„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Akit szeret a szép
Mára csupán a festőállványára tapadt arany- és ezüstpor őrzi az alkotási folyamat emlékét, „Udvardi Erzsébet képei azonban jelen idejűek, a világ teremtettségének bizonyítékai” - mondta Bogárdi Szabó István dunamelléki püspök a Kossuth-díjas festőművész kiállításának megnyitóján. A Teremtés című tárlat a Biblia Múzeum időszaki kiállítótermében tekinthető meg szeptember 27-ig.
- Mindig csodálója voltam Udvardi Erzsébet művészetének, kiállításain számos alkotása közül minden alkalommal más és más ragadott meg. Ahogy a napjárással reggeltől estig változik a víz felületén a fények játéka, s miközben minden ugyanaz, ugyanaz a víz is, a fény is, a hullámkésztető szél is, a part is és az ég pereme is, aközben az összjátékban mindig minden másképpen szép. Így él, ami igazán él. Ha vitázni kellene, hogy a világ teremtés-e, Udvardi Erzsébet képeit is bizonyítéknak venném, hiszen nemcsak az észnek, a szívnek, hanem a szemnek is megvannak a maga érvei - fogalmazott az idén februárban elhunyt Udvardi Erzsébet alkotásaiból nyílt tárlat megnyitóján Bogárdi Szabó István. A dunamelléki püspök azt mondta, a Kossuth-díjas festőművész „láthatóvá teszi, miképpen szemléli a világot az, aki tudja: szereti őt az, ami szép”. Művészete ugyanis „nem akarnok utánzás, amely a világ sokféleségét és változatosságát folyton absztrahálni akarja”.
- Udvardi Erzsébet szublimál, felemeli a világot oda, ahonnan ered: a Teremtőhöz. S vajon mikor van legközelebb az ember a Teremtőhöz, mikor teremt a maga módján a leginkább istenképmáshoz méltót, ha nem akkor, amikor kísérletet tesz arra, hogy úgy szemlélje a teremtést, mint a Teremtője? Ennek az egyszerű és alázatos igyekvésnek vagyunk most tanúi, és ezt most jelen időben mondom. Mert bár Udvardi Erzsébet nem alkothat, hiszen elment közülünk, ez a kiállítás mégsem emlékkiállítás, mert amit itt láthatunk, az mind feltétlen jelenvalóság.
Udvardi Erzsébet impresszionista és szürrealista táj- és életképei, valamint bibliai témájú alkotásai egyaránt megtekinthetők a Teremtés című kiállításon.
- Mi, protestánsok tartózkodók vagyunk a vizuális világ kapcsán, de nem vetjük el azt. Nem képrombolók vagy képüldözők vagyunk, hanem giccsüldözők. Udvardi Erzsébet a szó legigazabb értelmében katolikus, vagyis egyetemes. Azért kedvelem a művészetét, mert annyira közel visz a kinyilatkoztatás mélységes igazságaihoz, hogy nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy ő maga is folyamatosan és szüntelenül táplálkozott az Isten igéjéből. Föltette az ige szemüvegét, amellyel egészen másként látta a világot - és ennek a szolgálatába állította a művészetét - mondta portálunk mikrofonja előtt a püspök.
- Ha az ember mozog, másként látja a képeken megjelenő fényeket. Kicsit így van az életünk is: nekünk is kell tenni azért, hogy fény alá kerüljünk - hívta fel a figyelmet a Biblia Múzeum igazgatója. Timár Gabriella elárulta, az Udvardi-kiállítás vágya sok éve megszületett, a megvalósítás azonban az infrastrukturális adottságok miatt váratott magára.
- A Biblia Múzeumot mindig is szakrális térnek éreztem, ahol az Isten igéjét hirdetjük a nyitott bibliákkal, a biblia történetével, világával. Fontos, hogy olyan alkotók munkái is ki legyenek állítva itt, akiknek a szívéhez-lelkéhez közel áll a Szentírás, és akiknek a művészetéhez is ez adja a hátteret. Udvardi Erzsébet örült annak, hogy a képei eljönnek ide, a biblia világába, de csak akkorra lett terünk munkáinak, amikorra a képek alkotójának tágas tér adatott az Isten országában.
- Egyetemes művész volt ő, amellett mindig hangsúlyozta, hogy természetelvű művész. Mindig azt mondta, hogy a természet sokkal gazdagabb, mint a fantáziánk. A természet ugyanis ad nekünk elég eszközt ahhoz, hogy kifejezzük azt, ami természetfölötti. Különösen az életműve második, befejező szakaszában ő is épp a természetfölöttit próbálta kifejezni természetelvű eszközeivel. Ezért merem remélni, hogy művészete érthető, vagyis mindenkihez szól - fejtette ki érdeklődésünkre Udvardi Anna. Udvardi Erzsébet hagyatékának kezelője szerint nagynénje a kortárs művészet kiemelkedő alakja.
- Nem állt be semmilyen áramlatba, nem befolyásolta őt sem a divat, sem az elvárások. Nem azért festett, hogy hasson, nem saját magát akarta kifejezni. Eszköznek tekintette önmagát, és belső késztetésre azt szerette volna továbbadni, amit föntről kapott.
Jakus Ágnes
Képek: Dobó Márti, Jakus Ágnes