„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
A hiánypótló
Gyerekkorában vadászkürtön játszott, élvezte, hogy egy szólam lehet az ötvenből. A református zenei fesztiváloknak azonban vezérszólama lett, tevékenységéért Magyar Örökség Díjjal jutalmazták Böszörményi Gergelyt. Vadászkürt, bozótvágókés, közveszélyes munkakerülés, lemezkiadás, teltházas koncertek – ezek is szóba kerültek a fesztiváligazgatóval készült interjún.
Érkezésemkor azzal fogad, hogy nem ő az első a családban, aki hasonló díjat kapott. Bay Zoltán fizikus is a rokonsághoz tartozik, anyai ágon. Böszörményi Gergely lelkesen magyaráz Bay Zoltánról, egy pillanat alatt megtudom a legfontosabbakat: édesapja templomépítő lelkész volt, a tudós nevéhez fűződik a méter meghatározása. Bay Zoltántól elvették a kutatási lehetőséget a műszaki egyetemen, így külföldön keresett boldogulást, azonban végig megtartotta gyönyörű magyar anyanyelvét és kapcsolatát az itthoniakkal. A Református Zenei Fesztivál igazgatója is reál beállítottságú, de közgazdász pályafutása mindössze három hónapig tartott. – Soha nem akartam közgazdász lenni – vágott bele, mintha előre tudná, mit akarok kérdezni. – A vállalati-szervezeti megkötöttségek, amelyek ezt a világot jellemezték, nem voltak nekem valók. A saját utamat akartam járni – jelenti ki határozottan.
Egy az ötvenből
A zene a saját út? – érdeklődöm, és a kérdés visszavisz egészen a gyerekkorig. – Igen, mindig is az volt. Ötéves koromban Hódmezővásárhelyen voltam kisiskolás, és szolfézsra jártam, mint minden rendes polgári család kisgyereke. Apámat egy felszámolásra ítélt gyülekezetbe küldték, ahol még parókia sem volt. A zene meghatározó volt az életünkben. Zongoráztam egy ideig, majd átálltam a vadászkürtre. A zongorához sokkal több gyakorlás kellett volna. A zongoristák között kiemelkedő tehetségek voltak, én pedig nem voltam az – ismeri el, de hangjában a legkisebb bánkódás sem érződik. – Kevesebben kürtöltünk, és egész fiatalon bekerültem a helyi szimfonikus zenekarba. Meghatározó élményem volt, hogy gyerekként az egyik szólam lehettem az ötvenből.
Nem énekel, hanem ordibál
A beatkorszak érdekes, pezsgő életet hozott Böszörményi Gergelynek. A hatvanas évek végén rendszeresen játszottak gimnáziumi és vállalati bálokon. – A Beatles nagy kedvencünk volt, és mi nem a halandzsa angolt énekeltük, mint sokan abban az időben. Apám Princetonban végezte a teológiát, segített a pontos angol szövegben. Mi voltunk az első zenekar, akik egy az egyben, és megfelelő angolsággal énekeltük a Beatles-dalokat. Abban az időben történt, hogy apámat megkérdezte egyszer a nénikém: „Gergely énekel?" Erre apám azt felelte, hogy nem énekel, hanem ordibál egy zenekar élén. Akkor megkértem, hogy jöjjön el egyszer a tiszti kaszinóba, és hallgasson meg minket. Meghallgatott és visszavonta, amit korábban mondott. Bár túlzásokba nem esett, de úgy fogalmazott, hogy „egészen normális, amit csináltok". Gergely arról beszél, hogy a gimnázium után Budapestre került a Közgázra, de tudta, nem ez lesz az igazi útja. – A családi háttér akkor is meghatározza az ember életét, ha fiatalkorában focista, vagy rockzenész akar lenni. Én lelkészcsaládban nőttem fel. Talán meg sem tudom határozni, hogy mikor volt a megtérésem – elmélkedik. – Istenhívő voltam gyerekkoromban is, de felnőttként másképpen tudatosodik a hit kérdése.
A legkisebb királyfi
Hatvanévesen is megrendülve beszél édesanyja elvesztéséről. – Anyám 74 éves volt, amikor elment. Nagyon megviselt a halála. A három gyerek közül én vagyok a legkisebb, és nagyon kötődtem hozzá. Három évenként jöttünk egymás után a testvéreimmel. Ha a nagyfiúk bántottak, szaladtam anyámhoz. A mai napig is nehéz elfogadni, hogy már nem élnek a szüleim, pedig apám is 90 felett volt már, mikor elment. Én is valami ilyesmit célzok meg – mondja cinkos mosollyal a szemében, és még egy gondolatot mond a szülőkről. – Nagyon fontos, hogy a szüleimtől hitbeli és erkölcsi tartást kaptam. Az ember felnőttként ezt próbálja tovább adni.
