„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Úgy tűnik, elmondhatjuk
A faluvá vált világban, a posztmodern térben úgy tűnik, elmondhatjuk véleményünket. Úgy tűnik... Az egyházban mégis kevesen vállalják fel gondolataikat a nyilvánosság előtt, mert minden véleménynyilvánítás egyfajta kitárulkozás, lemeztelenedés, amit valahol, valamikor levernek rajtunk.
Egyház és nyilvánosság, egyház és közélet kapcsolata címmel tartott előadást Steinbach József dunántúli református püspök a Protestáns Újságírók Szövetségének legutóbbi közgyűlésén.
Idealizált tér
A nyilvánosság az a diskurzust folytató közeg, ahol az emberek szabadon, és minden következmény nélkül, akár az érdekeik mentén is véleményt, információkat cserélhetnek egymással, kommunikálhatnak – idézte Steinbach József dunántúli püspök a német filozófust, Jürgen Habermast.
– A kommunikáció és a véleménycsere kölcsönös, szabad és racionális is, olyan értelemben, hogy a másik számára is érthetővé lesz. Nagyon tetszett, amikor úgy fogalmazott Habermas, hogy ez a diszkurzív tér egy nagyon is idealizált tér. A posztmodern világban úgy tűnik, hogy elmondhatjuk a véleményünket. Úgy tűnik...
Leverik rajtunkA dunántúli püspök szerint ugyanis csak egy bizonyos határig merjük elmondani a véleményünket, megnyitni a szívünket, mert minden véleménynyilvánítás egyfajta kitárulkozás.
– Levetkőzés, lemeztelenedés. Attól függ, milyen határig megyünk el, miközben az ember lehet, hogy túllép a társadalmi szerepein, kiszolgáltatottá válik, és azért valljuk meg, hogy minden véleménynyilvánításnak van valamiféle következménye. Mert azt valahol, valamikor leverik rajtunk.
A faluvá vált világ
Mást jelentett a nyilvánosság az antik görögöknél, a rómaiaknál, a polgári társadalomban, ahol állam és társadalom, állam és egyház kettévált, majd jött az individualizáció, ahol már magán emberként is lehetett nyilatkozni – folytatta gondolatait a püspök, majd arról szólt, hogy mit jelent a modern tömegkommunikáció korában a nyilvánosság.
– Az internetnek és a kommunikáció számtalan eszközének sok áldása van, bele sem gondolunk abba, hogy ez alapjaiban változtatja meg az emberi életet, a közösségeket. Bizonyos értelemben egy nagy faluvá vált a világ.
Nincs etikája
A megváltozott kommunikációs térnek veszélyei is vannak, hiszen megalázó módon lehet nyilatkozni emberekről, anélkül, hogy ennek bármilyen következménye lenne – tette hozzá Steinbach József.
– Ennek a nyilvánosságnak nincs etikája, nincs etikai kódexe. Arról nem is beszélek, hogy az ember hullafáradtan hazaér, és a saját e-mail rendszerén legördül nagyjából hatvan e-mail, és nem tud vele mit kezdeni. Régen, ha mondanivalóm volt, papírt, tollat fogtam, leírtam, átgondoltam, elborítékoltam, elvittem, és kétszer meggondoltam, hogy szükséges-e az információ, kell-e vele a másikat terhelnem. Ma pedig felvetődik valami és azonnal világgá kürtöli az ember. Sok-sok áldása, de közösség- és egyénromboló veszélye is van ennek a kommunikációnak.
Krisztust hirdetni a posztmodern térben
Napjaink nyilvánossága nem tud mit kezdeni a tradícióval – véli a püspök, tehát – mint fogalmazott – egy olyan pluralista világot, plurális nyilvánosságot tapasztalunk, és itt jön az alapkérdés, amelynek a közegében kell az egyháznak mindörökké ugyanazt a Krisztust és evangéliumot hirdetni.
Nem szóltam semmit titokban
Az egyház és nyilvánosság kapcsolatának komoly bibliai alapjai vannak.
– Akár a prófétai igehirdetést nézzük, akár Jézus Krisztust, aki Annás és Kajafás főpap előtt azt mondta: nem szóltam semmit sem titokban, mindent nyilvánosan. Nyilvános az evangélium hirdetése.
Az Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, hogy nem titokban történt dolgok ezek. Az egyház szolgálatához, az ige szolgálatához biblikusan már a forrásnál hozzá tartozik a nyilvánosság, anélkül nincs. Jézus Krisztusról azt is írja a Cselekedetek Könyve, hogy nyilvánosan szertejárt és jót tett. Nemcsak nyilvánosan hirdette az Isten igéjét, hanem nyilvánosan cselekedte a szeretet cselekedeteit. Bibliai parancs, hogy imádkozzunk a felsőbb hatóságért, imádkozzunk az államért, a városért, végezzük a megbékéltetés szolgálatát.
Visszavonulás
A püspök szerint nincs nyilvánosság, igazi teológiai értelemben vett kapcsolat az egyház és a közélet között addig, amíg Istennek a népe nem veszi komolyan, hogy akkor szólhat hitelesen a világnak, ha rendszeresen visszavonul.
