„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Gyerekcipőben járó hit
A hibák jóvátehetők, a kapcsolatok újraépíthetők, létezik megbocsátás, a csalódások pedig túlélhetők - ezek a tapasztalatok segítik a gyermekek hitre nevelését. Hogyan lehet hiteles a szülő, és egyáltalán: megtérhet-e egy gyermek?
A vallásos nevelés már a szoptatással elkezdődik, meghitt szülő-gyermek kapcsolatban, hiteles élet felmutatásával lehet csak hitre nevelni a gyermekeket - vallják a szakemberek. Elfogadás, bizalom, készség a megbocsátásra - a szülő-gyermek kapcsolatban többek között ezek megléte vagy hiánya mintázza a gyerekeknek, milyen viszony alakulhat ki Isten és ember között. Hogyan kérjen bocsánatot a szülő? Mit ne mondjunk a Jézuskáról és az Ördögről? - többek között ezekre a kérdésekre kaptunk választ Csáky-Pallavicini Zsófia klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus-hittanár segítségével.
Nem vagyok tökéletes
Bár a teológiai elvek hangoztatása önmagában mit sem ér hiteles élet nélkül, nem kell kétségbeesnie a szülőnek akkor sem, ha hibázik - véli a szakember.- A hitelesség nem akkor csorbul, amikor hibát követünkv el, hanem akkor, amikor nem reflektálunk rá. A hiteles szülői magatartás annak a beismerése - először a magam számára -, hogy nem mindent csinálok jól, vannak hibáim, mi több, bűneim. A következő lépés pedig hogy ezt valahogyan a gyerek számára is nyilvánvalóvá tegyem és segítsem, hogy szembesüljön azzal: a szülei nem tökéletesek és nem mindenhatók. A hibák jóvátehetők, a kapcsolatok újraépíthetők, létezik megbocsátás, a csalódások pedig túlélhetők - mindez nagyon fontos tapasztalat a gyerekeknek is. Ha ezt megélhetik a családi kapcsolatokban, a hibák ellenére is megőrizhető a hitelesség, ami sokkal fontosabb, mint a hibátlan élet képe - fogalmazott Csáky-Pallavicini Zsófia.
Bocsáss meg!
Még óvodás korú gyerektől is bocsánatot kérhet a szülő, de fontos, hogy ne a saját bűntudatát zúdítsa bocsánatkérés formájában a gyerekre - figyelmeztetett a gyermekpszichológus.
- Gyakori hiba, hogy a szülő bűntudatot érez amiatt, hogy fölpofozta a gyermekét, és ez olyan bocsánatkéréshez vezet, amitől a gyerek megzavarodik. Nem érti, hogy a szülő a rosszallását, a tiltását vonja-e vissza, vagy pedig a fegyelmezés eltúlzása miatt kér bocsánatot. Amikor a szülő indulatból sokkal erőteljesebb fegyelmezési eszközhöz nyúl, mint amilyet helyesnek tartana, nagyon fontos szétválasztania, mi az, amit nem tart jónak abból, amit tett; és mi az, amit továbbra is úgy gondol, csak éppen nem megfelelően fejezett ki.
Ketten egyek?
Nem csak a mindennapi élethelyzetek adnak alkalmat a gyermekek hitre nevelésére. Arról, hogy mikor és milyen sorrendben érdemes Istenről beszélni a gyerekeknek, a valláspedagógia konkrét iránymutatással szolgál.
- Mivel a kisgyerekek átélik, hogy a szüleik gondoskodnak róluk, náluk hatalmasabbak és jók, érdemes nekik először az Atyáról beszélni, és csak azután Jézusról, majd a Szentlélekről. Amikor a gyerek képes különböző jelenségeket megfigyelni, elmondhatjuk neki, hogy Isten teremtette a világot. Többnyire csak az iskoláskor kezdetén adhatjuk át azt a tudást a gyerekeknek, hogy az Atya és Jézus valamiképpen egyek, még ha két isteni személyről van is szó. Elmondhatjuk, hogy Jézus ugyanolyan kicsi gyerekként kezdte az életét, mint ők, de ne fókuszáljunk csupán a kis Jézusra vagy a Jézuskára: a felnőtt Jézust mutassuk be nekik, aki találkozott az emberekkel, tanított, gyógyított, és aki ma is figyel ránk.
