„Szabad ember az, akinek lehetősége van rá, hogy értékeket valósítson meg, akinek lehetősége van arra, hogy jó és értelmes dologra használja az életét."
Erdő Péter
Életadó találkozás
Lelkészek és hittanoktatók bevonásával épül ki a Dunamelléki Katechetikai Támogató Szolgálat. A cél, hogy a hittanórai találkozásokból élet fakadjon – mondta érdeklődésünkre Lenkeyné Teleki Mária kerületi katechetikai tanácsos.
A tavalyi év a hittanoktatás éve volt egyházunkban, így Dunamelléken sok év után először ismét megválasztottak a területért felelős tisztségviselőket. Lenkeyné Teleki Mária lelkész-vallástanár, mentálhigiénés lelkigondozó katechetikai tanácsosként a hittanoktatásban szolgálók lelki, spirituális háttértámogatását végzi és fogja össze, Gyarmati Krisztina, a Baár–Madas Református Gimnázium tanára pedig iskolaügyi tanácsosként a református intézmények számára nyújt segítséget.
„A következő nemzedék hitre nevelése közös ügyünk, ezért a gyülekezetektől, az ifjúsági szervezeteken át egészen az egyetemi lelkészségig szeretnénk minél tágabb körben támogató jelenlétet biztosítani a hittanoktatásban és az ifjúsági misszióban résztvevőknek” – számolt be portálunknak munkájukról Lenkeyné Teleki Mária.
E cél érdekében dolgozta ki azt a tervezetet, amely a református oktatási intézményekben, valamint a gyülekezetek területén, de nem az ő fenntartásukban lévő óvodákban, iskolákban folyó hittanoktatás alapvetéseinek és céljainak átgondolására hívja az érintetteket. „Az első és legfontosabb célkitűzés az volt, hogy együtt gondolkodjunk, összegyűjtsük a tapasztalatainkat, csapatban dolgozzunk, és átláthatóvá tegyük a támogató szolgálat rendszerét. Kértük, hogy minden egyházmegye delegáljon egy lelkész koordinátort, aki a saját egyházmegyéjében rálát a hittanoktatás szolgálatára a gyülekezetek oldaláról. Aktívan szolgál a hittanoktatásban, és szívügyének érzi azt. Ez a munkaközösség néhány hónap után összeállt. Több hónapja tervezünk, gondolkodunk, szervezünk együtt. Nagy segítség az ő szolgálatuk, támogatjuk, erősítjük egymást.”
A megyei lelkész koordinátorok segítségével kezdtek bele a megyei hittanoktatói munkaközösségek szervezésébe is. „Vannak egyházmegyék, ahol néhány hittanoktató szolgál csak, de vannak olyan megyék is, ahol nagy létszámban dolgoznak hittanoktatók, vallástanárok. Ezért nem lehetett egyetlen modellben gondolkodni, hanem a helyi adottságokat figyelembe véve indult el a hittanoktatói munkaközösségek szervezése. Szeretnénk biztosítani számukra a rendszeres találkozás lehetőségét, amikor beszélgethetnek a szolgálatuk során szerzett tapasztalatokról, szakmai és emberi kihívásaikról. Az első összejövetelek áldott, mély találkozások voltak. Ráirányították a figyelmet arra, hogy a hittanoktatók nyitottak, elkötelezettek, felkészültek, de sokszor magányosak és vágynak a szervezett együttlétekre. Szükségük van a nem esetleges, hanem folyamatosan elérhető támogató szolgálatra, hivatásgondozásra. Ez a hittanoktatók utánpótlása szempontjából is elengedhetetlen.”
Ahhoz, hogy tartani tudják a kapcsolatot a hittanoktatói munkaközösségekkel, mindegyik csoport delegál egy személyt a kerületi Katechetikai Támogató Szolgálatba. A tanév végére velük is megkezdődhet a közös munka. „Az egyházmegyéket a Támogató Szolgálatban képviselő nyolc lelkész és nyolc hittanoktató segítségével az egyházkerület számára megyénként átláthatóvá válik a hittanoktatás szolgálata, ők a kapcsolattartóink is. Fontos célkitűzésünk az átláthatóság, valamint a közösen és közösségben való együttgondolkodás, tervezés, hogy ráláthassunk erősségeinkre, hiányainkra, sebeinkre. Mindezek segítenek abban, hogy minden szinten élet fakadjon ebből a nagyon fontos szolgálati területből” – összegezte Lenkeyné Teleki Mária.
