„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Ráchel siratja gyermekeit
Meglátogat minket a felkelő fény a magasságból.
Lk 1,78
Amikor Heródes látta, hogy a bölcsek túljártak az eszén, nagy haragra lobbant, elküldte embereit és megöletett Betlehemben és annak egész környékén minden kétesztendős és ennél fiatalabb fiúgyermeket, annak az időpontnak megfelelően, amelyet pontosan megtudott a bölcsektől.
Mt 2,16
A betlehemi gyermekgyilkosság sokak számára elfogadhatatlan tényt és egyben megfejthetetlen talányt jelent, mely beárnyékolja a karácsonyi történetet. Miért kellett ártatlan (nem teológiai értelemben) gyermekeknek meghalni Jézus születésekor, amikor éppen a születés csodáját ünnepeljük, s a legnagyobb öröm köszönt a mennyből a földre?
Azóta újra és újra is felteszik ezt a kérdést, amikor gyermekek esnek áldozatául a felnőttek kegyetlenségének, ellenségeskedéseinek, háborújának.
Sziklához csapott csecsemőkről már a Bibliában is olvasunk (Zsolt 137,9), tömeges gyerekgyilkosságról is: Minden újszülött héber fiút dobjatok a Nílusba! (2Móz 1,22)
Amikor gyermekkoromban láttam a Keresztesek c. filmet (Sienkiewicz: Kereszteslovagok c. regényéből, 1960), az a kép maradt meg erősen bennem, amikor jajveszékelő anyák mellett a páncélba öltözött lovagok meztelen síró csecsemőket lábuknál fogva tesznek egymás mellé a hóba.
A Yad Vashem emlékmúzeum (Jeruzsálem) legmegdöbbentőbb helye a Gyermekek Emlékezetének Pavilonja, ahol a második világháború elpusztított gyermekeire emlékeznek. A lesötétített térben néhány mécses ég, de tükrök segítségével ezernyi apró emlékfénnyé változik a terem, s a tapogatózó sötétben halk hang hallik az elpusztult gyermekek neveit, születési helyüket és életkorukat sorolva. Sokszor eszembe jutnak a halálba menetelő gyermekek: vajon mit fogtak fel mindabból, ami rájuk várt, értették-e valaha az emberi gonoszság mértékét vagy nagyon is megérezték, hogy miről van szó?
S a friss borzalom: Connecticut egyik kisvárosában Newtownban egy ámokfutó kiirtott 20 kisiskolást (12 kislányt és 8 fiút) és hat felnőttet, némelyiket közvetlen közelről, hidegvérrel, több lövéssel gyilkolt le. Volt, akire 11-szer lőtt rá.
Mit lehet mindehhez hozzátenni? A gyermekek halála megdöbbentőbb, mint a felnőtteké. Talán azért is, mert kiszolgáltatottabb helyzetben vannak, nem tudnak védekezni és éppen a gondoskodásra, biztatásra, szeretetre lenne szükségük. Amikor a betlehemi gyermekgyilkosságra gondolunk, akkor eszünkbe juthat az összes gyermekáldozat. Emellett a gyermekek halála emlékeztet bennünket Krisztus halálára. Noha tudatában vagyunk, hogy Jézus éppen azért született nekünk, hogy odaáldozza az életét, mégis nehéz ebbe belegondolni, amikor a születés öröme teljesen átjár bennünket.
A gyilkolás jelzi azokat a világban ma nagyon is jelenlévő erőket, amelyek Krisztus elpusztítására törekszenek. A karácsony relativizálása, tiltása a tolerancia nevében, lényegének elferdítése támadás a keresztyénség ellen, s mind azt szolgálja, hogy elvonja tekintetünket a lényegről. Igenis szembe kell nézni azzal, hogy Jézus nem csak aranyos bébiként van előttünk, hanem reálisan akkor látjuk őt, ha már a bölcsőben meglátjuk a keresztfát, a karácsonyi szeretetben nem a szirup lesz a miénk, hanem az önfeláldozás, a helyettes halál. Miközben megdöbbenünk gyermekek halálán, figyelmeztessen minket arra az örömre, amit a megváltás hordoz. Mi is a halál gyermekei vagyunk, ha Krisztus nem ragad ki minket onnan.
Ahogyan Sík Sándor oldja fel Ráchel bosszúját és fájdalmát: „Ráchel a fiaira gondolt, megcsókolta a gyermeket és sírni kezdett, és nagyon fájt a szíve és mégis nagyon boldog volt.” Sík Sándor: A galileai asszony (novella, Karácsony ideje 2012).
Ajánlott olvasmány!