Cikkek

A MAI ZSIDÓ ÉNEK, ZENE ÉS TÁNC

" Pedig te szent vagy, lakozol Izrael dicsérő

dalai közt. "
22. Zsoltár 4. vers (IMIT, zsidó Biblia)



A MAI ZSIDÓ ÉNEK, ZENE ÉS TÁNC

Az elmúlt években sok gyülekezeti alkalmon a dicsőítés része lett a zsidó énekek jelenléte, megjelentek a zsidónak mondott táncok, melyeket zsidó zenére jártak.
Maradandó jelenségként néhány kis csoport mindezt táncház formában gyakorolja .

Időnként azonban újra-és újra megjelennek énekesek, kik a művészet ezen ágait a keresztények között úgy is hirdetik, mint jó eszközt arra, mellyel a zsidókat sikeresen lehet misszionálni.
Ugyanakkor életben maradt a zsidó eredetű énekek néha csodatevő hatásának hite és vágya, mintegy mítosza.

Nem feladatom a mindezek mögött elbújó, sokszor és csak kizárólagosan üzleti fogásokat megnevesíteni , de a csodákra, jó módszerekre éhes, vagy örömködő keresztényeket szükséges néhány tényről felvilágosítani.
Bár nem lehetséges mindezt rövid formában taglalni , mégis lehetséges néhány mondattal is olyan világosságot adni, mely a zsidó énekek rossz használatától , félreértelmezett alkalmazásától megvéd.

Lényegében szét kell választani a lelki örömöket a szellemben történő dicsőítéstől.
E feladat során akkor juthatunk el felismerésekhez, ha ismerjük a zsidó nép életét, történelmét, gondolkodását és viszonyát Istennel.
Mégis, ha ezt töredékeiben is megismerjük, saját lelki és szellemi életünkre, és állapotunkra kaphatunk leleplező, tanító és változást hozó üzenetet.
A zsidó énekek és táncok mögött ott rejtőzködik a sokak számára vonzó ismeretlen.
A vallásos, de tiszta lelkületűeknek éppúgy, mint a szellemben élő és járó Krisztus Testéhez tartozóknak.

A zsidó nép mindig üzenetet hordozó, bizonyságot felmutató és prófétikus elhívású..
E feladat betöltését úgy végzi , hogy tudatosan, vagy tudattalanul, Isten akaratában alázatosan és így tudatosan, vagy akaratlanul is szolgál a népek felé.

Elsőként , bármennyire meglepőnek tűnik, meg kell állapítani, hogy se zsidó zene, se zsidó tánc nem létezik !
Természetesen azonban van igen sokrétű , és mégis valamiben egységes izraeli zene, ének és tánc...
Mint a mai Izrael Népe , mely több, mint száz ország és nép közül hazaérkezve Isten földjére, a Szentföldre :egységes. Annak ellenére, hogy a diaszpórából megannyi szokást és kultúrát jót és rosszat vitt magával.

Izrael földjén maradtak csekély száma miatt a kezdetben baráti együttélés révén, majd fizikai és szellemi uralom ráhatásaként nem is alakulhatott ki saját, nemzeti kultúra, hanem idegen uralmakhoz igazodva, sőt annak nyelvein szólaltak meg a poéták , sőt a diaszpórában is a befogadó nép művészetét és nyelvezetét gazdagították a zsidók.
Azonban itt is, ezekben az esetekben is olyan pluszt adtak hozzá, mellyel a lelki és szellemi érzékenységgel bíró más népek számára kedvessé, széppé és vonzóvá tették.

