnának köröket. A hátsó embernek - aki a külső körben áll- háta mögött van összekulcsolva a keze, a szemével pedig az előtte állónak a sarkát figyeli. A külső körben lévőknél egy embernek nincs párja, és ő próbál kacsintással elcsábítani egy párt magának a belső körben állók közül. Amikor valakire rákacsint, annak oda kell ugrani a kacsintó ember elé, de ha párja észreveszi szökési szándékát és megérinti akkor nem mehet. Amikor sikerül valakit elszöktetni akkor a korábban egyedül lévő személy áll belülre, és az elszöktetett áll a háta mögé felügyelőnek. Fontos azonban, hogy a hátul állók tényleg az előttük álló sarkát nézzék!

3. Táncos-páros
Ezt a játékot olyan helyen érdemes játszani, ahol a dübörgés és hangoskodás nem zavar senkit, de biztos, hogy remek hangulatot teremt. Állítsuk be a jelenlévőket párosával egy hosszú oszlopba, ha lehet egy fiút és egy lányt, úgy, hogy a fiúk mind egy oldalon, egymás mögött álljanak. A párokon felül szükség van még egy személyre, aki legelöl áll, és karba font kézzel várja az első kör cserélődését. A játékvezető valamilyen zenét elindítva megindul az egyik oszlop, először a lányok körbe a fiúk sora mellett, és amíg a zene szól, addig végig menni kell körbe-körbe. Ha a zenét megállítja a vezető a sorban álló fiúk közül gyorsan bele kell karolni valakibe. Ezt elősegítendő a fiúk csípőre tett kézzel karjukat kitartva kell hogy álljanak, hogy gyorsabban belehessen kapaszkodni. Egy embernek nem marad párja, így ő kiesik, és az első ember ismét karba fonja kezét, majd indul a következő kör, amikor a fiúk mennek körbe. Fontos szabályok, hogy aki a zenét irányítja nem nézheti a játékosokat, a sorok között nem lehet átvágni és nem lehet a menetiránnyal ellentétes irányban párt szerezni magunknak.

4. Névösszezavaró
A játékhoz elengedhetetlen, hogy már ismerjük egymás nevét, különben tényleg sikerül teljesen összezavarodnunk. Alakítsunk két csapatot, melynek tagjai egyértelműen megkülönböztethetők (pl. fiúk-lányok). Érdemes úgy kialakítani a csoportokat, hogy a létszám egyenlő legyen, de ez nem kizárólagos kritérium. Minden játékos írja fel a nevét egy papírra, majd ezeket keverjük össze és osszuk ki úgy, hogy mindenkinek jusson pontosan 1 név, de senki ne tudja, hogy a többieknek mi jutott. Ezután üljenek a játékosok egy nagy körbe, úgy hogy mindenkinek legyen helye, de jelöljünk ki 4 kitüntetett helyet, valamint legyen egy plusz szabad hely is. Az ülésrend lényegtelen, a csapatok nyugodtan összekeveredhetnek, csak arra figyeljünk, hogy a 4 kitüntetett helyen és az azoktól balra eső helyeken a csapatok egyenlően osztozzanak. Magyarul mindegyik csapatból 2 ember üljön kitüntetett helyen és 2 ember 2 kitüntetett hely mellett közvetlenül, a bal oldalon foglaljon helyen. A játék menete a következő:
* akinek a jobb oldalán üres hely van, az mond egy nevet
* akinél a mondott név van, az föláll és odaül a hívó mellé, az eddig üres helyre
* a hívó és a hívott kicserélik a nevüket tartalmazó papírt
Kicsit bonyolultnak tűnik, de aki figyel, így most megtudja, a hívó nevét, amelyet célszerű megjegyezni. Végeredményben a cél az, hogy mind a 4 kitüntetett helyet az egyik csapat tagjai foglalják el.


