H, mint jó vezető

A legjobb vezetők először szeretik a rájuk bízott embereket, és csak utána vezetik őket - mondta John C. Maxwell amerikai lelkipásztor budapesti látogatásán. A nemzetközileg elismert vezetési szakértő szerte a világon azért fáradozik, hogy hatékonyan működjenek a munkatársi és hívő közösségek. Nemrégiben magyarországi lelkészek, gyülekezeti tagok és vállalkozók előtt beszélt arról, milyen a jó vezető.

Az ENSZ, az amerikai hadsereg, neves sportszövetségek és magas rangú politikusok is rendszeresen fordulnak hozzá tanácsért, noha nem másból merítette vezetéselméleti alapelveit, mint a Bibliából. John C. Maxwell három évtizedes lelkipásztori szolgálat tapasztalatait felhasználva már több mint 80 nemzet keresztyén és nem keresztyén vezetőinek segített abban, hogy vezetői rangjuk megérdemelt cím lehessen, munkatársi vagy gyülekezeti közösségeik pedig hatékonyan működhessenek. Maxwell szerint ugyanis egy közösség sorsának alakulása azon áll vagy bukik, hogy milyen a vezetője.

A fedél
Amit a vezetésről tudni kell - csak egyike azoknak a Maxwell tollából született műveknek, amelyeket magyar nyelven is kiadtak. A Hungexpón megrendezett Vezetés+ Keresztény Konferencián maga a szerző fejtette ki, milyen szintjei vannak a vezetésnek, valamint a különféle szemléletmódok közül melyek hozták meg a várt eredményt a vezetők és a közösségek számára. Maxwell a nap első felében keresztyén vezetőkhöz szólt: ha egy gyülekezetben rossz a vezetés, az egész közösség szenved. Ahogy azt a „fedél törvényének" nevezett alapelvben megfogalmazta, csak annyira lehet sikeres egy szervezet, amennyire azt a vezető képességei lehetővé teszik. Vagyis, egy átlagos képességű vezető szervezete legfeljebb átlagos vagy átlag alatti szintű lesz. A képességek azonban fejleszthetők, ezért az, hogy kiből lehet jó vezető, ott dől el, hogy ki hajlandó egyáltalán továbbképezni magát.

A legkevesebbet teljesítik
Mi jellemzi a jó vezetőt? - hangzik a legalapvetőbb kérdés. Maxwell a vezetés öt, egymásra épülő szintjét különbözteti meg. A legelső szint minden vezetői pozícióba kinevezett emberre igaz.
- Azért követik őt az alárendeltjei, mert kötelező. Ettől azonban még nem feltétlenül számít valaki vezetőnek - hívta fel a figyelmet a szakember. Hozzátette, jó ezen a szinten kezdeni a vezetést, de rossz ezen a szinten maradni. A vezetők 90 százaléka mégis ennyiben hagyja a dolgot.
- Ilyenkor az emberek nem a legtöbbet teszik meg értük, hanem a lehető legkevesebbet: a minimumot teljesítik, csak hogy még épp ne rúgják ki őket. Így a szervezet sosem lesz hatékony, a vezető pedig sosem lesz sikeres.

Követni akarják
A következő szintre eljutott vezetőt beosztottjai vagy pásztoroltjai azért követik, mert követni akarják. Maxwell kijelentette, a gyülekezetépítés nehezebb, mint a cégépítés. Míg egy vállalatnál ugyanis az emberek a fizetésért vannak ott, a gyülekezetben mindenki önkéntes, szabad akaratából van ott és ugyanígy engedelmeskedik.
- Ha a gyülekezeti tagok fizetést kapnának, akkor gyorsan növekedne a gyülekezet. Ehhez képest ingyen vannak ott, sőt, még az ő pénzüket kérik... Ugyanakkor, a gyülekezeti tagok önként és nem csak a rangja miatt követik a vezetőjüket, ezért nem pusztán a minimumot nyújtják.

