„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Továbbélők napja
A zsákutca végén állok. A motorháztető még meleg. Az autó orra kifelé néz a szűk járatból. Ujjaim lassan, óvatosan csúsztatják a zakóm zsebébe az indítókulcsot. A kéz a zsebben feledkezik, ő is megérkezett.
Olyan érzésem van, mint hatéves koromban, Baselben. Szüleim úgy gondolták, hogy amíg ők utaznak egyet poggyász nélkül, engem a barátoknál hagynak. Igen ám, de nem ismertem őket, a nyelvet nem beszéltem, pici, sérülékeny voltam és rögtön hiányzott anya. A család barátai épp közös zenekari próbát tartottak a nappaliban, bár nemigen számítottak erős énekhangomra. Biztonságba helyeztem magam a zongora alatt, és csak akkor hagytam el a fedezékem, amikor több óra múlva megérkeztek a saját óriásaim.
Ilyen biztos fedezéket jelent most az autó, a meleg motorral. Bepattanhatok és csodásabbnál csodásabb tájakra repíthet a vasparipák hajtotta kaszni. Szilárd aszfalt visz a nagyvárosba. Az élet melege, lüktetése, céltudatos kapaszkodása, hanyag léte elérhető közelségben. Anyám méhében voltam, amikor először léptem át ezt a kaput, amibe a macskakövek torkollnak. Akkor még nem ismertem itt senkit, s jó két évtizedig ez így is maradt. Most viszont már apám és nagyanyám is itt várják látogatásom. A zsákutcát nem érzem ateista humornak, számomra csak annyit jelent, hogy innen tovább földi járművel már nem mehetek.
A csekei temető csanakos fejfái katonás rendben állnak őrt az elmentek felett. A tölgyfából készült, egykor eget ostromló időtlen jelek a lefittyenő vállakat figyelmeztetik: csak méltósággal. Legalább olyan méltósággal, ahogy egy kálvinista a 90. zsoltárt énekli: „Tebenned bíztunk eleitől fogva..." Eleitől, attól a perctől, amikor a magasság, csillagvilágostul nem zuhant ránk, amikor első imánkat sikeresen zártuk le az ámennel.
Tört lépteim hamar odatalálnak a több száz fejfa közül ahhoz a csokorhoz, ahol csecsemő, ifjú, aggastyán, férfiak és nők osztoznak könnyeken, virágokon. Mennyivel letisztultabb képlet volt az élet. A szavak felszakadtak a mélyből, összegabalyodtak, esélyt adtak egymásnak. Az utolsó érkezés és a távozás idejét újra és újra leolvasva próbálom felfogni, hogy ez a csónak már elment. Aprópénzem hiába keresgélem, a révész innen most nem indul. Elment, de nem hagyott üres kezeket és szíveket az innenső parton. Ahogy Illyés Gyula írja, olyan ez, mint a hegedűtől elváló, eltávolodó hang. A fülembe mászott üde beszédének dallama, és Kölcsey versét idézi, amit a család emlékkönyvébe írt: „Ha közte vészeknek, közte fájdalmaknak eged borulni látszik, s szép napjaid alkonyulnak, két istenség nyújtson akkor segédkezet, mosolygó jelenlét, s vidám emlékezet."
Megérintem apám fejfáját, ahogyan utoljára a kezét fogtam. Ujjaim végigsiklanak a fejfa vésetén: A. B. F. R. A.
A boldog feltámadás reménységének erejével szaporázom a lépteim a közelgő alkonyattal versengve. Dolgom van még itt, néhány lépés, s egy főhajtás Kölcsey szellemisége előtt. „A bölcsesség legnagyobb mestere az élet; azonban gyakran felkeresd a rég elhunytakat is..." - közben a Parainesis sarkított igazsága villant át agyamon, tudom, a géniusz a könyvekre gondolt. Az emlékmű fehér oszlopfői világítanak, ahogy visszanézek a kapuból. Az autó lassan gördül ki a keskeny utcából. Az itt maradók a főútig kísérnek tekintetükkel. Nagyapám 52 esztendeig taposta ezt az ösvényt, végső nyughelyre kísérve az elköltözötteket. Magam sem hagyhatom elveszni a nyomot, sem az áldást. „Szolgáidon láttasd dolgaidat, Dicsőségedet ezeknek fiain!" (90. zsoltár, 9. vers.)
Szalay László Pál
A szerző református lelkipásztor.
Kép innen.