„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Az első és a második ámen
Bármerre megyek, ahol ezt a szót hallom: ámen, tudom, hogy legalább valami halvány lenyomatot mégiscsak hagyott a lelkekben és az életekben a Biblia.
A Szentírás olvasói, szavának hűséges követői imádkozni is az igéből tanulnak évezredek óta. Istentiszteleteken, liturgiákban, hívő közösségek alkalmain, teológiai értekezésekben, testvéri közösségekben mindegyre, de leginkább mindvégre hangzik ez a szent szó: ámen. Ezzel a szóval pecsételjük be boldog bizodalmunkat, hogy Isten annál is jobban és helyesebben meghallgatja, meg akarja hallgatni, sőt meg is hallgatta imáinkat, mint mi azt kívánhatnánk: a hálaadást is, a vallomást is, és a kérést is – egyszóval: minket magunkat. Jézus a Hegyi beszédben csodálatosan bontja ki ennek az egy szónak a legmélyebb tartalmát is, hiszen amikor arra buzdít bennünket, hogy gyermeki bizodalommal vigyünk mindent a mennyei Atya elé, jelzi, hogy Isten már akkor is tudja, mire van szükségünk, amikor szívünkben még meg sem született a gondolat. S valóban, mi más ez az egyetlenegy szó, mint annak megélése, hogy Isten kész megnyitni számunkra szeretetének véghetetlen világát?!
Van azonban a Bibliában néhány hely, ahol ezt az egyetlenegy szót: ámen, amelybe minden bizodalmunk és reményünk belefér, kétszer egymás után olvassuk. Például a 41. és a 89. zsoltár végén. A bibliatudósok szerint ez a kettőzés formai jegy, amely azt jelzi, hogy a Zsoltárok könyvének egy-egy nagyobb szakasza lezárul, és egy másik nagyobb szakasz kezdődik. Némely kritikus szerint itt pusztán arról van szó, hogy a régi-régi másoló még egyszer odaírta, hogy ámen, mert annyira feltolult benne a buzgó áhítat.
Én nem pályázom most tudós babérokra, és nem is akarom a hallgatókat efféle megjegyzésekkel terhelni. Inkább engedjék meg, hogy ha elgondolkodtak már azon, miért áll kétszer is egymás mellett az ámen, hadd tegyek néhány szerény megjegyzést. Úgy érzem, hogy ez a kettőzés több puszta formai jelzésnél. Itt mintha az egyik ámen a miénk lenne, a másik pedig Istené. S talán az első ámen a miénk, mert ezzel lépünk be az imádság meghallgatásának boldog reményébe, így bocsátjuk útjára kérésünket, ezzel pecsételjük be a könyörgést. Így aztán a második ámen Istené, Aki igent mond imádságunkra. Mi azt mondjuk: úgy legyen, Isten azt feleli: úgy lesz. Mi azt mondjuk: bizony, ezt és ezt kértem, Isten azt feleli: bizony, már meg is hallgattam. De lehet, hogy fordítva van, és Istené az első ámen. Ekkor miénk a második ámen, ekkor már teljes reménnyel, vagyis a bizonyossággal lépünk Ő elé, hogy már kijelentette: meghallgatta kérésünket. Vagyis tudom: mit kell kérnem. Avagy, még inkább tudom, hogy kitől kell kérnem. Ha Ő mondja először, hogy ámen, akkor én attól kérhetek föloldozást, életet és mindent, Aki már végtelenre nyitotta örök szeretetét, és várja a boldog hazaérkezőt. S talán nem is kell a sorrend kérdését eldönteni, mert ha Krisztusra tekintünk, aki valóságos Isten és valóságos ember, tudhatjuk: ő mindkét áment kimondta: őbenne lett igenné Istennek minden ígérete és őbenne lett ámenné Isten minden dicsősége. Ámen, ámen.
Szabó István
püspök
Elhangzott 2014. január 19-én és a Kossuth Rádióban.