A harmadik
A Szentlélekről kiskamaszkorban, kb. 12 éves kor körül érdemes beszélni a szakember szerint, hiszen a gyerekekben ekkorra alakul ki az elvont jelenségek befogadását lehetővé tevő fogalmi gondolkodás. - Korábban sem kell persze eltitkolni, hogy létezik egy harmadik isteni személy - teszi hozzá a hittanár, aki szerint fontos, hogy ne állítsunk valótlant azért, mert a gyerekek bizonyos kérdéseket még nem értenek. Ahogy cseperednek, a szülők kiegészítsék és ne megmásítsák, amit korábban mondtak nekik a Szentlélekről vagy a Mennyről - javasolja Csáky-Pallavicini Zsófia.
A figyelő JézuskaAz ünnepek és a népszokások is alkalmat adhatnak a vallásos nevelésre. A karácsonyi ajándékozás kapcsán elmondhatjuk a gyerekeknek, hogy az Atya nekünk szánt ajándéka Jézus. Óvatosan bánjunk azonban a figyelő, pontozó és esetleg az ajándékokat büntetésből megvonó Jézuskának a képével - figyelmeztet a szakember.
- Ezzel azt üzenjük, hogy a gyereknek a huncutságai vagy engedetlenségei határozzák meg, hogy az Isten őt megajándékozza-e vagy sem, ez azonban nem fér össze a minket úgy, ahogy vagyunk elfogadó, nagyon szerető és az ajándékát a jóságunktól vagy az érdemeinktől függetlenné tevő Isten képével. Nem helyes a szülőként megélt fegyelmezési nehézségeinket áthárítanunk, és az Isten nevében nagy büntetést kiszabnunk, például megvonnunk egy megígért ajándékot - magyarázta a gyermekpszichológus.
Miért kérdezi?
- Nem muszáj a fejünkben lévő igazságot egyszerre eldarálni a gyerekeknek; bízzunk abban, hogy lesz még lehetőségünk újra elővenni egy-egy kimerítetlen témát, bármelyikünk hozza is szóba azt - folytatja a szakember.
- A gyerekek bátran felteszik a kérdéseiket, a felnőttek azonban gyakran azon aggódnak, hogy esetleg egy-egy válasszal megterhelték őket. A kicsik viszont nem vesznek tudomást a válasz számukra lényegtelen részéről, és azzal dolgoznak tovább, ami érthető vagy fontos volt nekik. Mindig próbáljuk viszont meg megérteni, miért kérdezi a gyerek azt, amit kérdez! Van, hogy valóban az érdekli, létezik-e mennyország, és mi vajon oda fogunk-e kerülni; de bizony olyan is előfordulhat, hogy valaki azt mondta rá az iskolában, hogy ő rossz gyerek, és az ilyen gyerekek nem kerülhetnek a mennyországba.
Ördög és Pokol
Nem előrevivő az Ördögöt emlegetni a gyereknek, mint a tetteink rossz útra terelőjét - hangsúlyozta a gyermekpszichológus.
- Ha egyfajta mumusként jelenik meg a gyerek fejében az Ördög - ami nehezen elválasztható a mesevilág más fontos szereplőitől -, akkor a világban meglévő rosszról irreális képet kap. Ha viszont a sebeinket, sérüléseinket, rosszra hajlásunkat azzal indokoljuk, hogy minderről az Ördög tehet, az azt sugalmazhatja, hogy ne gondolkodjunk arról, mi a mi felelősségünk. Azt kellene megértetnünk a gyerekekkel, hogy a pokol az Istentől való távollét állapota, amit az ember maga választ, és annak a hitnek a hiánya vezet oda, hogy az elrontott dolgok helyrehozhatók.
Jakus Ágnes
Hogyan imádkozzunk a gyerekekkel? Vigyünk-e templomba kicsi gyereket? Mit tehet a szülő, ha kamasz gyermeke egy nap megkérdezi: ott aludhat-e náluk a kedvese? - Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ az interjú folytatásában, amelyet hamarosan olvashatnak portálunkon.