„Az emberekkel való foglalkozás nagyon hasonlít az aranymosásra. Nem a piszkot keresed, hanem az aranyat.”
Andrew Carnegie
„Az emberekkel való foglalkozás nagyon hasonlít az aranymosásra. Nem a piszkot keresed, hanem az aranyat.”
Andrew Carnegie
Még a holokauszt nemzetközi emléknapján kezdtem olvasni a gyerekeimnek Zágoni Balázs: A csillag és a százados című ifjúsági regényét. Jó részét könnyek között. Ma a magyar áldozatokra emlékezünk.
„Háború ide vagy oda, azért történnek jó dolgok is”
Nem ez az első kortárs magyar ifjúsági regény, amely feldolgozza a holokauszt témáját, de talán az első, ami valós időben játszódik és így vet fel kérdéseket.
Január 27-én este, vacsora után kezdtem felolvasni a könyvet, amit a gyerekeim olyan régóta toltak el maguktól, hogy nekem is szemet szúrt. „Igen, Anya, a Gömb nagyszerű volt, de ezt biztosan nem olvasom el” – mondta a tizenhárom éves nagyfiam, a lázadás bimbózó öntudatával. És ezt mondták a lányok is: Biztos nem.
Zágoni Balázs történeteit a gyerekeim nagyjából azóta hallgatják, hogy felismerik magukat a tükörben. A Barni-könyvek, a helytörténeti munkák, az ifjúsági regények mind-mind ott vannak a polcon, és egy-egy életszakaszuk meghatározó olvasmányaként a gondolkodásukban is.

Nem a szerzővel volt tehát a baj, nem is az olvasással. Megmondom, mi nem tetszett: a téma.
Magam is közelebb voltam a negyvenhez, mint a harminchoz, amikor képes voltam megnézni az első holokausztfilmet. Egészen addig nem mertem szembenézni az emberi gonoszság mértéktelen megnyilvánulásával. Ma is rettegek, ha a villamoson vagy a gyülekezetben valaki egy-egy embercsoporttal szemben elmarasztalóan nyilvánul meg.
A gyerekeimnek az a nagymamája, akit bújtattak a vészkorszak alatt, idén éppen kilencven éves. Életben maradt ő is, a nővére is és az édesanyjuk is – a családból sokan pedig nem.
De vissza az ominózus estére, amikor lassan és egyenletesen kifújtam a levegőt, és elkezdtem hangosan olvasni a regényt!
A könyv nyitó jelenetén a macskával még mosolyogtak a gyerekek, de rövidesen megállítottak. Anya, ezt ne olvasd lefekvés előtt! – kérte a tízéves lányom, úgyhogy megegyeztünk: A csillag és százados hétvégi könyv lesz, a történettel kizárólag világos nappal ismerkedünk.
A regényt a szerző valós történelmi szituációhoz idomulva az évszakokkal tagolja négy nagyobb egységre. Arra jutottam, hogy a második világháború családunkat is érintő, gyerekszemszögből megírt sztoriját négy hétvége alatt fogom átadni a következő nemzedéknek.
Amikor először kezdem olvasni ebéd után, még mindannyian a nappali távolabbi pontjain vannak, mintha nem nekik szólna, mintha most nem lennénk egy teher alatt, mintha nem várnák a történetet.
„Vajon azt szégyelli, hogy a mamája elsírta magát, vagy azt, hogy zsidó?” (23. o.) – ez a regényben a „nem zsidó” barát belső kérdése – a gyerekeim még mindig elég távol vannak tőlem a térben.
Aztán oldalról oldalra, fejezetről fejezetre közelítenek a szöveghez, miközben hangot adnak a felháborodásuknak vagy az értetlenségüknek: de hogyan lehetséges ez? Miért történik ez velük? Tényleg oda fogják adni? Mi történne, ha nem adnák oda? Mi történne, ha nem tennék fel a csillagot?