A Közép, és Kelet-Európai zsidóságra, így hazánkra jellemző volt a zsidó zenészek működése, melynek nyomait és napjainkban reneszánszát láthatjuk.
Említést érdemelnek a marsalik, kik zenei, komikai tehetségükön kívül széles vallásirodalmi tudással bírtak.
Ők zenés, játékos módon és mutatványaikkal szórakoztatták a közönséget.
Hasonló módon a kenyérkeresés és életfenntartás okából jött létre a lakodalmakon és purimi mulatságokon működő zsidó zenészbandákat, a klezmereket. (klé zemer= zeneszerszám).
Ezek a magyar zsidó népzenészek , kiket magyar zsidó cigányoknak neveztek zenekarokba szerveződve létrehozták és ápolták a magyar népzenét, melynek egyik zsidók által létrehozott és ismert része a csárdás.
Az elvilágiasodott zsidó zene tehát magyar zenévé lett, és művelői eltűntével a cigányok folytatták, mint cigányzenét.

Mindez számunkra csak annyiban érdekes, hogy megláthassuk azt, hogy mennyire nincs olyan , eredeti zsidó zene és tánc, melyet az ősidőkből őrzött meg , és használt a zsidóság a diaszpórában.
A zsinagógákban is csak néhány, de már idegen földön született énekek és azok nyomaiban található olyan zsidó sajátosság, mely ott is elválaszthatatlanul, és felismerhetetlenül egyesült más népek zenéjével.

Mégis elmondható, hogy a zsidó zene , sőt irodalom szellemiségében egységes , a korok változásától függetlenül idők felett állóságot mutat, mert valamilyen mértékben mindig függő viszonyban van a Bibliával.
A Második Templom pusztulásáig annyira kitöltötte a vallásos érzület a népet, hogy nem is vágyott világi költészet és így énekek jelenlétére.
A zsidóság az Írások magyarázatának komoly munkájában keresett feledést és vigasztalást , mikor diaszpórai helyzetében gyász és szenvedés lett évszázadokon át osztályrésze.

A befogadó országok népeivel való együttélés évszázadai okozták azt a változást, mikor elindult az asszimilizáció, és ennek következményeiként
az értékek és népszokások átvételével egymás kultúráinak gazdagításaként hatottak egymásra.
A zsidók továbbvándorlása más földrészekre egyben mindezen megváltozott, kibővült értékekkel bővítették az ott élő zsidók életét is.
Erre jó példa a Közép-Európából érkezett jiddis nyelv, mely születése helyén már alig használt, miközben az amerikai zsidóság mintegy anyanyelve, melyen ma is igen erős kulturális művek látnak napvilágot.

E bevezetés után mégis fel kell tenni a kérdést, hogy ma, mi vonzó a zsidó származásúak zenéjében , énekükben és táncaikban ?
Mivel nem beszélhetünk egységes, vagy hagyományos zsidó zenéről , legfeljebb izraeliről...
Mikor viszont izraelit mondunk, kizárjuk a diaszpórában élő zsidókat !
E kérdés kapcsán akár még mélyebbre és messzebb mehetnénk, mikor azzal a kérdéssel folytatnánk, hogy miért lehet első látásra és találkozásra megszeretni Izraelt és az ott élő zsidó embereket ?

A válasz ugyanaz, de egy esemény tapasztalatain keresztül közelebb juthatunk a felismerésig:

Néhány hete Budapesten több száz zsidó és szimpatizáns részvételével ünnepeltük Izrael születésnapját együtt kétszáz , Izraelből érkezett katona - , é s rendőrtiszttel , kik különböző egységektől, egymást sem ismerve érkeztek egy, számukra csak hírből ismert országban élő zsidó társaik meghívására.
A rendezvény kora délutáni idejében szólt az izraeli zene kazettákról kihangosítva.
Némelyek , kik zömmel nem zsidó származásúak , e zenére táncoltak az évek óta együtt gyakorolt ,táncházi szinten .
Egy-két vendég megpróbált ebbe bekapcsolódni, de rövid idő után továbbálltak.
Valami hiányzott, valami "több- nem volt jelen, bár a táncok és a zene előadása minőségi volt...

