„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Szövetbe zárt áhítat
Elhelyezték a dunamelléki egyházkerület püspöki hivatalában azt a falikárpitot, amelyet a drávaiványi református templom festett kazettás mennyezete ihletett. - A világon nincs még egy ilyen nép, amelyiknek ebben a műfajban ennyi emléke lenne - mondta az alkotó, aki személyesen adta át ajándékát az egyházkerület püspökének.
Tisztaszoba-templomokA vásárosnaményi református templomot, a Bécsi kapu téri evangélikus kápolnát, a Cimbalom utcai református templomot, a mátraházi református üdülőt, valamint a Hőgyes Endre utcai unitárius templomot egyaránt díszítik Tomcsányiné Szemere Sarolta aranykoszorús kézművesmester munkái.
Az alkotó ezúttal a dunamelléki egyházkerület püspöki hivatalát ajándékozta meg egy protestáns egyházi műemlék ihlette falikárpittal.
- Festett kazettás templomaink olyanok, mint a tisztaszobák a régi parasztházakban: ezekbe csak vendég mehetett be. Templomaink is szépen el vannak készítve, hogy az áldott vendég, Jézus Krisztus így legyen ott a gyülekezet közösségében - fogalmazott Szabó István dunamelléki püspök az ajándék átadásán.
Mérnökből művész
A Baár-Madas Református Gimnáziumban érettségizett, majd évtizedekig ruhaipari üzemmérnökként tevékenykedett Tomcsányiné Szemere Sarolta. Nyugdíjba vonulása után lakástextilek készítésével foglalkozott, mígnem a kézművesek országos kiállítására készülve egy alkalommal behatóbban tanulmányozta az egyik erdélyi reneszánsz templom festett kazettáit. Ahogy a református művész fogalmaz, beleszeretett a zabolai motívumokba, feladta az ipart, és azóta csak a kedvtelésének él. Munkáival a szakma megbecsülését is kiváltotta, 2003-ban a legrangosabb elismerésben részesült: aranykoszorús kézművesmesterré minősítették.
Nincs két egyforma
- A kazettás mennyezetek leginkább a református templomokra jellemzők. Igaz, a protestantizmus elterjedésével a szenteket száműzni kellett a templomokból, a magyar nép mégis olyan, hogy valami áhítatot is szeretne a fehér, meszelt falak közé. Ezért kezdtek el festett mennyezetkazettákat készíteni - mondta érdeklődésünkre a kézművesmester.
- A világon nincs még egy ilyen nép, amelyiknek ebben a műfajban ennyi emléke lenne. Erdélyben kétszáz ilyen templom is lehet, és Kárpátalja kis templomai is kincsesbányái a festett kazettáknak. Kelemen Lajos művészettörténész szerint 1500 motívum van az erdélyi templomokban, amelyek 1510-től kezdve háromszáz évet ölelnek át. Bár az akkori céhrendszer szabályai szerint nem volt előírás, de elvárták, hogy ne legyen két egyforma kazetta egy templomon belül - magyarázta Tomcsányiné Szemere Sarolta.
Sellő a mennyezeten
A dunamelléki egyházkerület püspöki hivatalát díszítő falikárpit az Ormánság egyik egyedülállóan szép műemléktemploma, Drávaiványi festett kazettáit ábrázolja.
- Százhatvanhét kazetta van a mennyezeten, ezeknek a közepén van egy ún. királykazetta, amely egy napkorongot ábrázol. Ebben az 1792-es évszám látható, ekkor adták át ugyanis a korábban leégett fatemplom helyén épített kőtemplomot, és ekkor készült el a mennyezet is. Ellentétben az erdélyi templomokkal - ahol a reneszánsz uralkodik -, Drávaiványiban már a népies rokokó irányzattal találkozunk. Ennél a festésnél már kimentek a tulipánok a divatból, helyére az ormánsági templomokra jellemző kartuselemek kerültek. A kartus kagylóból álló figurációt jelent, ami körül növényi girlandok láthatók. A templom azért is különleges, mert az erdélyi gyakorlattal szemben az ornamentika kitölti a teljes teret, nincs tehát belső keret - ismertette az alkotó.
Tomcsányiné Szemere Sarolta hozzátette, a drávaiványi templomnak van egy egyedülálló figurális táblája is, amely egy haragos tekintetű, bűntől óvó sellőt ábrázol.
Géppel és kézzel
Az alkotó érdeklődésünkre elmondta, a dunamelléki egyházkerület székházában elhelyezett falikárpit készítése közben bútorplüsst és nagyatádi cérnát használt.
- A munkám során megtanultam a géphímzést. Egy különleges géppel dolgozom, amely másként működik, mint a varrógépek, hiszen rajzolni lehet vele. Elő vannak rajzolva a tengelyek, az átlók, a keretek, de a mintát kézzel kell kialakítanom, ez a passzióm - árulta el.
A Menny virágai
Hetvenhat hímzés van Tomcsányiné Szemere Sarolta birtokában, ezek elhelyezéséről szeretne gondoskodni, ezért is ajándékozza el műalkotásait.- Hogy nekem is megmaradjon valami, írtam két könyvet. A mennyezet virágai címűben a nagyobb munkák szerepelnek, ezekben egy-egy templom több kazettáját dolgoztam fel. A Kis csokréta címűben már sűrítenem kellett, mert az idő halad, és én nyolcvanhat éves elmúltam. Egy templomból tehát egy kazettát mutattam be a tavaly megjelent könyvben.
Hogy mi inspirálhatja a képzőművészt, arról sokat elárul az, amit a festett kazettákról mond:
- Azt mondják, ha a hívők fölnéznek a mennyezetre, a Menny virágait látják.
Jakus Ágnes
Képek: Füle Tamás