A maguk módján megszólaltak


A játék egész életünkben elkísér minket. Az öröm egyik forrása, észrevétlenül szoktat szabályokhoz, rendhez, gazdagítja a személyiséget. A siket gyerekek általában elszigetelten élnek, nincsenek valódi közösségeik, ezért is fontos számukra a Játszva tanulunk, tanulva játszunk program.

Siket és nagyothalló gyermekek képzőművészeti alkotásait bemutató tárlattal zárult a Református Missziói Központ „Játszva tanulunk, tanulva játszunk" elnevezésű projektje a Debrecen-Széchenyi kerti Egyházközség galériájában az ősszel. A Református Missziói Központ és három gyógypedagógiai intézmény összefogásának köszönhetően csaknem 300 hallássérült gyermek vett részt a különféle szakkörök, vetélkedők, témanapok és hagyományőrző nyári táborok programjain. A szakemberek arról számoltak be, hogy a táborokban megváltozott a gyerekek magatartása, nyugodtabbak, segítőkészebbek lettek és átalakult a munkához való viszonyuk.

A maguk módján megszólaltak

A gazdasági helyzet miatt az iskoláknak kevés pénzük van, azon gyerekek fejlesztésére, akik lemaradnak a munkában – mondta Debrecenben Korpa Katalin, a program művészeti vezetője. Szegeden óvodások és előkészítősök jártak a foglalkozásokra, ami fontos lépés volt az iskolára felkészítésben, mert fejlesztette írástudásukat, beszédüket. A szakember szerint a szókincs gyarapítása és a beszéd fejlesztése az egyik legfontosabb, mivel siketekről van szó. – Hatalmas élmény volt minden egyes program. A gyerekek a maguk módján megszólaltak, ez a hallássérülteknél kiskorban fantasztikus eredmény.

Csapatban játszani

Játszani csapatban szoktunk, ezért ez segít gyakorolni a társasági együttélés szabályait és gazdagítja a személyiséget – véli a Tiszántúli Református Egyházkerület főjegyzője. Derencsényi István szerint a játék szinte észrevétlenül szoktatja szabályokhoz a gyerekeket. – A játékban a törvénytisztelet nem egyfajta kényszeresség, hanem örömmel történik a játék könnyedsége közben.


Kreativitás, önbizalom, kifejezőkészség

Az egyház missziói szolgálati ága – a többi között – a nehezen hallókat, süketeket, vakokat, a fogyatékkal élőket segíti. Az egri, a szegedi és a debreceni egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény olyan tanórán kívüli és szabadidős foglalkozásokat szervezett az elmúlt egy évben, amelyek segítették kibontakoztatni a gyermekekben rejlő kreativitást, egyúttal növelték önbizalmukat, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességüket, valamint egészségtudatosságukat. A Társadalmi Megújulás Operatív Program csaknem 24 millió forintos támogatásával megvalósult projekt élményszerűen, a játékosságot eszközül használva vezette rá a hallássérült óvodásokat és iskolásokat a helyes életmódra, a kultúra szeretetére és a világ megismerésére.

Művészek

Fontosnak éreztük, hogy művészetet közelebb hozzuk a gyerekekhez – mondta Lipiczné Karsai Henriett projektvezető. Gyönyörű alkotások, rajzok születtek, még azok is nagyszerű munkát készítettek, akik korábban azt állították, hogy nem szeretnek rajzolni. Minden művészeti ágat kipróbáltattunk velük és próbáltuk a természetes anyagok felé orientálni őket. A gyerekek nagyon sokat fejlődtek a kitartásban. Ha valamit elkezdtek be is fejezték. Fejlődött a motivációjuk és érdekelte őket, hogy mit tudnak kihozni magukból.


Szorosabb kapocs

A magyarországi hallássérülteket gondozó intézmények között eddig is volt kapcsolat, de a programnak köszönhetően ez a kapocs szorosabbá vált. – Hasonló hagyományőrző tábor nem volt eddig, így most lehetőség nyílt, hogy a különböző iskolák tanulói barátkozhassanak egymással – mondta a debreceni Hallássérültek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye igazgatója. Pásku Tibor hozzátette: az úttörő jellegű együttműködés pozitív tapasztalatokkal zárult. A gyerekek kézműves alkotásai pedig esztétikai élményt adtak a pedagógusoknak és szemlélőknek egyaránt.



RMK sajtó