Ezzel egyidőben emberek tolongtak , hogy saját kezükkel gyúrhassák-nyújthassák a pita tésztáját , hogy másokkal együtt , közösen azt egy forró kövön megsüthessék.
Vajon mi vonzotta itt egymáshoz az embereket ?
Az ingyen pita-tészta , vagy egy korty kávé ?
Egyik sem volt különlegesség , extra ínyencség, és mégis mosoly volt az arcokon !

Közben a gyermekek katonákká váltak és a katonák gyermekké.
A gyermekek a katonák sapkáját húzták fel, és jelvényeik felkerültek a szívük fölé , miközben a talán harcedzett, de biztosan kemény katonafiúk és katonalányok gyermekként kitűzték az ajándékba kapott, kicsiny , Izrael Zászlóját ábrázoló jelvényeket , melyek villogó fényt kibocsátva játszadoztak.

Észre se vettem , és egyre csak nőtt bennem is az a valami , amit talán családi érzésnek nevezhetnék , bár több annál.
Belső mosollyal néztem mindezt , és együtt , otthon voltam velük , az enyémekkel....

Most , mikor újra visszaemlékezem keresem ennek látható jeleiből összetéve a lelki , esetleg szellemi
okait és törvényszerűségét.


Ezen ünnepségen jól megfigyelhető volt , hogy az emberek bármi formában is , de
egymással keresték a közösséget .
Közös élményeik voltak a " közösségi pita sütésben " , együtt alkottak gipszből figurákat , együtt játszottak és minden
módot megtaláltak az egymáshoz közeledéshez , megismeréshez . Közös tevékenységeket indítottak el , sőt egymást
apróságokkal megajándékozták.

A második érdekesség a megfigyelő számára a közös éneklés és tánc spontán létrejötte lett.
Amikor megszólalt a klezmer , megindult az efféle zenétől idegen körtánc.
A modern könnyűzene szintén körtáncba vitte a jelenlevőket.

Már-már úgy tűnt , hogy bármi a zene , az eredmény mindig ugyanaz :
Kórusszerű éneklés és egymásba kapaszkodók körtánca.
Ez pedig terjedt , szélesedett és szinte a teljes tömeg eggyé vált , együtt örült.

A meglepetés azonban tovább fokozódott , mikor a befejezett dalok és énekek folytatódtak szinte minden esetben ,
sőt felerősödött a körtánc........
Amikor a hangszerek lecsendesedtek , az egyre hangosabban , és reményteli örömmel énekelt HaMassiah , hallelelujah , és Jerusalaim szavak töltötték be a teret.

Minden emberi örömforrás főlé emelkedett a Messiás várása , a hálaadás és Jeruzsálemhez , Isten Városához tartozás
kifejezése , öröme és reménye , - mely egyénenként , de mégis Népként , közösségként , családként....
Némely esetben ez a közös érzés és kifejezés már-már elnyomta a programban fellépő előadók hangját.

Kedves Barátom !
Amikor mindezeket Izraelben , vagy bárhol , ahol zsidók összejönnek megtapasztalod , benned is rezonálhat valami .
Benned is elindulhat egy vágy megélni a látottakat.

Mégis legyen e rövid beszámoló számodra tanítás , vagy figyelmeztetés , mert a lelki érzések ilyen esetben felülmúl-
hatják a szellemit.

Az ünnep rövid ismertetője rámutat minimum három érzésre , mely egyre szekularizálódó , egyre
New Age-s , rohamosan globalizálódó világunkban már "hiánycikk- :

-egyre kevesebb népnek és embernek van identitása , gyökerei : közös " Jeruzsáleme "....
-a jóléti államokban egyre kevesebb a hálaadás , miközben az örömök hajszolása fokozódik. -
-A Messiás , Jesua HaMassiah visszavárása helyett a tömegek "majd lesz valahogy ...- életformát élnek , apátiába vagy depresszióba betegedve.

