„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Helyre kerül
Mostanában egy művészeti előadmány okán vita gyulladt megint a magyar koronáról; gondolom, eltart néhány napig; s a vitába újra belegyömöszölheti mindenki a maga indulatát, így is, úgy is. Bogárdi Szabó István gondolatai.
Vannak jelvények és jelképek, amelyeket mi választunk magunknak, és vannak jelvények és jelképek, amelyek már eleve megvannak – ha tehát, úgymond választjuk őket, mégsem döntünk, hanem inkább a viszonyunkat, nézetünket jelöljük – viszonyunkat a világhoz, a dolgokhoz, közösségeinkhez, és végső soron a sorsunkhoz.
Leginkább a történelmi jelvényekkel vagyunk így – kikerülhetjük őket, de megvannak; tehetünk úgy, mintha nem lennének, vagy jobb lenne, ha nem volnának, de vannak. Mostanában egy művészeti előadmány okán vita gyulladt megint a magyar koronáról; gondolom, eltart néhány napig; s a vitába újra belegyömöszölheti mindenki a maga indulatát, így is, úgy is. Mielőtt belepi az érdektelenség pora, hadd mondjak el egy történetet, hátha bölcsebbek leszünk tőle.
Több mint 700 éve, hogy az angolok Londonba vitték hadizsákmányként a skótok egyik ősi, szent tárgyát, a skót királyok koronázási trónját. Már akkor sok legenda övezte, az egyik egészen a bibliai időkig megy vissza, mondván, hogy Jákób pátriárka ezen aludva látta a csodálatos mennyei álmot. Mert persze ez a trón nem drága fémekből, nemes fából épült, díszes alkotmány, hanem csak egy másfél mázsás homokkő, innen a neve: a sors köve, skótos akcentussal: stone of destiny. Amikor az angol király Londonba vitette, Anglia és Skócia még két ország volt, sok harccal, árulással, viszállyal, vérrel. A skótok trónját aztán beépítették az angol királyok koronázási trónjába, jelezvén, hogy az angol király egyben a skótok uralkodója is. Nem választottak új jelvényt, a régi a jelentését akarták megváltoztatni. Sőt, a kő még akkor sem került vissza Skóciába, amikor már skót dinasztia uralkodott az angolok felett is, jóllehet a két ország parlamentjei megegyeztek a hazavitelről. A sors köve maradt a távolban, évszázadokig. Aztán az 1950-es évek elején négy skót diák ellopta Londonból, hazaszállították Skóciába, s oly ügyesen rejtették el egy templomban, hogy a rendőrségi nyomozás sem jutott semmire. A diákcsínynek tűnő ügyből hamarosan politikai tárgyalások sorozata lett, s végül 1996-ban, elrablásának 700. évfordulóján ünnepélyes keretek között visszaadták Skóciának a követ. Azóta Edinburghban látható, a várban, a skót koronaékszerek mellett.
Egyszóval, úgy tűnik, van, amikor 700 esztendő kell, hogy helyükre kerüljenek a dolgok. Vagy éppen ennyi idő kell ahhoz, hogy a világ szerkezetei olyannyira megváltozzanak, hogy senki ne érezze már magát vesztesnek, ne ragadtassa magát félszre, prüszkölő, gyáva gúnyolódásra, ha egy régi jelvény a jelentőségét megillető helyre kerül. Bizonyára mindkét felfogásban van sok igazság. Lám, az idő nekünk dolgozik, mondta nekem egy skót pár hónapja, illetve: lám, az idő megoldotta a kérdést, mondta nekem egy angol ugyanerről. De a bölcsesség mindig gyorsabb, mint az idő, ezért nem igyekszik annyira. A bölcsesség elővételez, ezért nem növeszt szárnyat, hogy eléberöppenjen annak, ami szükség szerint bekövetkezik. S ezért ostoba dolog, ha valaki útját akarja állni. A bölcsesség igazsága ugyanis az, hogy a dolgoknak először a szívünkben kell a helyükre kerülniük. A sors köve csak egy kő – látszatra. A magyar korona is csak valami alkalmatosság – látszatra. Lehet micisapkának is nézni, meg amolyan mátrixos, hipertechnológiai börtönrácsnak, digitális kalickának is – ki mennyit ad a látszatra, szabadon. De a bölcsesség még ennél is szabadabb. Annak látja a dolgokat, amik. A korona korona – annak készült, és az is marad. A bölcsek ezt jól tudják mind. Majd hozzáérik az idő.
Elhangzott a Kossuth Rádió Lélektől lélekig című műsorában.
Fotó:MTI