„...nem ésszerűen desztillált általános tételekben dobog az egyház szíve, hanem éppen leginkább azokban az irracionális lelki mélységekben, amelyek egyéni sajátosságok színeiben gazdagok."
Victor János
Érték
Intenzív összművészeti képzés olyan táborban, ahol lelkileg is megerősödhetnek a résztvevők – ez a Sófár református dicsőítő iskola, amelynek központi gondolata idén az érték. A szervezők június 20. szombatig várják az érdeklődők jelentkezését.
„Nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg, hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak a vérén" – Péter első leveléből (18-19. vers) származik az az Ige, amely a nyolcadik Sófár dicsőítő iskola alapgondolata is.
Értékesség, önértékelés, önbecsülés, a közösség értéke, családi kapcsolatok, Isten értéke, szerepe az ember életében: minderről a Tokajban letáborozó dicsőítő iskola igei alkalmain esik majd szó – mondta el portálunknak Thoma László lelkipásztor. A dicsőítő iskola igei vezetője szerint „akkor tudjuk Istennek odaadni magunkat és Őt igazán dicsőíteni, ha minél inkább tisztában vagyunk vele, ki Ő. Máskülönben a dicsőítésünk lehet, hogy jó kis örömzenélés lesz, de nem éri el a célját."
A dicsőítő iskola épp a célokat és a motivációkat tisztázza a keresztyén gyülekezeti szolgálók életében – tette hozzá a lelkész. „Nemcsak Isten értékének figyelmen kívül hagyása, hanem a saját magunk értékelése rossz motivációkat szülhet a szolgálatban, például amikor azért nyüzsgünk benne, mert számít, ki mit gondol rólunk."
A református dicsőítő iskola olyan összművészeti képzést nyújt, amely egyénenként figyelembe veszi, mire van szüksége a résztvevőknek. „Számos zenei képzést meghirdettünk, hangszeres és zenekari, illetve egyéni gyakorló órákat, de lesz képzőművészeti kurzus, drámafoglalkozás, tánckurzus, installációs és médiaműhely is. A kurzusvezetők figyelembe veszik, ki milyen helyzetben hasznosítja a műveltségét: ha öt embert vezet gitárral a gyülekezetében, akkor nem szólózni, hanem kísérni tanítják; ha pedig szólóénekes, akkor többszólamú énekeket tanítanak neki."
A dicsőítés terhelt fogalom, akár a megtérés, mert szinte mindenki mást ért rajta – magyarázza a lelkipásztor, aki maga is dicsőítésvezetőként szolgál a gazdagréti református gyülekezetben. Thoma László szerint ahogy az igehirdetést, úgy a dicsőítést is lehet tanulni. „Ha valakire rábíz az Úr egy Igét, és bizonyságot tesz róla, lehet rajta áldás, de még jobb, ha tanult Szentírás-magyarázatot és igehirdetéstant, hiszen ezek elmélyítik a mondanivalót. A dicsőítés szó hallatán sokaknak valami gagyi, tinglitangli gitáros zenélés ugrik be. Fontos tanulni a mikéntjét, hiszen Istent az igényességünkkel dicsőítjük – és ez nem csak a zenére igaz."
A dicsőítés az imádsággal is párhuzamba állítható Thoma László szerint. „Egyik sem történik ugyanúgy, ugyanazzal a céllal, amikor közösséget vezetek és amikor egyedül vagyok. Amikor gyülekezetet vezetek az imádságban vagy a dicsőítésben, együtt, tudatosan megfogalmazzuk, miért vagyunk hálásak és gyakoroljuk is közben a bűnbánatot. Ha egyedül imádkozom vagy dicsőítek, személyes lelki utat járok be. A dicsőítés nemcsak tett, annál tágabb kegyességi fogalom: azt jelenti, minél inkább Istent helyezem a középpontba. Akár énekelek, akár imádkozom, akár egész életemben neki igyekszem élni – dicsőítek."
„Teológusként találkoztam azzal, hogy van egyáltalán keresztyén könnyűzene, de lelki szempontból is ekkor értettem meg, mi a dicsőítés. Egyértelmű, hogy a dicsőítés a református gyökereink része, református őseink évszázadokon át dicsőítették Istent saját koruk énekeivel, az adott kor kulturális keretei közt. A dicsőítő zenét nem lehet egy-egy stílusba beskatulyázni, de ha a Lélek munkája vezet benne, akkor felnyílik a szemünk az értékeinkre és felszabadul a kreativitásunk. Kiderül, hogy milyen gazdag népdalkincsünk van, és hogy ezekre a dallomokra lehet írni szövegeket. Vagy hogy vannak jó nemzetközi slágerek és szerezhetünk saját dalokat is."
Józanságnak és egyensúlykeresésnek kell jellemeznie a dicsőítést – teszi hozzá Thoma László. „Nem attól jó a dicsőítés, hogy elénekeljük az összes slágert, hanem akkor, ha Isten vezet bennünket. Ez a gyülekezet igénye is, és a dicsőítő iskolában is figyelnek arra, hogy a régi és az új énekeket egyaránt feldolgozzák. A szélsőségek sosem építőek."
A Sófár református dicsőítő mozgalom társalapítója szerint nem az a fontos, hogy a dicsőítő iskola résztvevői valamennyien sófárosként térjenek haza, hanem az, hogy beépíthessenek a szolgálatukba olyan tapasztalatokat, amelyekre nem tettek szert máshol. „A dicsőítő iskola szerves része a tanulás mellett a közösségi élmény, amely lelkileg megerősít. Minden évben kiépül egyfajta nem hivatalos mentorrendszer is a résztvevők és a tanárok között, akik év közben is szívesen válaszolnak szakmai jellegű kérdésekre."
Eddig 38 gyülekezetből regisztráltak a nyolcadik Sófár református dicsőítő iskolába. A jelentkezési időszak még tart, a szervezők június 20. szombatig várják az érdeklődők jelentkezését. Részletek: http://sofarportal.hu/
Jakus Ágnes
Kép: Muresán András