Szomorúan tapasztalom ,hogy ezek hiánya miatt a vágyódó emberek és a csalódott , ezekre éhes keresztények a zsidó-
ság közt keresnek újat.
Nem ritka , hogy Jesua követése helyett betér a zsidóságba , mellyel még rosszabb állapotba kerül , mert e betérés
egyben kitérés Jesua uralma alól , és megtagadja Őt , miközben antikrisztusi szellemiségnek adja át magát.
Létrejön egy súlyos skrizofén állapot szellemiekben , mivel két urat nem lehet szolgálni egyszerre.....

Hasonló okok miatt és veszélyekkel jönnek létre prozelita, zsidózó "messiási- gyülekezetek , kik lényegében a zsidó-
hagyományokat , szokásokat , és leginkább a zsidó énekeket-táncokat utánozzák.
Olykor mentesek idegen szellemiségektől , de mégis hamis úton járnak .
Ennek oka , hogy hamis identitás alakul ki , mely elfogadása szembeállás és engedetlenség Istennel elrendelésével ,
Tervével és elhívásával szemben .
Ezért csak részszolgálatra alkalmasak , és önmagukat zárják ki olyan szolgálatokból , melyek a zsidó nép felé , vagy
közt végezhető lenne Isten elrendelése szerint.
A zsidóság a betérőt tisztelettel befogadja , azonban a zsidózó keresztényt mintegy sajnálatra szoruló , kedves idegennek tekinti .

Amikor valaki kínai étteremben étkezik , netán konyhájukon tanulja a szakács mesterséget , sosem válik kínaivá.
Zsidó szokások és hagyományok megtartása sem tesz senkit zsidóvá !

Mi tehát a helyes Út ?

A kereszténység egyre inkább a világhoz hasonlít , és annak jellemzői egyre inkább látható , sőt fájdalmas.
-A gyülekezetek szekularizálódnak.
Ideje lenne tehát nemcsak az örömöket hajszolni , hanem helyreállítani a Szentháromság egységét.
Istent , mint Örökkévalót megismerni és neki engedelmeskedni , Jesua HaMassiaht , HaMassiahként, eljövendő
Királyként , Krisztusként visszavárni felkészülten és örömmel .

-A kereszténység része a globalizációnak.
Az Ökumené , a monoteista vallások egyesülése helyett a Főpapi Imában kért módon Krisztus Terstének kell
épülnie , és működnie.

-A kereszténység az önmegváltás , hamis karizmatikusság jelenléte miatt hasonlít a kor New Age-s világhoz.

Bár lenne mégtöbb vágy Krisztus Testében , annak építésében arra , hogy egymást egy népként átölelve , közösségbe kerülve, egy akarattal és örömmel énekelhessünk a Messiásról , Urunk iránti hálánkról és "Jeruzsálemről- , mennyei hazánkról !

A zsidó nép minden pillanatban prófétikus és útmutató , vagy figyelmeztető részünkre.

Amikor megtartotta identitását , népként egységét és szívében ma is zsoltárok vannak ,-messiási reményekkel , és hálaadással -, lehet példa a Választott Nép ezzel Krisztus Testének , vagy a keresztényeknek .

Isten Népe és Krisztus Teste akkor lesz örömteli , ha nemcsak földi identitását rendezi , hanem mikor üdvbizonyos- sága, és mennyei identitása valósággá válik !
Ekkor születik a szívében a hálaadás , dicsőítés és Isten magasztalása : napi zsoltárok és új énekek .

Egyik érzés és tudat sem kölcsönözhető, vagy másolható.

A zsidó énekek és táncok központba helyezése lényegében önámítás , és engedetlenség forrása is lehet.

Amikor örülő és éneklő , közös táncot járó zsidó közösséget , csoportot látunk a lelki élményen túl
ismerjük fel az igazi lényeget .

Aki egy néphez és annak közösségéhez tartozik szeretettel és felelősen , van identitása , és felismeri helyét benne.
Aki feltekint és várja Jeruzsálem helyreállását , és abba Királyát :
Naponta visszavárja a Messiást.
Aki ismeri és elfogadta Jesuát , szíve hallelujával telve , mert békében és örömben él .

