„Olyan történetben élünk, amely sokkal drámaibb és sokkal veszélyesebb, mint ahogy azt valaha elképzeltük."
John Eldredge
Ellenség vagy lehetőség?
A társadalom egy része ellenségként tekint a médiára, pedig ha megismerjük működési mechanizmusát, megszelídíthető és használható nemes célok kommunikálására, az evangélium hirdetésére is.
A Bibliában is találhatunk példát a kommunikáció szerepének megkerülhetetlenségére. Mózes nem volt sem ékesszóló szónok, sem született vezető. Nehezen forgott a nyelve, ezért Isten Áront rendelte mellé, hogy beszéljen helyette. Ő volt a „szóvivő". A modern információs társadalmakban is alapvető fontosságú a kommunikáció. Az a szervezet ugyanis, amelyik nem tolmácsolja aktívan üzeneteit a külvilágnak, számolhat azzal, hogy hamis kép alakul ki róla, esetleg súlytalan, láthatatlan marad. A sajtó egyre növekvő szerepét nem lehet figyelmen kívül hagyni az egyházi kommunikációban sem, a templomfalakon kívül is lehet tolmácsolni az evangélium üzenetét, a média pedig kiválóan használható erre.
Akkreditált médiatréningre várják a Dunamelléki Református Egyházkerület lelkipásztorait Balatonszárszóra áprilisban. A médiatréning abban segít, hogy az egyházi szereplők tudatosabban adhassanak hírt a reformátusságot, illetve a gyülekezetüket érintő kérdésekről, a médiának nyilatkozó lelkipásztorok ne kiszolgáltatva, eszköztelenül kerüljenek interjúhelyzetbe, tudatosabban és magabiztosabban tolmácsolhassák mondanivalójukat. A tréningre április 10-ig (kedd) várjuk a jelentkezőket.
A tréning időpontja: április 23–26.
Mit lehet megtanulni?
- A gyakorlati feladatokra épülő képzésen a résztvevők megtanulhatják, hogyan adjanak nyilatkozatot az írott sajtónak, a rádiónak és a televíziónak.
- Milyen jogai vannak az interjúalanynak?
- Hogyan segíthet az egyházi média üzeneteik tolmácsolásában?
- Hogyan érdemes kiépíteni a kapcsolatot a világi sajtóval?
- Hogyan használhatják ki az internet adta lehetőséget a kommunikációban?
- Hogyan működnek a közösségi portálok?
- Hogyan és mire használható a Facebook?
- Hogyan kell megfogalmazni egy plakát vagy szórólap szövegét, mit tartalmazzon egy közlemény?
A lelkész-továbbképzési programok részleteiről itt olvashat.
A jelentkezési lapot az egyházkerület címére várjuk:
1092 Budapest, Ráday u. 28.
Az egyházkerület Parókia Sajtószolgálata márciusban lelkipásztoroknak és a sajtóval foglalkozó gyülekezeti tagoknak tartott tréninget Galyatetőn.
Az alábbiakban olvasható néhány visszajelzés résztvevőktől.
Érti, nem érti?Nagyon hasznosnak tartottam a tréninget, 40 év presbiterség után különösen érdekes volt szembesülni azzal, hogy bizonyos egyházi „szakszavakat" a külvilág nem tud értelmezni – mondta Erdélyi Sándor pomázi presbiter. Éppen most indítjuk a gyülekezeti újságunkat, ehhez és a honlapkészítéshez, -szerkesztéshez is fontos információkat kaptunk.
Egységes képSzakmai szempontokra épülő és kiválóan rendszerezett információkat kaptunk a médiatréningen – mondta a képzés egyik résztvevője, Böttger Antal. A dunaújvárosi lelkipásztor úgy fogalmazott, hogy egységes, kerek képet adott a tréning a médiáról, valamint számos új információt a honlapkészítés szempontjairól.
Ne legyen csicsa!
A gyülekezetek gyakran nem is tudják, hogy kit szeretnének megszólítani – vélekedett Tóth György István. A budaörsi gyülekezet presbitere szerint a tréning választ adott arra, kit és hogyan szólítsunk meg. Hangsúlyozta, fontosnak tartotta, hogy megismerhette a honlapkészítés filozófiáját és a médiakommunikáció hátterét.
– Ne legyen csicsa a honlap, és át kell gondolni, hogy milyen tartalmakkal töltsük meg. Nem a receptek fontosak, azaz nem ezt-azt kell összegyúrni, hanem át kell gondolni a tartalmakat ahhoz, hogy jó honlap készülhessen – tette hozzá.
Aprópénzre váltani
– Rengeteget változott a világ, amióta 23 évvel ezelőtt elvégeztem a teológiát, ezért is fontos az a számos újdonság, amivel a médiatréningen megismerkedtem – mondta az áporkai lelkipásztor. Beregszászi Marianne elárulta, hogy minden újdonságot igyekszik aprópénzre váltani, és már most azon gondolkodik, hogyan fogja a tanultak alapján a jövő heti családi vasárnapot meghirdetni.