5. Kártyás ölbe ülős
Ehhez a játékhoz egy csomag francia kártyára van szükség. A kártyákat kiosztjuk a jelenlévőknek, és kört formálunk a székekből. Mindenki megjegyzi a lapot amit kapott, pontosabban azt, hogy káró, pikk, treff vagy kör, illetve hogy piros vagy fekete. A joker, bubi, dáma, király és ász lapokat nem osztjuk ki. Ezután visszaadjuk a kártyákat a játékvezetőnek, és mindenki leül egy székre a körben úgy hogy ne maradjon ki egy szék sem. Ezután a szabályt elmondjuk, amely az, hogy a piros kör és káró esetén mindig jobbra kell ülni, a fekete pikk és treff esetén pedig balra. A játékvezető elkezdi a kezében lévő összekevert paklikból egyesével fordítani a kártyákat és mindenki ha a saját kártyájának a fajtáját hallja vagy jobbra vagy balra ül. Tehát ha a játékvezető azt mondani, káró, akkor az akinek káró lapja volt feláll és arrébb ül közvetlenül a mellette ülőnek az ölébe. Ha valakinek ülnek az ölében nem állhat fel, és az is előfordulhat, hogy már 10-15-en ülnek egy ember ölébe, de senki addig nem mozdulhat amíg a legfelül lévő embert el nem szólítják. Ha joker, dáma, bubi, király vagy ász jön az alul lévő emberek helyet kell hogy cseréljenek a legfelül ülő emberekkel és mindenki aki még az ölükben ült helyet kell hogy cseréljen azzal akinek az ölében ül. A játék addig megy, amíg el nem fogynak a kártyák.

6. Mediterrán játék
Ez a játék az est későbbi időszakában ajánlott, amikor már kellően felszabadultan érezzük magunkat. Ahogy a nevében is benne van ez egy olasz játék, erre fel kell készülni. Formáljunk kört a jelenlévőkből, ha lehet, akkor felváltva legyenek a fiúk és a lányok. A fiúknak betű jeleket adjunk, a lányoknak pedig számokat, ahányan vannak annyit. Mindenkinek nagyon meg kell jegyezni a saját jelét. Egy ember bemegy a kör közepébe, és ha lány, akkor először egy lányt hív, utána pedig egy fiút, például így: 8D. Akkor a hívott emberek belépnek a körbe és az a feladat, hogy hívott fiúnak meg kell az arcán puszilni a körben álló lányt, úgy hogy a behívott lány is és a középen álló lány is védi magát. Ha a behívott fiúnak sikerül megpuszilnia a körben álló lányt, akkor a lány marad ismét a körben, ha azonban a behívott lány, aki mint védő szerepel hamarabb megpuszilja a behívott fiút, akkor a fiú marad a körben. Ebben az esetben a fiú hív egy fiú védőt magának, és egy lányt, akinek meg kell őt puszilni.

Előkészületet igénylő játék

1. 16 cédula
Ez a játék egyértelműen a szellemi játékok királynője! A lényeg az, hogy érdekes kérdésekre a válaszokat 16 cédulára írjuk, amelyből 3 alapvetően rossz válasz van. Például ilyen kérdések lehetnek, hogy mely országok vallása katolikus, vagy mely szavak zenei kifejezések, vagy melyik regényt írta Jókai, melyik műalkotás festmény, vagy melyik színész házaspár él még mindig házasságban. A jelenlévőkből egyenlő létszámmal csapatokat formálunk és minden alkalommal a csapatok 3 cédulát, fordíthatnak fel. Lehet passzolni is. Minden egyes jó válaszért kapnak egy francia kártyát, amelyet a 2-től kezdünk kiosztani az Ászig. Az a fontos, hogy mindig folyamatosan ossza ki a játékvezető a kártyákat, tehát minden egyes jó válaszért a soron következő kártyát adjuk. Ha egy rosszat fordítanak fel, az összes abban a körben kapott kártyát elveszíti a csapat. Minden kérdés után össze kell számolni a kártyákat, amelyek bubitól felfelé 10-et érnek, tehát a bubi 10, dáma 11, király 12, ász 13-at ér. A kártyákat minden kör után visszavesszük, hogy lehessen újra kiosztani őket. A cédulák hátoldalán pipa vagy áthúzott 0 jel jelzi, hogy melyik válasz jó, vagy rossz.


