„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Biblia és kijelentés
3 Záró gondolatok
Írásomat annak megállapításával kezdtem, hogy Biblia-szemléletünkben a „kijelentés” az uralkodó modell. Az általános használat miatt sokan nem látják e modell korlátait, s hogy az bizonyos esetekben nem szerencsés, olykor pedig egyenesen káros. Világos, hogy a Biblia valamilyen módon Istentől származik, hogy különleges, nem pusztán emberi mű. Ám hogy a Biblia egy az egyben kijelentés, ahogy láttuk, korhoz kötött, teológiai következtetés, nem magának a Bibliának az állítása, azaz ebben az értelemben nem „biblikus”, legalábbis nem „biblikusabb” (ha e melléknév egyáltalán fokozható), mint pl. Barr vagy Goldingay megközelítése. Ezért hasznos a „kijelentés”-re mint lehetséges, de nem kizárólagos modellre tekinteni.
Ebben az összefüggésben érdemes a metafora és a modell közti szembeötlő hasonlóságra felhívni a figyelmet. Ami egy modellt általánosan fenyeget, a kijelentés modelljét is utolérte: a modell és modellezett közti feszültség eltűnik. Ily módon többé nem modellként gondolkodunk a modellről – ez esetben a „kijelentés”-ről –, hanem mintha a valóságot fejezné ki. Ezzel a metafora és metaforikus gondolkodás jellemzői vesznek el: rugalmassága, viszonylagossága és a metafora természetéből fakadó feszültség.[i]
Írásom elején idéztem Tom Wrightnak a megigazulásról tett megfigyelését, melyet a „kijelentés”-re alkalmaztam. Az egyház hajlamos megfelelő kritika nélkül a saját szóhasználatát a bibliaival egyezőnek tekinteni, tehát az eredeti kifejezést s így Isten szavát félreérteni, végül pedig ennek következtében Isten szavát és a saját hangját félreértve döntő szereptévesztés és identitászavar áldozatává válni, amikor saját elveit és értelmezését Isten szavának tekinti. A „kijelentés” esetében ez pontról pontra bekövetkezett. Ezzel magyarázható, hogy a fogalom mai teológiai vitákban már legtöbbször nem eredeti jelentésének megfelelően bukkan fel, hanem a nem feltétlenül biblikus, de hagyományos álláspont igazolására és új értelmezések és megközelítések cáfolására.
Nem csoda tehát, ha Barr és Goldingay a hagyományos teológiai kategóriákat vagy vitát elégtelennek érzi. Sok mindent lehet vitatni velük kapcsolatban, az azonban kétségtelen, hogy céljuk a Biblia megszólaltatása, javaslataik, kritikájuk és Goldingay modelljei pedig segítséget nyújtanak egyháznak és teológiának. A fentiekből az is kiderült, nem a kijelentés az egyetlen, még csak nem is a legmegfelelőbb modell a Biblia nagy részére, és más modellek legalább annyira, ha nem szerencsésebben alkalmazhatók.
Világossá vált, a Biblia irodalmi műfajainak szempontja a kérdés tárgyalásakor mindeddig nem megfelelő figyelemben részesült, valamint a „kijelentés” egész Bibliára való alkalmazása pontosan annak műfaji sokszínűsége miatt szerencsétlen. Goldingay modelljei ezt a helyzetet igyekeznek orvosolni.
Mindez arra a tényre figyelmeztet minket, hogy az Írás több, mint puszta „kijelentés” az információ-továbbítás értelmében; de több, mint „isteni önközlés”; és biztosan több, mint „lejegyzett kijelentés”. Ezen kategóriák elsősorban egy korábbi gondolkodási rendszerből maradtak ránk, amelyben a döntő kérdés egy többnyire távoli Isten körül forgott, aki magáról és céljairól bizonyos üzeneteket küld a világnak. Ez kisajátította a közeli, bár transzcendens Istenről alkotott bibliai képet, aki teremtése gazdag, dinamikus életével ünnepel, és bánkódik szégyene és szenvedése miatt.[ii]
Talán segítene, ha a „kijelentés”-t csak korlátozottan, a megfelelő kitételekkel, gondosan meghatározva használnánk.[iii] Ez különösen is rendszeres teológusoktól követel nagyobb áldozatot, valamint azoktól, akik hozzászoktak vagy magától értetődőnek veszik, hogy a Bibliára mint Isten kijelentésére utaljanak. Ám ha érvelésem meggyőző volt, a használat átgondolását első vagy egyik lépésként érdemes megtenni. Ha Goldingay modelljei használhatók, ennek gyakorlati következményei is kellenek, hogy legyenek mind Biblia-szemléletünkben, mind írásértelmezésünkben.
Nem gondolom, hogy a kijelentés kérdését és minden félreértést, homályos szempontot sikerült tisztáznom. Természetesen e cikk újabb kérdéseket vet fel. Írásomat inkább gondolatébresztőnek, vitaindítónak szántam. Remélem, ezt a célt sikerült elérnem.
[i] McFague, S. Metaphorical Theology. London: SCM, 1983, 74; idézi Goldingay, Models of Scripture, 11.
[ii] Wright, The Last Word, 30-31.
[iii] Hasonlóan – Dietrich Ritschlre és más teológusokra támaszkodva – Barr, Concept, 484-85. Barr tárgyalása és hivatkozásai azt is világossá teszik, hogy rendszeres és biblikus teológusok egyaránt látják a kijelentés fogalmának korlátait és elégtelenségét.