Nincs magányos vezető
- Az igazán jó vezetők jó kapcsolatokat ápolnak az emberekkel. Ha a vezető és az emberek hisznek egymásban - márpedig mindkét irány fontos - és szeretik egymást, akkor olyan együttműködés alakul ki, ami sok energiát ad a szervezetnek - magyarázta a lelkész.
Maxwell szerint sok olyan vezető van, aki szereti a hatalmat és a kontrollt, de ez rossz motiváció a vezetésre. Mint mondja, egyetlenegy helyes motiváció létezik: „legyen jobb a téged követő emberek élete".
- Egy mondás szerint a csúcson magányos az ember, de ez a kép olyan vezetőt mutat be, aki távol van az őt követő emberektől, nincs velük valódi kapcsolata. A rossz vezetők lenyomják, kontrollálják az embereket, így ők is lesüllyednek. A jó vezetők viszont felemelnek másokat, így maguk is felemelkednek.

Személyre szabott vezetés
A második szinten lévő vezetőket három dolog tudja segíteni Maxwell szerint. Az egyik a figyelmes hallgatás.
- A jó vezetők mindig lassan mennek át a tömegen. Beszélgetnek, jókat kérdeznek, figyelnek a válaszra. Ismerik és megértik az embereiket. A rossz vezető ezzel szemben nem figyel, csak beszél és iránymutatást ad.
Maxwell hozzátette, maga az iránymutatás is személyre szabott kell hogy legyen.
- A rossz vezető mindenkit egyformán akar vezetni, a jó vezető mindenkit a neki megfelelő módon vezet, alkalmazkodva az illető egyéni motivációihoz, álmaihoz, személyiségéhez. Például egy jó vezető tudja, hogy az emberei miben jók, mire vágynak, mitől félnek, mit változtatnának meg a szervezetben és így tovább.
A szakember elismerte, fiatalon rossz vezetőnek bizonyult ebből a szempontból.
- Az embereim a szememre vetetették, hogy bár adok látást és irányt, nem hallgatok rájuk, nem is ismerem őket. Megkérdeztem a feleségem, és ő megerősítette ezt a véleményt. Azóta minden jegyzetem sarkába teszek egy nagy H betűt emlékeztetőül, hogy hallgassam meg az embereket (az angol hear: 'hallgat' szó szintén h betűvel kezdődik - a szerk.).

Szeresd, csak utána vezesd
A jó megfigyelőkészség és a szolgálat is fontos segédeszközök a jó vezetővé válás útján.
- Egy jó vezető észreveszi a jót, amit lehet dicsérni, és amit meg lehet erősíteni. Persze, észreveszi a hibát, a rosszat is, amit mielőbb meg lehet beszélni - mondta Maxwell, aki a második szinten lévő vezetőket úgy jellemzi, mint akik nem viselkednek főnökösködően, noha főnökök, és nincs szükségük titulusra sem.
- Jézus pont ilyen volt. Ő azt tanította, hogy aki élni és uralkodni akar, az haljon meg magának és szolgáljon. Megmosta a tanítványai lábát - érdekes ezt összevetni a pár órával későbbi eseményekkel. Pilátus rossz vezető volt, a rá bízott emberért nem tett meg semmit, csak a saját kezét mosta meg - ezzel tisztázva magát és csak a saját javára odafigyelve.
Maxwell hozzátette: a legjobb vezetők először szeretik a rájuk bízott embereket, és csak utána vezetik őket.
- Aki nem szereti az embereket, az inkább ne is vezesse őket - figyelmeztetett.

Követés
A következő szintre lépett vezetők a példa erejével vezetnek.
- Csak úgy tudok másokat tanítani, ha én már egyértelműen tudom, és sikeresen alkalmazom azt a tananyagot - mondta Maxwell. A harmadik szintű vezető fő motivációja az a tudat, hogy az emberek azt teszik, amit látnak.
- A tanulás kb. 89 százaléka vizuális, vagyis főleg olyasmit tanulunk meg az életünk során, amit már láttunk valaki másnál. Az emberek tehát olyanok lesznek, mint a vezetőjük. Nem azért követik őt, mert jókat mond, hanem mert jókat tesz. „Kövess engem" - Jézus ezzel a hívással tett tanítvánnyá egyszerű embereket, majd a példája alapján tanította őket.

Kiket vonz?
Mindenki azokat az embereket vonzza, akik hasonlítanak rá - folytatta a szakember. Ha tehát egy vezető szorgalmas, barátságos, őszinte embereket akar, akkor neki is szorgalmasnak, barátságosnak és őszintének kell lennie.

Az igazi fokmérő
Maxwell szerint az az igazi siker, amikor azok szeretik és tisztelik leginkább a vezetőt, akik a legjobban ismerik őt.
- Mostanában sokat utazom, mindenhol szeretnek és tisztelnek, de annyira azért nem ismernek engem. Amikor viszont hazamegyek a családomhoz, akik jól ismernek, az az igazi teszt. Ha valami nincs rendben velem, az otthon kiderül, például a hiteltelenségem miatt a tisztelet megcsappan.

A lendület
A lendület nagy barátja a vezetőknek. A harmadik szintű vezetők lendületbe hozzák az egész szervezetet - világított rá Maxwell.
- Amikor lendületben vannak a dolgok, akkor az emberek jól érzik magukat, izgatottak, még akár jobbnak is látják a dolgokat, mint amilyenek valójában. A lendület forrása leggyakrabban a siker. Ha a vezető jól dolgozik és jó példát ad, akkor az sikert fog hozni, a siker pedig lendületbe hozza a szervezetet. Ahogy egy gyorsan mozgó vonat el tudja lökni a sínről az akadályt, ugyanígy egy lendületben lévő szervezet könnyebben túljut a problémákon. Ahogy azonban egy álló vonat el sem tud indulni, ha csak egy kis akadály van is előtte, egy lendületben nem lévő szervezet sem jut előre, ha probléma adódik. A siker nem azon múlik, hogy mekkorák az akadályok, hanem azon, hogy mekkora a lendület. Nem a problémák jelentik az igazi bajt, hanem az, hogy ezt nem tudjuk. A probléma a lendület hiánya.

Tudja, kit keres
A harmadik szintű vezető olyan feladatokkal bízza meg az embereit, hogy azok sikeresnek érezhessék magukat - tette hozzá. A negyedik szintű vezetőket már azért követik az emberei, amit értük tett.
- Olyan hatással volt az életükre, hogy az örökre megváltoztatta őket. Ezek a vezetők előre határozott képet alkotnak arról, egy-egy feladatra milyen lesz a megfelelő ember. Aki nem tudja pontosan, kit keres, nem fogja észrevenni, amikor megtalálta.

Öt lépésben
A negyedik szintet elérő vezetők jól készítik fel az embereit a rájuk váró feladatok elvégzésére. Első lépésben a vezető elvégzi a feladatot, második lépésben a vezetett látja, mit és hogyan csinál, így mutat neki példát. Harmadszor már átadja a terepet, ő csak figyelemmel kíséri a tanítványt. Negyedszer a tanítvány önállóan dolgozik. Végül ő mutat példát másoknak, és adhatja tovább nekik az elsajátított ismereteket.

A csúcs
Az a vezető, aki minderre képes, idővel magától értetődően fellép az ötödik szintre. Maxwell szerint ekkor már az emberek azért követik, mert olyan sokszor tett jót és olyan hosszú ideig, hogy a személye fontossá vált számukra.
Ahhoz, hogy valaki idáig eljuthasson, el kell köteleződnie a folyamatos tanulás mellett - ezért is van mindenhol hiány a vezetőkből.
- Sokan könyvek vásárlásától, konferenciákra járástól remélik, hogy jó vezetővé válhatnak - mondta Maxwell. - Bár minden vezető naponta fejlődik, nem egy nap alatt fejlődik ki. Ez egy életen át tartó, időt és energiát igénylő folyamat.

Jakus Ágnes

Képek: Fehér Bertalan