Összegyűjtötte: Klekner Bíbor


Vissza




Ismerkedő

A játékvezető feleannyi fonalat fog össze középen, mint ahányan a játékosok vannak. Mindenki megragad egy fonalvéget és ekkor a vezető elengedi a fonalakat. Akik ugyanannak a zsinórnak a két végét fogják, párt alkotnak. Bemutatkoznak egymásnak, majd adott idő múlva bemutatják társukat az egész csoportnak.
Ha más célból szeretnénk két fős csoportokat létrehozni (pl.: imapárok), akkor is használhatjuk a fonalakat.

Névtanuló, ismerkedő
A játékosok körben ülnek, úgy, hogy mindannyian jól lássák egymást. Mindenkinek ki kell találni egy olyan tulajdonságot, amelyik kezdőbetűje megegyezik keresztnevének első betűjével. (bohókás Bori stb.) A társaságnak sorban el kell ismételnie az összes nevet jelzőikkel együtt.
Fontos, hogy hagyjunk pár percet arra, hogy mindenki megfelelő jelzőt találjon ki magának.


Névtanuló, (csuklótörő)
A játékosok körben ülnek, eggyel több szék van, mint amennyi ember. Akinek a bal oldalán nem ül senki, gyorsan ráteszi a kezét a székre és azt mondja: "Tőlem balra üres a hely, kérlek, Marci, foglald el!" Mikor Marci feláll, a bal oldali szomszédjának mielőbb le kell tennie a kezét a székre, mert ha nem elég szemfüles, a jobb szomszéd elfoglalja a helyet, és ő hív maga mellé valakit.
(Ha németekkel játsszuk, a mondóka: "Mein linker, linker Platz ist leer, Thomas, bitte, komm mal her!")

Csoportbontás
Ha az a cél, hogy ne azok kerüljenek egy csoportba, akik ismerik egymást, megtehetjük azt, hogy leültetjük őket körbe, majd számolni kezdünk 1, 2, 3… ahány csoportot szeretnénk. Majd az "egyeseket" ide, a "ketteseket" oda, a "hármasokat" amoda stb. küldjük.

Mulatságosabb megoldás, ha a játékvezető felállítja a többieket, háttal fordul nekik, és arra kéri őket, hogy csapjanak bele hátra tartott tenyerébe. A játékvezető mindenkinek mond egy számot, addig számol el, ahány csoportot ki szeretne alakítani. Ha már mindeni kapott egy számot, "egyesek" ide, "kettesek" oda stb.

Ha tudjuk, hogy pontosan hányan leszünk, szétvághatunk képeslapokat, képeket annyi részbe, ahányan az adott csoporthoz tartozni fognak. Összekeverjük a darabkákat, mindenki húz egyet, majd indulhat a verseny: az a csapat nyer, amelyik leghamarabb egymásra talál. Aztán jöhet az újabb megmérettetés!
Pl.: Ha bibliai történetek képeit vágjuk össze, a csapatoknak pár perc múlva elő kell adni őket.

Körjátékok
Gyümölcssaláta
A játékosok körben ülnek, a játékvezetőnek nincs széke, ő a kör közepén áll. A játékvezető minden játékosnak mond egy gyümölcsnevet a hatféle gyümölcs közül: alma, körte, barack, meggy, dinnye, eper. Ha megnevez egy gyümölcsöt, pl. alma, akkor az almáknak helyet kell cserélniük egymással. Közben a kör közepén álló megpróbál leülni. Ha sikerül, a kiszorított ember lesz a játékvezető, és neki kell új gyümölcsnevet mondani. Ha gyümölcssalátát kiált, mindenkinek helyet kell cserélni. A játékosok nem ülhetnek a közvetlenül mellettük lévő székre.

