„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Bekapcsolva kikapcsolni
Kételkednek, versengenek, lépten-nyomon elcsodálkoznak azon, amit a Mesterük tanít, néha a viselkedését sem értik. Mégis kitartanak, és lassan derengeni kezd előttük, kit is követnek. Mintha csak egy lennék közülük, kilencven percre a Jézust körülvevő tanítványok között találom magam.
A budapesti református teológia díszterme zsúfolásig megtelt, ám nem a szokott széksorokban foglalt helyet az a több mint kétszáz látogató, aki november 12-én, hétfőn este megtekintette a Márk evangéliumát feldolgozó előadást. A darabot a kör alakú nézőtér közepén adták elő teológushallgatók, időrendi sorrendben haladva Keresztelő János fellépésétől Jézus feltámadásáig. A kétezer évvel ezelőtti eseményeket díszlet és jelmezek nélkül elevenítette fel a csupán néhány napra verbuválódott társulat. Az amatőr színjátszók nem okoztak csalódást, improvizációs elemekkel tarkított előadásuk cseppet sem nélkülözte a humort és az iróniát. Játékukba a közönséget is bevonták, a több száz ismeretlennek pedig egyszerre akadt el a lélegzete, egyszerre csordult ki a könnye a derűtől vagy épp a fájdalomtól.
Emberarcú Megváltó
- Szeretem, amikor a színházba nem kikapcsolódni járok, hanem bekapcsolódni - fogalmaz az egyik néző az előadás után.- Az első sorban ültem, így valós szereplője lettem a történetnek. Amikor a tanítványok megpróbálták megakadályozni Jézus elfogását a Getsemáné kertben, dulakodás közben majdnem rám estek - mondja Bálint Anna. A drámatagozatos középiskola diákja szerint az amatőr színjátszók alakítása is emberközeli volt.
- Jézust emberi valójában sikerült ábrázolni, amikor például zokogott, az sem teátrális volt, hanem nagyon is valóságos.
Éhesek
Nemcsak a nézőkre, a szereplőkre is nagy hatással volt a másfél órás darab.- Nagyon jól éreztem magam előadás közben, olyannyira, hogy amikor nem kellett szerepelnem, hanem a nézők mögött álltam, én is belefeledkeztem a darabba. Az egyik tanítványnak kellett kimentenie, mert én jöttem volna - árulja el a Jakabot játszó teológus.
Molnár Ambrus elmondta, a rendező kérésére a tanítványok megformálásában saját habitusukat vették alapul, a szereplők egyszerűen elképzelték, ők hogyan reagáltak volna mindarra, ami Jézus közelében történik velük.
A darabot az elmúlt héten a pilisi és a szigetszentmiklósi református gyülekezetekben is előadták.
- Ezek az előadások arról tanúskodnak, hogy az emberek éhesek az evangéliumra. Az eddigi estéken a nézők kétharmada nem templomos ember volt, mégis sokan sírtak, összeborultak, sokukat megérintette a darab - teszi hozzá a teológus.
Jézust gyalázni?
- Nem volt könnyű farizeusnak lenni, keresztyénként szembemenni az identitásommal, és Krisztust gyalázni - árulja el Horváth Evelin.- Ilyenkor az előadások között is „Márkban vagyunk", folyton Jézus és az evangélium körül forognak a gondolataink.
A teológus hozzáteszi, a szereplők sok felfedezést tettek a szöveg tanulmányozása közben és a próbákon.
- Feltűnt, hogy mielőtt Jézus csodát tett, a tanítványok csüggedtek vagy épp rettegtek. Ilyenkor Jézus mindig kegyelmesen reagált: válaszolt és csodát tett. Ez erőt ad a nehéz helyzetekben a szorongató érzésekkel szemben. Bár Krisztus gyarló követői vagyunk, ő mégis szeretettel és irgalommal tekint ránk - amikor például a darabban Jézus ellöki Pétert „Távozz tőlem, Sátán!" felkiáltással, azután odamegy hozzá, és felsegíti őt.
Nincs vége a jelenetnek- Amikor Péter kijelenti Jézusról, hogy ő Isten fia, majd azt mondja, nem halhat meg, Jézus ellöki a tanítványt. Ahogy a próbán eljutottunk eddig, a többiek mind úgy tudták, ezzel vége a jelenetnek, mi, ketten viszont meglepetésükre továbbjátszottuk - mondja a Jézust alakító szereplő.
- Nagyon feldúlt, hogy az egyik pillanatban még boldogságot érzek „Jézusként" amiatt, hogy valaki végre felismeri, hogy Isten fia vagyok, akit elküldött; a következő pillanatban pedig az Ördög aljas rúgással ugyanezen az emberen, az egyik legszeretettebb tanítványon keresztül beletapos Jézus lelkébe azzal, hogy Péter mégsem érti, ki is ő - fogalmaz Weiner Zoltán.
Ilyen egy lelkész- Azt szerettem a rendezés során, hogy bár református teológusokkal dolgoztunk együtt, mindegyikük tizenöt különböző kegyességet képvisel, legalábbis tizenöt különböző ember, mégis egységben tudtunk lenni - mondja Ablonczy Áron, a darab rendezője.
- Amikor órákon vagyunk vagy prédikálunk, akkor sokszor komolyak vagyunk - most láthattam a teológustársaim humoros oldalát is - tette hozzá. A leendő lelkipásztor elárulta, a rendezéssel megtanulta, milyen egy igazi lelkész.
- A háttérben van, nem szerepel, ott áll a sorok mögött. Bár tett valamit, ami az embereket közelebb viszi Istenhez, ebben csak eszköz, az érdem Istené. Ezt nagyon nehéz feldolgozni úgy, hogy ne várjak érte dicséretet, és ne a magam vágyainak kielégítésére tegyem, hanem Istennek szolgáljak vele.
Egyszerűség és humor
A legrövidebb evangélium hat, közel egyenlő részre tagolható, ezért amatőr színjátszók is könnyen megjegyezhetik.
- A szereplőket nem nagyon kellett instruálni, csak szabad teret engedni nekik, hadd éljék ki a kreativitásukat! Már a próbán újabb és újabb ötletekkel álltak elő, és előadásról előadásra mindig születik valami újdonság az egyes jelenetekben - árulja el a rendező. Mivel a darab improvizációra épül, és azért született, hogy minél többen megismerhessék az evangéliumot, egy társulat csak egyszeri előadáscsokorra áll össze.
- A Márk-drámára elsősorban nem keresztyéneket várunk. Az előadásokon az egyszerűség és a humor dominálnak, és az, hogy emberközeli karakterek mutassák be az evangéliumot, ami az amatőr drámajátékkal együtt is hiteles - tette hozzá a rendező.
A Márk-drámát Magyarországon 2007 óta játsszák, az elmúlt öt évben több ezren tekintették meg a darabot. Egyre több felekezet és gyülekezet vállalkozott már az előadására, a református egyházban Ablonczy Áron harmadszor rendezte meg az előadást. További információk az előadás megszervezésével kapcsolatban az aron.ablonczy@gmail.com e-mail címen a rendezőtől kérhetők.
Jakus Ágnes
Képek: Füle Tamás