Ahogy fejezetről fejezetre szűkül a Herzog család élettere, úgy nő a feszültség bennünk, olvasókban – és jönnek a térben egyre közelebb hozzám a gyerekeim. Amikor megszűnik a telefonvonal, beszolgáltatják a rádiót, az oldalkocsis motorkerékpárt, felkerül a sárga csillag, nem használhatják többé a villamost – már minden csemetém ott ül mellettem vagy a kanapé támláján.
Herzog Dávid nem járhat többé iskolába, az édesapja munkaszolgálatos lesz és el kell hagyniuk az otthonukat. Bár nőttön-nő a tehetetlen keserűség, de bele lehet kapaszkodni a történet szerint a fiúk, Dávid és Péter barátságának vékonyka szálába. De nem felhőtlen ez barátság, égetően valóssá teszi a bőr alatt is ható háborús propaganda – aminek a működését a gyerekeim is egyre világosabban kezdik érteni.
Épp ezért is nagyon hálásak, amikor felnevethetnek végre. Mert a humor életmentő és életvédő is egyben – regényen innen és túl egyaránt. Elviselhetővé teszi a növekvő feszültséget, amit olvasás közben magamon is és a gyerekeimen is pontosan látok és érzékelek. A szerző mindig akkor ad muníciót a mosolyhoz, amikor már nagyon nehéz elviselni, ahogy oldalról oldalra fogyatkozik a levegő.
„Akkor hátraarc és mars kifelé!”
De nem csak a humor oldja az olvasva is nehezen hordozható helyzeteket. A gyerekeim is felszisszennek, ha a főhős szerintük rosszul dönt, a körülmények elviselhetetlenül alakulnak, és hangot adnak az értetlenségüknek az emberi gonoszság megnyilvánulásait hallva.
A szöveg ajándéka, hogy mindvégig megőrzi a gyermeki látás- és beszédmódot. Amit nem érthet meg egy 11 éves gyerek, arról nem beszél úgy, mintha a regény elbeszélője, Herzog Dávid megértette volna.
Ilyen jelenség annak a fájdalma, hogy ő maga sem tudja hősnek látni a saját édesapját – pedig mindennél jobban szeretné. Ki is hangosítja saját maga számára, hogy mást várt, más vár az apjától, mint amit ő az adott helyzetekben tesz.
Ez a gyerekolvasónak kapaszkodó, amikor hasonlót tapasztal a saját szüleivel kapcsolatban – a felnőtt olvasó már hallja és látja benne az istenkép torzulásának párhuzamát.
A hősiesség értékének ledarálása még élesebben jelenik meg, amikor a szatmári nagyszülők belépnek egy vagány antréval: „Én a Magyar Királyi Honvédség kitüntetett főhadnagya vagyok!” – mondja szatmári Tata, aki valóban főhadnagyi egyenruhában pompázik, rajta a vitézségi éremmel. És kiderül, hogy abban a történelmi helyzetben mindez a világon semmit nem jelent.
Megtörténhet, hogy valós teljesítményt, valós emberi értéket politikai ideológia alapján egyszerűen megsemmisít egy hatalmi rend, és annak a kiszolgálói.
Ezzel a ténnyel nagyon nehéz szembenézni gyereknek, felnőttnek egyaránt. De ott ülünk együtt szorosan egymás mellett a kanapén, kapaszkodunk egymás jelenlétébe családként. Együtt vagyunk. Ahogy a regény lapjain is többször kell döntést hozni a szereplőknek arról, hogy vajon mi szolgálja majd leginkább az életben maradást. A fő elv, ami vezeti a családot a döntésben, röviden így hangzik: maradjunk együtt.
A Herzog család egy csillagos ház másfél szobájában szorong. Három generáció és három eltérő életmód, ami adott történelmi pillanatban egyazon tehetetlenség alá van rekesztve. Osztoznak a kiszolgáltatottságon, a veszteségen is. Van, aki már eltűnt a nagycsaládból, mégis valami védettség illúziója ott van velük. Szatmári Mama elmagyarázza Dávidnak, hogy mit jelentenek a csillag ágai. „Isten előttem, Isten mögöttem, Isten a jobbomon, Isten a balomon, Isten alattam, Isten fölöttem.”
