Proteggi questa casa!

Dizájn center keresztény módra

Proteggi questa casa, vagyis védd meg e házat, vagy te véded ezt a házat, nem tudom, mert nem értek olaszul. De milyen házra gondolsz? Az egészre, az összes emelettel, ganggal, folyosóval, a málló vakolattal együtt? Vagy az is lehet, hogy a lábad alatti kicsiny, mégis, hozzád képest oly széles és mély fiókra érted? Az lenne a ház, és amit abba teszek, mondjuk egy gyűrűcskét, vagy egy kis cetlit, amire annak a lánynak a nevét írtam aki tetszik nekem, vagy a húsvétkor összelocsolt forintokat, vagy a bolti visszajárót, amit naponként csenek el a közös kasszából, vagy egy darabka csokit - akkor azt te megvéded? Én kinyitom a fiókocskát és csak beleteszem és kész is? Olyan vagy mint a bank! És míg te szüntelen imára tartod fröccs öntött kezed, lábaid alatt az ötforintos szépen megfial!

És ha bedugom a cérnavékony, érintésvédelmi szempontból nem túlságosan megnyugtató drótodat a konnektorba, akkor egész alakos glóriaként gyertyaizzók fénylenek fel körülötted, ünnepélyes ragyogásba borítva rózsaszín arcod és a talapzathoz erősített két, egyenként három ágú gyertyatartót is. És ahogy nézem, csodálom ezt a ragyogást, földöntúli illat leng körül, a kicsiny izzócskák csillagként, virágkehelyként forogni kezdenek, előbb a legfölső piros, majd a legalsó kékek is feléd bólintanak, és ebben a mennyei jelenésben látni vélem, ahogy felém lépsz, át, a lassan hullámzásba kezdő fénykapun, és én már nyújtom is a kezem feléd, mire talpaid alatt fénylőn felizzik a felirat: proteggi questa casa! - mire én gyorsan kihúzom a dugót. 

 

Jézusos kapcsoló gyermekekkel 

Az elektromos áram a falba épített vezetékeken közelíti meg a konnektorokat és a csillárt. Az áram a konnektorokban szüntelenül jelen van, ezért nagyon fontos, hogy fém tárgyakat, mint például szöget, vagy réz tollbetétet ne helyezzünk annak nyílásaiba, mert ezek testünkbe vezetik a villamos energiát, ami izomgörcsökhöz, szívritmuszavarhoz, sőt, akár fulladásos halálhoz is vezethet. Ezért a dugaszolóaljzatoktól a balesetveszélyes tárgyakat csak a megfelelő távolságban szabad elhelyezni. A csillár és egyéb lámpatestek üzemeltetése akkor biztonságos, ha az elektromos hálózatba a megfelelő érintésvédelemmel ellátott megszakítóberendezések beépítésre kerültek. Ilyen esetben a villamos fényforrások úgy hozhatóak működésbe, ha a kapcsoló nyomógombját a felületére merőleges irányban megnyomjuk. A billenőkapcsolók - amint az a képes is látható - esetében pedig a billenő kart kell az ellentétes állásba mozdítani.
Ez az eljárás teljesen biztonságos, akár kisgyermekek is üzemeltethetik. A kereskedelemben az igényeknek megfelelően, többféle színben és formában kaphatóak ezek a berendezések. Sőt, van olyan változat is, melynek billentőkarja a sötétben világít.
A képen látható példány khaki színe talán nem a legelőnyösebb választás, azonban a kedves figurák vidám és élethű ábrázolása miatt, mégis közkedvelt termékké válhat. 

 

Jézus ül a műanyag motoron 

És nem tudom eldönteni, hogy mit is csinál valójában. Most vonul éppen be Jeruzsálembe, és nem volt kedve egy bűzős szamár hátára ülni, vagy csak egyszerűen sietett? Vagy ez a  kisplasztika az emmausi történetből azt a rész próbálja megjeleníteni, amikor: “erre megnyílt a szemük, és felismerték, ő azonban eltűnt előlük”, vagyis az eltűnést, Jézus elszáguldásaként értelmezi a kortárs alkotó, aki azért, hogy alkotásának szereplőjét közel hozza a mai kor emberéhez, azt egy chopper nyergébe ülteti? Az ábrázolni kívánt sebesség egyértelműnek tűnik, az alak lobogó ruhájából erre következtethetünk. A száguldásról tudjuk, hogy az a mai kor emberének sajátos kísérlete arra, hogy véglegesen eltörölje maga körül a teret. Mert önön rabságának kínzó kísértete hajtja egyre, új földek, sosem látott vidékei után. De már nincs újabb terület a földgolyón, amit meghódíthatna, amit fölényesen leigázhatna. A konkvisztádori diadal már nem tudja feledtetni a mögötte csoszogó halál és elmúlás rabláncainak csörgését. A lakhatatlan világűr sem nyújt menedéket az űzött lelkek számára. Így hát marad a sebesség mámora, a folytonos száguldás, mely szétolvasztja maga körül a teret. Ez a sem itt, sem ott állapota. És ebben a végső kivetettségben sejlik fel Jézus alakja egy poros úton, aki mintegy utána száguld a száguldónak, az egykor világokat hódító, de lelkében kezdetektől fogva esendő teremtménynek, hogy megállítsa őt, mielőtt a szakadékot elérné.

Vissza a tartalomjegyzékhez