„...nem ésszerűen desztillált általános tételekben dobog az egyház szíve, hanem éppen leginkább azokban az irracionális lelki mélységekben, amelyek egyéni sajátosságok színeiben gazdagok."
Victor János
Életre nevelve
Egy hatszáz lelkes baranyai falu tanodája éveken át esélyt adott mélyszegénységben élő gyerekeknek a továbbtanulásra és arra, hogy ne váljanak kiszolgáltatott felnőtté. A tanodának a helyi református parókia adott otthont.
A fővárostól 250 kilométerre található kis faluban, Dencsházán több mint harminc hátrányos helyzetű gyereket támogattak egy uniós pályázat segítségével. Az elmúlt két évben harmincnégy általános iskolásnak segítettek a tanulási nehézségek leküzdésében, valamint a felzárkózásban szakképzett pedagógusok irányításával – mondta Wolf Ferencné, a Dencsházai Tanoda szakmai vezetője. A május 31-én lezárult projektben a Dencsházai Általános Iskola felső tagozatába járó helyi, valamint környékbeli: katádfai, szentgáti és bánfai diákok vettek részt. Az Ormánság környékén számos halmozottan hátrányos helyzetű gyermek él, sokak szülei munkanélküliek, közmunkából vagy szociális segélyekből tartják el családjukat, de a dolgozók jövedelme is nagyon alacsony.
A szocializációs hátrányokkal induló gyermekekkel a szakemberek együtt gyakoroltak, tanultak velük, hogy felzárkózhassanak osztálytársaikhoz. Az uniós pályázatból létrehozott, a Református Missziói Központ által működtetett tanoda lehetőséget adott a gyerekeknek arra, hogy ne váljanak ugyanolyan kiszolgáltatott felnőtté, mint a környezetükben élők nagy része. A tanodában olyan atmoszférát teremtettek, ahol kibontakoztathatták képességeiket, és többen megértek arra, hogy saját, belső igényükből akartak tovább tanulni. Ez egyébként a tanoda egyik hosszabb távú célja is, vagyis hogy a fiatalok tanuljanak, fejezzék be az iskolát, szerezzenek olyan szakmát, ami a későbbiekben biztosítja majd saját és családjuk megélhetését is.
A tanodai mindennapjairól azt mondta a szakmai vezető, hogy miután felmérték a gyerekek hátrányait, elmaradásait megkezdődött a fejlesztésük különböző szakemberek: pedagógus, pszichológus, logopédus és szaktanárok közreműködésével.
„Az iskolai tanítás végeztével jöttek hozzánk a gyerekek a tanodába. A tanulás mellett számos hasznos ismeretet elsajátíthattak nálunk. A lányokat a háztartás vezetésére tanítottuk. Megtanulhatták, hogyan kell sütni-főzni, befőzni, szörpöt, lekvárt készíteni, sőt takarítani. Rendszeresen szerveztünk a fejlődésüket szolgáló szabadidős programokat. Jártunk Budapesten a Parlamentben, kirándultunk Kékestetőn, Egerben, Lillafüreden, Aggteleken és a Tisza-tónál. Ezeken az alkalmakon nemcsak az országot ismerhették meg jobban a gyerekek, hanem földrajzi ismeretekkel is gazdagodhattak. A programok között szerepelt egy egyhetes balatonfenyvesi táborozás is, de emellett voltunk korcsolyázni és többféle sportot kipróbálhattak. A szülőket igyekeztük bevonni a tanoda életébe, az identitás erősítése miatt több roma napi programot is szerveztünk.
Wolf Ferencné sikeresnek tartja a tanoda működését, hiszen a tanodába járó gyerekek egyike sem bukott meg az év végén az iskolában, míg korábban jóval gyengébbek voltak eredményeik. A nyolcadikosok közül heten jelentkeztek érettségit adó középfokú iskolába, a többiek pedig szakmát tanulnak majd. A gyerekek egy része hiányszakmát választott: pék, lakatos, mezőgazdasági gépszerelő, pincér vagy cukrász lesz belőlük.
A tanoda nemcsak a gyerekeknek nyújtott biztonságot és segítséget, hanem gyakran a szüleiknek is, hiszen segítséget kaphattak például a hivatalos iratok kitöltésében, egy-egy önéletrajz elkészítésében, vagy abban, hogy kinyomtassanak néhány dokumentumot, illetve internethez juthassanak.
A Református Missziói Központ 2013 júniusában indult pályázatához a helyi református egyházközség és a dencsházai önkormányzat is segítséget nyújtott.
(Új Tanoda Program Dencsházán TÁMOP-3.3.9.C-12-2012-0008)