Mindezek alapja a találkozás. „A hittanoktatás találkozás. Találkozás a bibliai szereplőkön, az evangéliumi történeteken keresztül a Szentháromság Istennel. Találkozás a gyermekekkel, családokkal, élettörténetekkel. Találkozás a Krisztus-testtel, a gyülekezettel. Az élettörténetekkel való találkozásból bomlanak ki az örömök, áldások, de a sebek, hiányok is. Miközben találkozunk egymás történeteivel, találkozunk egymás hitével, megtapasztalásaival is. Az egymással való találkozásaink vezetnek el bennünket az Istennel való nagy találkozáshoz, a megváltás öröméhez, amely sorsfordító mindannyiunk számára, hiszen általa gyógyul az életünk. Közösségbe kerülünk azokkal, akik ezen az úton haladnak, akik testvéreinkké lesznek, akikkel közössé válik a történetünk. Meggyőződésem, hogy ezekben a találkozásokban rejlik a hittanoktatás lényege, értelme.”
Ahhoz, hogy a hittanoktatás valóban gyógyító úton lét és találkozás legyen, szükséges odalépni a hittanoktatásban szolgálókhoz, elsősorban a hittanoktatókhoz, vallástanárokhoz – tette hozzá. „Az elmúlt év találkozásai rámutattak arra, hogy rendszerszinten kell foglalkozni a hittanoktatásban szolgálók spirituális, mentális támogatásával. Kérdezni, bátorítani, erősíteni kell őket. Biztosítani kell számukra a lelki kísérés, lelkigondozás, esetmegbeszélés lehetőségét. A hivatásgondozásukban ezekre a területekre kell az elkövetkezőkben a fókuszt helyezni. A Református Pedagógiai Intézet magas szintű szakmai támogatást nyújt a hittanoktatásban szolgálók számára, mellyel többségében élnek is. Ezen a területen jól állunk.”
A hittanoktatásról nem lehet gyülekezet nélkül beszélni, és gyülekezeti misszióról sem hittanoktatás nélkül – hangsúlyozza a tanácsos. „Ha a gyülekezeteink nem befogadók és nyitottak, akkor a hittanoktatásnak nem biztosítanak megfelelő hátteret. Mi abban szeretnénk segíteni a gyülekezeteket, hogy a hittanoktatás eredményesebb, hatékonyabb legyen. Szeretnénk, ha arra is rátudnánk nézni, hogy: miben erősítik vagy gyengítik egymást a gyülekezetek és a hittanoktatásban résztvevők, milyen szükségletek, igények merülnek fel.”
Hozzátette: támogató jelenlétről és nem ellenőrzésről van szó, mivel a szolgálat legfőbb célja a támogatás. A Dunamelléki Református Egyházkerület Katechetikai Támogató Szolgálata épp ezért kéri a hittanoktatásban szolgálókat, hogy bizalommal, nyitottsággal forduljanak hozzájuk, hogy találkozásaikból gyógyulás, megelevenedő közösségi, gyülekezeti élet fakadjon! „A cél: együtt haladni, egymást erősíteni. A hittanoktatás lehetőség, ami akkor éri el a célját, ha elvezeti a családokat azokhoz a gyülekezetekhez, amelyek tovább erősítik az Istenhez tartozásukat és megélik, hogy a Krisztushoz tartozás a legnagyobb erőforrás. Sok nagyszerű munkát végző ember van az egyházunkban, de gyakran magányosan végzik a feladatukat, kicsit elszigetelten is. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy van egy közös pont, ami összeköt bennünket, ez pedig Jézus Krisztus maga. Ezért is jó, ha hallunk egymásról és segítjük egymást.”
Kép: Füle Tamás, Kovács Marcsi