„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Nem tetszett a régi?
Újabb református reklámfilm készül – közölte az egyház Kommunikációs Szolgálata. A film az előző folytatása, és egyben válasz is arra.
Református egyházi körökben és azokon kívül is élénk reakciókat váltott ki a közegyházi egyszázalékos kampány. Az MRE Kommunikációs Szolgálatának közleménye szerint abban szinte mindenki egyetértett, hogy profi alkotás volt a harminc másodperces reklámfilm. Azonban míg a világi megszólalók értékelték a meghökkentő képsorokat, a református közvélemény jelentős része hiányolta a pozitív üzenetet, az evangélium és az egyház szolgálatának a megjelenítését.Az egyszázalékos kampányidőszak hajrájában (a személyijövedelemadó-bevallás leadási határideje május 20.), valamint a Szeretethíd Kárpát-medencei önkéntes nap (ez pedig május 21-22-re esik) alkalmából újabb református reklámfilm készül – olvasható a tájékoztatásban. Az alkotók szándéka szerint az újabb videó folytatás, de egyben válasz is az előző alkotásra. A forgatáson feltűntek a közegyházi reklámból ismerős „falanszterjelmezek", de a forgatókönyv megismert részletei alapján a történet új, nem kevésbé merész irányt vesz a filmben. Az egyik főszereplő személye mindenesetre változatlan: a kafkai világban elveszett adózót alakító Ötvös András az újabb felkérést is elfogadta. A reklámfilm megrendelője ezúttal a Szeretethíd rendezője, a Magyar Református Szeretetszolgálat.
Az újabb református reklámfilm a tervek szerint csütörtöktől lesz látható az interneten. Arra buzdítják a gyülekezeteket, egyháztagokat, hogy keressék, és lehetőségeikhez mérten terjesszék a környezetükben: hiszen szoros az idő, vészesen közeleg mind a Szeretethíd, mind pedig az egyszázalékos felajánlás időpontja – zárul az MRE Kommunikációs Szolgálatának közleménye.
Március közepén a Parókia portál összeállítása nyomán került az érdeklődés középpontjába a református egyház egyszázalékos kampányfilmje, amely nemcsak egyházi, hanem világi körökben is több bírálatot kapott. Egy hónappal később a Károli Gáspár Református Egyetem, valamint a Református Közéleti és Kulturális Központ fórumot hívott életre, ahol egyházi és világi szakemberek bevonásával elemezték a kampányfilmet és a tapasztalatokat.
Az április 20-ai találkozón az egyház hivatalos honlapján megjelent írás szerint "a nem egyházi megszólalók a félperces filmben megfogalmazott üzenet bonyolultságára hívták fel a figyelmet. Pindroch Ferenc szerint elképzelhető, hogy a célközönség számára bonyolult lett a film üzenete, egyszerűbb, érthetőbb üzenetre lett volna szükség. A TV2 főtanácsadója szerint ha van üzenete a filmnek, akkor igenis fontos megértetni a nézőkkel. Ha imázsfilmről lenne szó, nem lenne ilyen gond vele. Megyer Örs, az Önszabályozó Reklámtestület elnöke is a bonyolultságot emelte ki. Ő maga hússzor nézte meg a félperces alkotást, de a huszadik alkalom után sem értette. Az egyetlen üzenet a számára az volt, hogy a film az egyszázalékos felajánlások rendszere ellen szól. Gerényi Gábor úgy vélekedett, a film gyenge pontja, hogy egyszerre három üzenetet próbál megjeleníteni: egyrészt buzdít az egyszázalékos felajánlásra; emellett a felajánlási rendszert is kritizálja; harmadsorban pedig imázsfilm. Így pedig bármennyire is hatásos a képi világ, nehezen megy át az üzenet. Közhelyes, elcsépelt képeket dolgozott fel újra a rendező, magas színvonalon – jelentette ki Tari János dokumentumfilmes rendező, aki szerint a negatív érzéseket erősítették a képsorok. A negatív tartalmak mellett hibaként rótta fel, hogy református értékeket, képeket nem közvetített a film” – olvasható a fórumot feldolgozó cikkben a világi szakemberek értékelése.
A református egyház már elkészült egyszázalékos reklámja, illetve kampányfilmje – az internetes oldalak és lapok mellett - a Sport 1 és Sport 2 Televízió, a Spektrum Televízió, a Hír TV, a Duna TV, a Paprika TV és az ATV felületén is megjelenik. Látható a hirdetés az egyik legépszerűbb közösségi portálon, a Facebookon, valamint mobilalkalmazásokon, ugyanis a kampánynak iPhone-ra, Ipadre és androidos telefonra letölthető funkciója is van. Ezeken a felületeken azt is megmutatják, hogy mire költik a felajánlott pénzt.
Az új kampányfilm az adóbevallási határidő lejárta előtt nyolc nappal, csütörtöktől látható majd az interneten.