– Együtt megállni, egymás hite által épülni, a belső szabadság jegyében elcsendesedni, Isten akaratát keresni, újból és újból megérteni, és azután, miután elvonultunk, és megtapasztaltuk, hogy a hívők közössége vagyunk, akkor kell a nyilvánosság elé állni. Nagyon fontos feltétel a kettőnek az egysége.
Ezért a világért szól
Ebben az esetben lehet érvényes az, amit már Dietrich Bonhoeffer (német teológus) is megfogalmazott: az egyház és nyilvánosság, az egyház és a közélet egymástól elválaszthatatlan, mert ami az evangéliumokban, a Szentírásban megszólal, az mind ezért a világért szól.
– Isten ezért a világért adta Fiát, ezt a világot szereti. Ezért így szól a missziói parancs: elmenvén tegyetek tanítványokká minden népeket. Nem azért, hogy az egyház hatalom, tényező legyen ebben a világban, hanem azért, mert valljuk, hogy nem lehet Krisztus evangéliuma nélkül normális, emberi, közösségi, boldog társadalmi életet élni.
Elveszünk a részletekben
Hogyan élheti meg a társadalomban, a mindennapokban, a munka, a gazdaság, a politika, a média, a civil szféra, az aktuális történések, kérdések közepette az egyház Istennek tetsző módon ezt a feladatát? – tette fel a kérdést Steinbach József, majd Szabó István dunamelléki püspök egyik könyvéből idézett.
– „Jézus Krisztus közösséget vállalt a vámszedőkkel, s a bűnösökkel. Leült velük egy asztalhoz. De nem nyitott velük együtt éttermet." Itt olyan fontos dolog hangzott el, ami engem szíven ütött; amikor az egyház megjelenik a világban, és teljesíti a küldetését, akkor nyilván kifejezi azt, hogy nem akar kivonulni a világból, de nem igazolni akarja azt, ami a világban történik. Nem konfirmálni akarja, hanem átformálni, transzformálni. És ha erről az igényről lemondunk, akkor az egyház az alapvető küldetését adja fel. Vagyis egyszerűbben fogalmazva: mindig az a probléma, hogy elveszünk a részletekben, ha közéletről és nyilvánosságról van szó, és elfelejtjük, hogy az lenne a feladatunk, hogy a lényeget képviseljük, és a lényeggel járjuk át a részleteket. Az egyház benne van a részletekben, mert a mindennapok fontosak, abban jelen van az Isten. Annyi mindenben meg kellene nyilatkoznunk. Ezek nagyon fontos szent részletek, amellyel felelősséggel kell bánnunk, és hozzányúlnunk, mert ez a küldetésünk.
Steinbach József tapasztalatai szerint folyamatos az aránytévesztés. Sokan elvesznek a részletekben a lényeg kimondása helyett. A püspök azt mondta a protestáns újságírók előtt, hogy olyan területen szolgálnak a médiában, ahol apostoli, missziói, evangelizáló feladatot látnak el, azonban nagy kérdés, hogy a pluralista világban hogyan lehet megtalálni, képviselni a krisztusi, keresztyén értékeket.
Nem vállalják
A püspök az igehirdetés problematikájáról is beszélt előadásában. Úgy vélte, hogy a református szószékeken alig szólalnak meg a lelkipásztorok társadalmi, közéleti kérdésekben. Kevesen vállalják fel azt is, hogy egy-egy aktuális problémáról, etikai kérdésről úgy beszéljenek húsz percben, hogy az mindenki számára érthető legyen és tolmácsolja azt is, hogy mit mond a kérdésről Isten igéje.
– Nem merünk erre vállalkozni, mert vagy nem vagyunk jártasak a témában, vagy nagyon komolyan készülni kellene erre vagy, mert nincs véleményünk – tette hozzá.
Nem értik, amiről beszélünk
A nem klasszikus egyházi műfajokról szólva a püspök azt kérdezte, hogyan akarnak kommunikálni az egyházak úgy, hogy az összes nyilvánossági színteret és minden Magyarországon jelenlévő egyházat egybevéve a legjobb esetben is csak az emberek hetedét érik el.
– Kikkel és hogy akar kommunikálni az egyház? Hajlandó-e más területeket, módszereket bevonni az evangélium hirdetésébe? Akar-e kommunikálni nem egyházi alkalmakon azért, hogy a módszer ne öncélú legyen, de elérje az embereket, mert az emberek egyébként nem értik, amiről beszélünk.
Félek, de felvállalom
Az egyház és nyilvánosság összefüggéséről úgy fogalmazott a püspök, hogy átpolitizált társadalomban élünk, és bármit mondunk, annak abban a pillanatban aktuálpolitikai, pártpolitikai színezetet adnak.
– Egyébként is zárkózott ember vagyok, bár megvan a véleményem, de félek attól, hogy olyasmit gondolnak bele a szavaimba, amit én egyáltalán nem akartam mondani. Fel kell ezt vállalni az evangéliumért, ugyanakkor a megnyilatkozás, a nyilvánosság határa egyházi embernél is személyiség, adottság, habitus és attitűd kérdése.
Fekete Zsuzsa
Fotó: Füle Tamás