Bizalomjáték
A játékosok körben ülnek és a játékvezető egy jól összekevert UNO-kártya segítségével mindenkire kioszt egy színt. Ezután a kártya lapjainak sorrendjében színeket sorol fel, aki hallja a saját színét eggyel jobbra ül az ott ülő ölébe. A játékosok csak akkor ülhetnek tovább, ha éppen senki sincs az ölükben. Az a játékos nyer, aki leghamarabb jut vissza saját, eredeti helyére.
Hullámzás
A játékosok körben ülnek szorosan egymás mellett, eggyel kevesebb szék van, mint ahányan játszanak. A játékvezető középen áll és azt mondja: pl. Két hullám jobbra és egy hullám balra. A játékosok két székkel jobbra ülnek majd eggyel vissza, úgy hogy közben mindhárom székre leülnek. Közben a játékvezető igyekszik befurakodni a körbe. A kiszorított játékos vezeti tovább a játékot.
(Németül : zwei Wellen nach links)
Híres ember
Mindenki kap három papírdarabot, amelyekre híres emberek, mese-és regényhősök nevét kell felírni. Ha mindenki kész és összehajtotta a cetlijét, összegyűjtjük a papírokat. A társaságot két részre osztjuk, az egyik csoportból valaki egy perc alatt saját csoportjának jellemzi azt, akit kihúzott. Közben nem mondhat tulajdonneveket (tehát a művészek irodalmi, képzőművészeti stb. alkotásainak nevét sem), helyneveket és nemzetiségeket. Körül kell írni ezeket, tehát pl.: olasz helyett csizmaországbelit használhat. Ha tiltott szót mond, vagy nem ismeri a hírességet, a másik csoport jön. A cél az, hogy a rendelkezésre álló idő alatt minél több cédulát gyűjtsünk, mert akkor nyer a csoportunk.

Rabszolga
Mindenki kitalál magának egy álnevet, megsúgja a játékvezetőnek, aki felírja ezeket egy lapra. Felosztja a társaságot két csoportra és tetszőleges sorrendben kétszer felolvassa a neveket. A játékosok elkezdenek találgatni. Pl.: Bence, te vagy kikerics? Ha Bence nem kikerics, ő kérdezheti a másik csoportot, ellenkező esetben a kérdező rabszolgája lesz, mögé kell állnia és a játék során már nem beszélhet. Az a csapat nyer, ahol összegyűjtik az összes rabszolgát. Rabszolgatartót is rabszolgasorba taszíthatunk, de csak akkor, ha nem csak az ő nevét tudjuk, de sorrendben hátulról rabszolgái nevét is.

Csoportjátékok
Mars
Be akarjuk népesíteni a Marsot. El kell döntenünk, hogy milyen szempontok alapján válasszuk ki az 1000 telepest és milyen törvények vonatkozzanak rájuk.
Törvénytervezet:
1. Minden foglalkozás képviselőiből küldünk fel embereket. (politikus, közgazdász, börtönőr, jogász stb.)
2. Csak keresztényeket engedünk fel.
3. Nem mehet minden nép fia, hogy elkerüljük a háborúkat.
4. Csak egészségesek kaphatnak a Marsra útlevelet, hogy minél hamarabb benépesítsék a bolygót.
5. Nem mehetnek a homoszexuálisok.
6. Nem hoznak majd létre családokat, hogy az emberek többet foglalkozhassanak a munkájukkal.
7. Csak természetes anyagokat lehet használni, elkerülendő a környezetszennyezést.
8. Templomok nem épülnek majd energiatakarékossági szempontból.
9. 60 évesen kötelező az eutanázia.

Cél: megvitatni, megváltoztatni ezeket a törvényeket, konszenzusra kell jutni. Az új törvényekkel mindenkinek egyet kell értenie, különben érvénytelenek.

Kérdezz! Felelek... mindenre?!
A játék menete:
1. Ismertetjük a szabályokat, ezeket meg lehet változtatni. Fontos, hogy mindenki fogadja el őket mielőtt elkezdődik a játék.
2. A szabályok:
· A kérdező két mondattal kérdezhet, ebben legalább egyszer szólítsa meg "áldozatát", a válasz adójának három mondat áll a rendelkezésére, ő is legalább egyszer szője a válaszába a másik nevét.
· Visszakérdezésre nincs lehetőség. (Majd játék után...˘)
· Egyszerre mindig csak egy ember beszélhet.
· Aki nem tartja be ezeket a szabályokat, zálogot ad.
3. Mindenki felírja egy cetlire a nevét, ezután kiosztjuk ezeket a papírokat, magadat nem húzhatod. Ne mutasd meg a szomszédodnak, kit húztál, hadd legyen meglepetés. Egy másik cédulát is kap mindenki, amelyre tetszése szerint egy I vagy egy H betűt ír. Ezeket is összegyűjtjük és szintén kiosztjuk. Az I betű igazat jelent, a H hamisat. Ha I betűt kapunk a feltett kérdésre igazat kell mondanunk, ha H-t hazudjunk. Minden válasz után megpróbálják a többiek kitalálni, hogy igaz-e az állítás. Az nyer, aki a legtöbbször tippelt helyesen.
4. Ezután a játékvezető felteszi a kérdését az első játékosnak, aki válaszol, majd tovább kérdez.