A könnyű megoldások helyett és lelki örömök örömködése nélkül fogadjuk el végre Isten Tervét életünkre , és
Urunknak Jesua HaMassiah-t !


A zsidó nép jelenleg csak messiási , hálaadó , dícséretet mondó zsoltárokat énekel a hétköznapokban és a Törvényt , Tórát táncolja körbe , jelezve annak elfogadását.

Hiszem , hogy nemsokára kibővül az énekek sora saját , egyéni panasz , könyörgő és legvégén bűnbánó zsoltárokkal.
Istenhez való hűség után és ezáltal megnyílik az Út Jesua HaMassiah felismeréséig és elfogadásáig minden zsidónak .

Amikor Neked , pogányból lett kereszténynek ismerned kellene valamennyi zsoltárt , és már benned
kellene születned újabb és újabb zsoltároknak , énekeknek , miért nem előre , hanem hátra menetelsz ?
A Te zsoltáraidnak már nemcsak Istent , hanem a Szentháromság Istent kell dicsérnie , áldani és magasztalni.
Neked már nem ismeretlen Messiásod van , hanem a benned élő Jesua , akit örömmel kellene már hívnod , várnod .
Te nem vagy egyedül , hanem a Veled lévő Immánuelt kell felmagasztalnod .
A benned megszületett Jesuát , és a téged vezető Szent Szellemet...


Valóban vonzó a zsidóság és szépek Istent dicsőítő énekei , táncai ......

A te Néped azonban Krisztus Teste , a te énekeid és táncaid nemcsak Istent, hanem Uradat is kell dicsőítenie.

Mennyei identitás , Égi Király , és Örökkévaló Isten örök élet és mennyeknek országa .....

A Szent Szellem által mindez tied lehet , ha engedelmeskedsz Isten akaratának és Jesua kezébe teszed életedet.

Így rendeződhet földi identitásod és életed minden területe is engedelmességed és tanitványságod által.

Mindaz a lelki élmény , mely a zsidóság által , bizonyságuk és prófétai elhívásuk miatt részed lett , legyen tehát
szellemi .
Isten akaratából , Jesuában a Szent Szellem által kapott öröm és béke , melyet ha megélsz bizonyságként, reád is
figyelni fog sok-sok gyógyulásra vágyó keresztény.
A lelki énekek tömegeket vonzhatnak , érzelmeket érinthetnek.
Krisztus Testének épülése és növekedése viszont csak szellemi megtisztulás ,változás , majd vezetés által .

Az ünnepen éneklő-táncoló tömeg mintegy harminc százaléka az izraeli hadsereg libanoni, drúz , va-
gyis keresztény katonája volt , teljes szeretetben összefonódva a vallásos zsidókkal ......
Így tehet eggyé bennünket Isten Szelleme : az Örökkévalóban és egykor Jesuában a Szent Szellem által.
Felmerülhet a kérdés , hogy szabad-e zsidó éneket és táncot használnunk ?
Bárki , bámilyen táncát és énekét átvehetjük , ha az a Szentháromság Istennek szól .
Örömünk és hálánk , dicsőítésünk , bűnbánatunk , panaszunk és minden , ami ének , dicséret és zsoltár azonban csak
akkor tiszta , ha szívünkből jő , vagy szívünkben másokkal , mással egyek vagyunk szellemben.
Urunk és Istenünk elé azonban csak tisztán léphetünk be a Szentélybe , előtte csak megszentelt és megtisztított
jelenhet és állhat meg .

Izrael Népének az Örökkévaló felé , szívből kimondott énekeit , zsoltárait eképpen használhatjuk , azonban
a mieink már Jesuának is kell , hogy zengjenek.
Így kiegészítve , egymást tanítva és erősítve , mehetünk a Szentháromság Isten elé .
Ez az alapja az új dicsőítésnek , mely szívünkben születik - születhet a keresztények közösségeiben ...................

JESURUN

http://sofar.uw.hu www.enevjegy.radio.hu/sofar

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél