Három másodpercünk van?

Az idő megy, a tartalom kevés?
A rohanó világ rákényszerít minket, hogy megtanuljuk tömören és érdekesen megfogalmazni mondanivalónkat, hiszen egy pillanat műve, hogy egy kattintással túllépjenek rajtunk.

Akkreditált médiatréningen sajátíthatták el a Dunamelléki Református Egyházkerület lelkipásztorai a sajtónak adott nyilatkozatok alapvető szabályait, hogy a hétköznapokban ne kiszolgáltatva kerüljenek interjúhelyzetbe és tudatosabban tolmácsolhassák mondanivalójukat. A Parókia Sajtószolgálat szakemberei négynapos képzésen mondták el a lelkészeknek, melyek a jó honlap ismérvei és hogyan lehet okosan használni a népszerű közösségi portált, a Facebookot. A kurzuson szó esett az írásbeli kommunikációról is, így kitértek az egyházi nyelvhasználat helyesírási és nyelvhelyességi kérdéseire is. Többen rácsodálkoztak, hogy a református egyház kifejezést kis kezdőbetűkkel írjuk, csakúgy mint az ünnepeket; a húsvétot, a karácsonyt és az anyák napját. A balatonszárszói tréningen rögtönzött mini tévéstúdióban a lelkészek azt is megtapasztalhatták, milyen koncentráltságot igényel üzenetük pontos és rövid megfogalmazása.

 

Az idő megy, a tartalom kevés

– Mi, lelkészek szeretünk beszélni, az idő megy, a tartalom viszont kevés. Meg kell tanulnunk tömören megfogalmazni az üzenetet, amit át akarunk adni. A tréning arra hívta fel a figyelmem, hogy kezdődjön érdekesen minden megnyilatkozásom, hiszen a továbbiakban csak akkor figyelnek rám. Az igehirdetést ne monoton, liturgikus hanglejtéssel és elcsépelt gondolattal kezdjem, hanem olyannal, ami felébreszti, megmozgatja a gyülekezet gondolatait. Ha ezt elérem, az ige mélyebb üzeneteit jobban befogadhatják a prédikációt hallgatva – sorolta a tanultakat Unger Károly, drávafoki lelkipásztor.

Néha felejtsük el a kánaáni nyelvet!
– A ma embere a kánaáni nyelvet, tehát a számunkra már megszokott, evangéliumi szóhasználatot nem ismeri, ezért késznek kell lennünk átültetni a beszélgetésekben ezeket a kifejezéseket az ő nyelvükre. Fontos, hogy közelebb jusson hozzájuk egy-egy fogalom, ugyanakkor maga a fogalom se veszítsen erejéből. Amikor valaki közelebb kerül az Úrhoz, a gyülekezeti életbe jobban betagolódik, akkor már természetesen fölcsillanhat számára az olyan fogalmak jelentése, mint az üdvösség, a kegyelem, az evangelizáció és a megtérés – tette hozzá Unger Károly.

A gyülekezet előszobája a honlap
– Tudomásul kell vennünk, hogy az embereket ma a leghatékonyabban saját honlappal tudjuk elérni és megszólítani.
Ha valaki valamilyen információt keres egy gyülekezetről, az az első, hogy felmegy a netre, a keresőprogramban megkeresi a gyülekezet nevét, címét, és amit az adott weboldalon talál, az alapján dönti el, hogy érdekli vagy sem egy-egy meghirdetett program – vonta le a tanulságokat Komlósi Erzsébet szemeretelepi lelkipásztor, a Szentírás Szövetség ügyvivője.
– Jó volt a rettegett tévéinterjú is, bár már másként csinálnék sok mindent. Nem fogalmaztam elég konkrétan, és elbizonytalanodtam, mert más kérdésekre számítottam.  Fontos, hogy legyen előre összekészített gondolatcsokrunk, mégsem szabad ennél leragadni, hanem oda kell figyelni arra, amit a riporter kérdez – fűzte hozzá.

Hogy elérjen az üzenet
– Három perc alatt föl lehet kelteni a nézők figyelmét egy televíziós interjúban. Bár nem lehet egy üzenetet részletesen átadni, hozzá lehet segíteni kereső embereket ahhoz, hogy eljussanak bizonyos programokra, ahol többet hallhatnak egy-egy témában. Megtanultuk, hogy úgy kell fogalmaznunk, hogy elérjen az emberekhez az üzenetünk. Az őzést, a köhécselést kerülni kell, és figyelni kell, ameddig a kamera forog. Érdemes felépíteni a mondanivalót, egy televíziós nyilatkozatnak is legyen eleje, közepe, vége – osztotta meg velünk tapasztalatait Balogh Sándor pilisvörösvári lelkipásztor.

A három másodperces szabály
Többször nyilatkozott már a helyi televízióban Kovács Enikő, kulcs-rácalmási lelkipásztor, mégis tudott neki újat mutatni a tréning.
 – A tévéinterjúban olyan dolgokról kell szólnunk, amelyek felkelthetik az emberek érdeklődését. Nem a dátum, az időpont és a helyszín az, amivel kezdenünk kell a beszélgetést, hanem egy-egy fontos témával vagy gondolattal. Legyünk eredetiek, beszéljünk érdekesen, szemléletesen – fogalmazott a lelkész, aki a gyülekezeti honlapok felépítéséről is hallott újat.
– Az emberek figyelme egy új impulzusra három másodpercig tart, ennyi idő alatt eldöntik, hogy továbbolvasnak-e minket vagy sem. Nagyon egyértelműen kell elhelyeznünk a honlapunkon azokat a tartalmakat, amelyekre az emberek kíváncsiak – és nem azokat, amelyeket mi fontosnak tartunk.

Jakus Ágnes, Fekete Zsuzsa
Fotó: Füle Tamás