Játékok, melyeket külföldi barátainkkal (is) játszhatunk:
Ismerkedő

Minden résztvevő kap egy ilyen, vagy ehhez hasonló ívet és egy tollat. Olyan embereket kell keresni, akikre illik
Az itt található ív csak minta. Természetesen felhasználható így is, de lehet, hogy az adott csoporthoz kell a kérdéseket alakítani.

Suche jemanden, der... (Mit einem darfst du nur einmal untreschreiben lassen!)
Try to find someone who... (One person may sign only once!)
Keress valakit, aki... (egy emberrel csak egyszer írathatod alá!)

1. ... in dem Monat geboren ist, wie du./ ugyanabban a hónapban született, mint te.
... was born in the same month like you. ..............................
2. ... um mindestens 10 Centimeter größer oder kleiner ist, als du.
... legalább 10 cm-rel magasabb, vagy alacsonyabb, mint te.
... is 10 centimeter taller or shorter than you. ..............................
3. ... eine andere Augenfarbe hat, als du./ akinek más színű szeme van, mint neked.
... whose eyes are not the same colour as yours. ...............................
4. ... schon in deinem Land war./ járt már Magyarországon.
... has been to your country. ..............................
5. ... gerne mit dir tanzen würde/ szívesen táncolna veled.
... would like to dance with you. ..............................
6. ... dessen Lieblingsblume mit deiner identisch ist./ ugyanaz a kedvenc virága.
... has the same favourite flower like you. ..............................
7. ... unter der Dusche singt./ énekel a fürdőkádban.
... sings in the bathroom. ..............................
8. ... zu einer anderen Kirche gehört, als du./ más felekezethez tartozik, mint te.
... belongs to another church than you. ..............................
9. ... den du noch nie getroffen hast./ akivel még sose találkoztál.
... you have never seen to this time. ..............................
10. ... schon von einem Hund gebissen wurde./ akit már megharapott egy kutya.
... has been bitten by a dog. ..............................
11. ... dessen Studium/Beruf ähnlich zu deinem ist./ hasonló egyetemre jár, vagy a szakmája hasonlít a tiédre.
... whose study/profession is like yours. ..............................
12. ... mindestens drei Geschwister hat./ akinek legalább három testvére van.
... has at least three siblings (brother or sister). ..............................
13. ... so große Füße hat, wie du./ akinek ugyanakkora a lába, mint neked.
... whose feet are the same size as yours. .............................
14. ... der gerne ins Theater geht./ szívesen jár színházba.
... likes to go to the theatre. ..............................
15. ... dir jetzt ein Lied singen kann./ elénekel most neked egy dalt.
... can sing a song for you now. ..............................
16. ... ein Instrument spielen kann./ játszik valamilyen hangszeren.
... can play an instument. ..............................
17. ... dir jetzt einen Witz erzählen kann./ elmesél neked egy viccet.
... can crack a joke for you now. ..............................
18. ... gerne etwas in deiner Sprache erlernen möchte/ szívesen megtanulna valamit magyarul.
... would like to learn something in your language. ............................
19. ... mit dem du dich nur mit "Zeichensprache" verständigen kannst./ akivel csak kézzel-lábbal tudod megértetni magad.
... whom you can communicate just with signs with. ..............................
20. ... den du gerne besser kennenlernen möchtest./ akit szívesen közelebbről is megismernél
... would like to known better. ..............................