De hol van Isten valójában, amikor már a csillagos ház sem ad semmilyen biztonságot?
A humoron kívül a lélektanilag kiélezett pillanatokban mindig megjelenik valaki, akiben egy-egy másodpercre meglátjuk az emberség hősiességét. Ilyen a csillagos házba betörő nyilasokat kiutasító Szíbenliszt Nándor alezredes, de ilyen a svábhegyi lakás cselédje, Rozika is. Akiktől a történet szerint nem várnánk semmit, azoknak a kiállása elementáris erővel hat ránk, olvasókra. Ezeket a jeleneteket csak a könnyeimmel küszködve tudom felolvasni. A vékonyka, idős alezredes és egy vidéki cselédlány jelesre vizsgázik emberségből. Ahogy sokan mások is vizsgáznak a könyv lapjain emberségből – és buknak el rendre.
„…a felnőtteknek sem könnyű újrakezdeni a barátságot”
Könnyű addig barátkozni valakivel, amíg ez egyértelműen mindkét fél javára van. A regény egyik éles kérdése, hogy mi történik az emberi kapcsolatokkal, hogyha kikerülnek nemcsak az egyenrangúság és a kölcsönösség biztonságából, de fenntartásuk életveszéllyel jár?
Tud és akar-e veszteni bárki a barátjáért – és a barátságért?
Hogy mennyire teherbíróak a XXI. századi barátságok, azt nem tudom megítélni. Kibírnak-e ellentétes politikai nézeteket? Kibírnak-e jelentős anyagi különbségeket? Kibírják-e az eltérő lelkiségi irányzatok feszültségét?
A regényben Herzog Dávid nem érti, mi történik azzal a barátsággal, ami Péterhez, szomszédjához, osztálytársához fűzi.
Péteréké lesz az az üzlet, amiért és amiben Dávid szülei dolgoztak.
Péter járhat villamossal és járhat iskolába, nem veri meg senki a nyílt utcán azért, mert van egy sárga csillag a kabátján.
Péter a Balatonon nyaral – Dávid egy svábhegyi padláson, ahonnan csak napnyugta után mehet le az udvarra.
Péter a saját ágyában alszik egyedül abban évben, amikor Dávid matracon, íróasztalon, szalmazsákon, padláson, a szabad ég alatt – szerencsés esetben a testvére és az édesanyja mellett.
Számon tartják egymást, de a barátság nehézségeinek érzelmi hegyeit a gyerekeim is megmásszák velük együtt.
Négy hét alatt tanultunk közösen valamit újra azokról a láthatatlan terhekről, amelyek összeköthetnek és szétválaszthatnak embereket.
Ahogy arról is beszél a szerző, hogy nem minden az, aminek elsőre látszik. Felnőtt felolvasóként a századik oldaltól már türelmetlenül várom, hol az a százados, akit a cím sejtet?! Lassan tűnik elő az alakja és a jelentősége is Ocskay Lászlónak. A valós történelmi személy jóval a halála után, 2002-ben kapta meg a Világ Igaza kitüntetést. (A túlélők dokumentumfilmben emlékeznek róla.) Úgy tűnik, az utókor is nehezen fejtette meg a látszat mögötti valóságot.
A regény felolvasását nemcsak a gyerekeim, a férjem is végighallgatta. Most először engedte közel magához ő is a családja történetét, éppen idén, Budapest felszabadulásának nyolcvanadik évfordulóján. A „haggada”, az elbeszélés nem csak a zsidó hagyományban fontos. A saját családtörténetünk segít megerősíteni és megőrizni az identitásunkat. Ha végig tudjuk gondolni, honnan jövünk, azt is el tudjuk mondani a gyerekeinknek, hogy hol volt Isten a pokolian nehéz helyzetekben.
Képek forrása: Móra Kiadó