„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Amikor összeborul a két part
Egy katonának a hídról nem éppen a szeretethíd jut az eszébe. Vagy mégis? Egy háború dúlta balkáni országban értette meg a fiatal tábori lelkész, mit jelent a híd, amelyen áthaladva ellenség támadhat, vagy barát közeledhet. Elválaszt vagy összeköt a híd?
Mindegy milyen rendfokozatot viselünkA Szeretethíd az adni tudó és a segítségére szoruló emberek között teremt kapcsolatot. A Magyar Református Szeretetszolgálat évek óta megrendezi a református önkéntes napokat. A rendezvényen tavaly több mint tízezren ajánlották fel munkájukat, szabadidejüket, és segítettek számukra teljesen idegen embereknek. A Szeretethíd egyik fővédnöke idén Jákob János. Mielőtt a református tábori püspökkel rálépnénk a „hídra" a katona és szeretet szó távolságát próbáljuk meg csökkenteni.
– Isten nem tesz különbséget ember és ember között. A katonára is ugyanúgy érvényes az Isten szeretete – magyarázza a püspök. – Húsz éve dolgozom katonák között és mindig megtapasztalom, hogy a szeretet számukra is nagyon fontos. Mindegy, milyen ruhát hordunk, milyen beosztásban vagyunk, milyen rendfokozatot viselünk a ruhánkon, a 21. században nincs más, aki megsegíthet minket, mint a szeretet Istene.
Afganisztánban mélyebb értelmet nyer
A szeretet egy afganisztáni misszióban még mélyebb értelmet nyer, mint otthon, biztonságos környezetben.
– Távol a családtól, a szeretteinktől, válságövezetben hiányként lép fel a szívekben. Az ingerszegény környezetben nincs lehetőségünk az újratöltődésre. Forrásunk az Istennel és néhány bajtársunkkal való kapcsolat: a beszélgetésekben, imádkozásban, csendességben újra átélhetjük a szeretet valóságát, mélységét, gazdagságát.
Az eskü mögött szeretet van
A Szeretethíd olyan rendezvény, ahol önkéntesek tesznek másokért. A katonák is önként adják az éveiket, sőt akár az életüket áldozhatják a hazájukért. Miért vállalkoznak erre a küldetésre? – faggatom a tábori püspököt.
– Ez egy legbelülről fakadó érzés. Ha egy katona fogadalmat tesz, hogy ha kell, feláldozza az életét a hazájáért, akkor az esküje mögött maga a szeretet van. Egyedül a szeretet képes arra, hogy maga elé helyezzen egy szeretett személyt vagy ügyet, a katona esetében a haza szolgálatát. Az önkéntesség itt úgy bukkan felszínre, hogy Isten ügyének megüresítjük magunkat, és ebbe bőven belefér a haza szolgálata is – teszi hozzá.
Parancsuralmi rendszerben
Jákob János arról beszél, hogy katona szinte félrabszolga életet él, számos olyan dologról le kell mondania, amit a civilek nehezen tudnak elképzelni. Nagy hivatástudat kell ahhoz, hogy valaki lemondjon a szabadidőről, hétvégékről, és egy olyan szigorú szervezetben, parancsuralmi rendszerben mozogjon, amelyben mindig készültségben kell lenni. Ez nemcsak a katona, hanem a családja életét is felboríthatja.
Nem receptek alapján
Aki önkéntes munkára vállalkozik, számtalanszor megtapasztalhatja, hogy sokkal többet kap vissza, mint amit adott, így az idei Szeretethídon május 24-én, pénteken, és 25-én, szombaton is érdemes a hétvégi lustálkodás helyett „játszóruhába" bújni, és elindulni segíteni. A püspök szerint van, amikor önmagáért kiabál a segítség, de sokan, éppen a legnagyobb bajban lévők, gyakran szégyellnek segítséget kérni.
– Vannak, akik szerényen, a háttérben húzzák az igát. Nem mernek beszélni róla, hogy túl nagy a terhük. Fontosnak tartom, hogy a keresztyén ember megvallhatja gondjait egy közösségnek, és van, aki meghallja a szavát. Nem receptek alapján indulunk el jót tenni valakivel, hanem ott, ahol szükség van rá. A Szeretethíd egységbe kapcsolja, összeköti az embereket, ezért is vállaltam el, hogy fővédnöke leszek a szeretetszolgálat rendezvényének.
Az első szeretethíd
A szeretethíd csodálatos kifejezés – folytatja a püspök. – Az első szeretethídnak azt érzem, hogy az Atya odaadta a Fiát. Jézus meghalt értünk, és megnyitotta a lehetőséget a kegyelem által az örök életre. Aki ezt megértette, az bárki felé tud szeretethidat építeni, és hasznossá tud válni a másik ember számára.
A hídépítők
Egy katonának azonban a hídról nem feltétlenül a szeretethíd jut az eszébe – firtatom, mire a püspök egy kilencvenes évekbeli történetet mesél el.
– Fiatal tábori lelkészként szolgáltam Boszniában. Abban a szétbombázott országban hívták fel a figyelmem a híd fontosságára a katonák. A balkáni háborúban a hegyes-völgyes országban az egyetlen védekezés az volt az ellenség ellen, hogy felrobbantották a hidakat, így tették megközelíthetetlenné a másik partot. A magyar katonák az újjáépítésben segédkeztek. Boszniában éltem át először, hogy mit jelent a híd, mit jelent összekapcsolni két partot. A hidak olyan embereket, népcsoportokat kapcsoltak össze, akik irtották egymást, de mi az újraépülő hídrendszerben az újrainduló életet láttuk. Vallom, hogy hídépítőnek kell lennünk, nemcsak fizikailag, hanem a lelkekben is.
Amikor összeborul a két part
A híd azt is jelenti, hogy akit korábban nem engedtünk magunkhoz közeledni, most újra jöhetnek felénk?
– Nemcsak hogy engedem közeledni, hanem elkezdem beverni a cölöpöket is. Az előkészítésnek nagy szerepe van a hídépítésben. A jó híd ereje a pillérekben és a hídfőkben van. A hídszerkezet már a látványos rész, amikor összeborul a két part, de a híd teherbírása szemmel nem látható, mert az lent van a víz alatt. Az emberek közötti kapcsolatépítésben is a cölöpök kapnak nagy szerepet. Szeretetcölöpök, amelyek mélyre hatolnak, egészen addig, amíg elbírják felszínen lévő terhet.
Fekete Zsuzsa
A Szeretethídról bővebben a Magyar Református Szeretetszolgálat honlapján olvashat.