Nagy hangon mondani dolgokatA beszélgetésünknek ezen a pontján azt gondolom, elérkeztünk a református zenei fesztiválokhoz, aminek nagy szerepe volt abban, hogy munkáját Magyar Örökség Díjjal ismerték el, de Gergely nagyon szívesen időz még a gyerekkornál. – Már az oviban is közösségépítő voltam és szerettem a középpontban lenni, nagy hangon mondani dolgokat. Ötéves korom óta kezemben van a bozótvágó kés; ha harcolni kell az igazságért, akkor megteszem. Pedig nekem már nem volt olyan nehéz dolgom, mint a nálam idősebb generációnak. 1958-ban kezdtem az általános iskolát, de az már puhább diktatúra volt a korábbi korszakhoz képest. Semmilyen hátrány nem ért amiatt, hogy papgyerek voltam. Sőt a Ságvári Endre Általános Iskolában – aminek a neve is sokat elárul – éppen az ellenkezőjét mutatták a tanárok. Igen, ez egy papgyerek, ennek tudni kell! Egyedül egy matek–fizika szakos tanár éreztette velem, hogy nála nem a tudás számít. Végig jó tanuló voltam, bár a magatartásom nem volt példás. Sokat lógtam, azonban szerettem tanulni, és élveztem a tudás megszerzését.
A közveszélyes munkakerülő
Böszörményi Gergely az egyetemen is azonnal központi figura lett. Naiv, vidéki gyerekként azonban hamar fel kellett hagynia az álmával, hogy az Illésben, a Metróban, vagy az Omegában mutassa meg, mit tud. – Egy véletlen folytán lettem disc jockey. 1983-ban szabadúszó voltam, vagyis akkor inkább úgy mondták: közveszélyes munkakerülő, ezután nyitottunk a feleségemmel hanglemezkiadót és -kereskedést.
„Tebenned bíííííztuunk"A református énekek gyerekkorától meghatározóak voltak az életében. A külvárosi általános iskola vörös csillaggal díszített falai között egy tízfős kórusban énekelt. A kétpedálos, taposós harmóniumon az édesanyja játszott, és ott tartották az istentiszteleteket is. – Szerettem a református énekeket. Nem úgy énekeltük a dalokat, ahogy a gyülekezetben hallottam Koczka nénitől: „gyönyörűen" rezegtetve a hangját; „tebenned bíííííztuunk", így húzta – meséli és a hangja nyomán megelevenedett Koczka néni, amint hosszan elnyújtva énekli a 90. zsoltárt. – Sokan mosolygunk ezen – folytatja Gergely –, de mégiscsak van ritmikája, tempója az éneklésnek, ami azért is fontos, hogy az énekek valóban olyanok legyenek, amilyeneket mindannyian szívesen hallgatunk és éneklünk. Ez az emlék és a reformátusok világtalálkozója 2000-ben biztossá tette, hogy a református éneklés az egyik legfontosabb az életemben. Addig népzenei és világzenei CD-ket adtam ki. Értékes és minőségi zenével foglalkoztunk mindig, bár a több száz kiadvány között elképzelhető, hogy akad néhány tévedés. A többségét azonban büszkén vállalom. A Periferic Records lemezei között ott vannak a többi közt az After Crying, a Solaris, a Kormorán, Sebestyén Márta, a Kerekes együttes és a Transylmánia dalai. Kiadói munkánk az egész Kárpát-medence magyarságára kiterjed, egy nemzetként tekintünk a magyarságra, éljenek bárhol.
De református énekek vannak-e?
A fentebb említett 13 évvel ezelőtti reformátusok világtalálkozóján érlelődött meg a gondolat, hogy református énekek CD készüljön – meséli tovább a történetet. – A találkozón jöttek sorban az érdeklődők a standunkhoz, és mondták, hogy szépek a CD-k, de református énekek vannak-e? Amikor már ezerötszázan nekem szegezték a kérdést, akkor megértettem, hogy hiányt kell pótolni. Egész életemre jellemző a hiánypótlás, mindig olyannal igyekeztem foglalkozni, ami a közösségnek jó lehet, de valamiért nincs. Így indult el a református énekek sorozat, ami már a 11. lemeznél tart. Ezek kizárólag a református énekeskönyvből válogatott énekek. Van 512 gyönyörű énekünk, mégsem úgy működött a lemezkészítés, ahogyan először elképzeltem. Már az első alkalommal azon ment a vita, hogy melyik legyen az a 18 ének, amit elénekelnek a kórusok.
A legnagyobb zenei ünnep
Aztán jönnek a történetek, végeláthatatlanul. A világi környezetben református énekeknek tomboló, tapsoló közönségről, a teltházas koncertekről, a sírig kísérő csodálatos zenei élményekről. – A református zenei fesztivál szinte már mozgalommá, a reformátusság legnagyobb zenei ünnepévé vált. A Művészetek Palotájában 1800-an énekeljük együtt a zsoltárokat, dicséreteket. A tizenegy református zenei CD mellett megjelent négy DVD is.
Életstílus
A református zenei fesztiválok igazgatója azt mondja, ma már nem tudja elképzelni az életét a fesztivál nélkül. – Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy a következő tíz évben ne legyen református énekek hangverseny. Amikor véget ér az egyik fesztivál, nagy levegőt veszünk, és készülünk a következőre. A rendezvény már életstílussá vált, ezzel fekszünk, ezzel kelünk. Isten olyan munkát adott, ami kitölti az életünket, és aminek látjuk az eredményét is, hiszen az emberek nagyon szeretik.
Fekete Zsuzsa