Ki tud többet Magyarországról?
A külföldieket csoportokra osztjuk, és a feladatuk az, hogy meghatározott időn belül minél több magyar szót/ nevet/ híres embert/ várost stb. gyűjtsenek össze. Meg fognak lepődni, hogy mennyi mindent tudnak! Az a csapat nyer, aki a legtöbbet összeszedte. Mi magyarok pedig az ő szavaikat/neveiket/híres embereiket/városaikat gyűjtögethetjük.

Sugdolózás
Több hosszú, és nem túl egyszerűen kiejthető, esetleg ritka szót összegyűjtünk és leírunk (pl.: cipőfűző, Kirschbaum). A játékosokat úgy osztjuk fel csoportokra, hogy magyarok és külföldiek hasonló arányban legyenek az egyes csapatokban. Sorban ültetjük le őket. A sor is vegyes legyen és az egyik végén egy magyar, a másik végén egy külföldi üljön. Annyi játékvezető kell, ahány csoportunk van. Mi megmutatjuk a soron következő szót nekik, ők pedig egyszerre súgják a magyar szót a sor végén ülő külföldi, a külföldit a magyar fülébe. A játékosok tovább súgják a sor végén ülő pedig - ha már az összes csoportnál megérkezett a szó ide - hangosan kimondják. Az a csoport nyer, akik a legtöbb szót helyesen adták tovább. Azért fontos, hogy olyan ember üljön a sor végén, akinek az anyanyelve a szó, amit ki kell mondania, hogy jót kacaghassunk azon, hogyan vált a teniszütőből tetőfedő…

Néma posta
Csoportokra osztjuk a társaságot, egymás mögé állítjuk a játékosokat. Az utolsó játékosoknak megmutatunk egy számot, egy egyszerű ábrát vagy egy rövid szót, az ő feladatuk az, hogy az előttük lévő játékos hátára rajzolják, akiknek szintén tovább kell rajzolniuk. A sor elején állónak hangosan ki kell mondani a szót, illetve le kell rajzolni az ábrát. Az a csapat nyer, amelyik leghamarabb és helyesen tovább adta az üzenetet.

Összegyűjtötte: Hullán Eszter és Hullán Lilla
















































































































































































































































Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

  • 2024. április 17., szerda

    A HolddalaNap zenekar újra hangszőnyeget sző a csendből. Imádságban fogant koncertjükről Gulyás Anna énekessel, dalszerzővel beszélgettünk.
  • 2024. április 16., kedd

    Duráczky Bálint szociológus szerint a tradicionális keretek lebomlása az elköteleződés megerősödését hozhatja egyházunkban.
  • 2024. április 16., kedd

    A Református Pulmonológiai Centrumban kapta meg Közép-Európában elsőként a gyógyszeres kezelést egy hatévesnél fiatalabb cisztás fibrózisos gyermek.
  • 2024. április 15., hétfő

    Alkohol- és drogfüggőségből szabadult srácok, közös munkájuk biztonságos közeget teremt számukra a reintegráció felé vezető úton.
  • 2024. április 15., hétfő

    Újraalapításának 30. évfordulójáért adott hálát a Kecskeméti Református Általános Iskola vasárnap.
  • 2024. április 12., péntek

    Százhúsz lelkész és missziói munkás találkozott a Káposztásmegyeri Református Gyülekezetben tartott Nagy-Budapesti Missziói Konferencián.
  • 2024. április 10., szerda

    Költészet napja alkalmából a tükrök fontosságáról és a férfivá nevelésről beszélgettünk Hajdúné Tóth Lívia, lovasberényi hittanoktatóval, lelkipásztor...
  • 2024. április 08., hétfő

    Hogyan kezdődik a templomépítés? Kell hozzá telek, tervek, támogatás? Külső-Kelenföldön rajzpályázattal indul. 
  • 2024. április 08., hétfő

    Az elmúlt évek felújításaiért adtak hálát a Tassi Református Egyházközségben, ahol a közösségi terek nemcsak az impozáns múltról, de az élettel teli j...
  • 2024. április 04., csütörtök

    Folytonosság és változás, külső tényezők és személyes hit, individualizmus és felekezeti elkötelezettség, ébredés és szekularizáció teszik sokszínűvé ...