"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Hiány mint üzenet?
Bibliaolvasás közben előfordul, hogy úgy érezzük, nincs minden megírva, a történetnek csupán a kivonatát, a summáját kaptuk kézhez. Többet akarunk tudni, mégpedig a megértés pozitív igényével, miközben beleeshetünk abba a hibába, hogy úgy véljük, az Írás nem teljes, kiegészítésre szorul. - Olvasói vélemény.
Bibliaolvasás közben előfordul, hogy úgy érezzük, nincs minden megírva, a történetnek csupán a kivonatát, a summáját kaptuk kézhez. Persze nem kétséges, a Biblia nem tartalmaz minden eseményt, minden lelki vívódást, gondolatot, s joggal föltételezzük, az, amit olvasunk, sokkal inkább útjelző táblákat tartalmaz, semmint teljes útleírásokat. Maguk az evangéliumok sem részletes, mindenre kiterjedő úti beszámolók, s nem is akarnak azok lenni. Ezért írja János apostol evangéliumának befejezéseként: „De van sok egyéb is, amit Jézus tett, és ha azt mind megírnák egytől egyig, úgy vélem: maga a világ sem tudná befogadni a megírt könyveket." (János evangéliuma 21. rész, 25. vers) Ugyanakkor – úgy gondolom – hangsúlyozni kell, hogy ez az igevers nem válhat olvasói, igemagyarázói módszerré.
Mindez számomra azt jelenti, hogy konkrét leírásokra nem alkalmazhatjuk, vagyis nem hatalmaz föl arra, hogy a hiány irányába mozduljak el. Bizony előfordul velem is, hogy úgy gondolom, egy-egy igeszakasz lehetőséget ad arra, hogy „mögé" nézzek, azaz elkezdjem kutatni azt, ami a leírásban nem történt meg, de megtörténhetett; vagy bár egy-egy imában, belső vívódásban nincs megjelenítve, de elhangozhatott, illetve a gondolat szintjén lejátszódhatott. Ilyen pl. Jónás imája, aki három nap és három éjjel volt a hal gyomrában, melyhez képest imája meglehetősen rövidre szabott. Vagy ilyen Jézus imája, melyet a Gecsemáné-kertben mondott el. Továbbá Pál athéni prédikációja, de ide sorolhatjuk a tékozló fiú példázatát is, ahol a feslett életre és a megbánásra csupán rövid utalások vannak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a történetet nem lehet kibontani, sőt, számomra éppen azt jelenti, hogy „kivenni" kell belőle, s nem hozzátenni. Tapasztalataim azt mutatják, hogy olykor nemcsak laikusok, de még igehirdetők is csapdába esnek, s a prédikációkban inkább a lehetségest fejtegetik, mint magát az igét, a kijelentést. Miért? Mert többet akarunk tudni, mégpedig – kétségtelen – a megértés pozitív igényével. Ez amolyan lelki-igei visszafelé haladás a kezdet, illetve a folyamat föltárásának tisztes szándékával, ugyanakkor – akár bevallottan vagy be nem vallottan – az igei teljesség átélésének hiányát is fölfedezni vélem. És ez a hiány mondatja velünk: nincs benne minden. Megítélésem szerint azonban ekkor nem kevesebbet állítunk, minthogy az Írás nem teljes, ergo kiegészítésre szorul. Fölvetődik akkor a kérdés: Isten a Szentírásban nem nyilatkoztatta ki tökéletesen magát? De igen – mondom –, hiszen én csakis egy önmagát tökéletesen kijelentő Istenben tudok gondolkodni, következésképpen Isten kijelentése tökéletes és teljes kell, hogy legyen. Azaz, hitem szerint a legteljesebben tartalmazza mindazt, amit el akart mondani – számára nincsenek önkifejezési akadályok, illetve korlátok –, elmondta azt, ami az üdvösségünkhöz fontos, s azt is, ami hitünk megéléséhez elengedhetetlen.
Nincs „hiány-kijelentés"! Nem kell, és nem is szabad szentírási „joghézagokat" keresnem, hogy aztán az általam kigondolt „információkat" érvényesítsem. A föltételezhetem, a lehet, a nincs kizárva ugyanis akaratom ellenére is kiegészítésekké, betoldásokká válnak, illetve válhatnak, amelyekre nincs megbízatásom. Nem tehetek mást, minthogy belátom, hogy még a rövid leírások, imák, vívódások, gondolatok is hitelesen tartalmazzák Isten kijelentésének, szándékának teljességét. Olyan ez, mint amikor a vizesvödörből merítek, s a pohár magába foglalja a nagyobb edény tartalmának minden alkotó elemét. Nem kell hipotézissel élnem ahhoz, hogy teljesebben megismerhessem a vödör tartalmát. Tehát a „pohár" tartalma az a „szent merítés", amelyben az egészséges élethez szükséges minden elem benne van. S ahogy igaz ez az evangéliumokra, igaz a teljes Szentírásra is. Ügyelnem kell tehát, hogy ne essem a hiány és a lehetséges kísértésébe! Annál is inkább, mert maga az Isten szól így: „Ha valaki hozzátesz ezekhez, arra az Isten azokat a csapásokat bocsátja, amelyek meg vannak írva ebben a könyvben." (Jelenések könyve 22. rész, 18. vers)
Személyes hitvallásomként mondhatom: meg kell elégednünk a Bibliával! Abban kell keresnünk Isten kijelentését, amit jónak látott megíratni! Persze nem gondolom, hogy az igehirdetésről le kellene mondani, hiszen maga a Szentírás több igehirdetést is tartalmaz, ami önmagában is a prédikáció mellett szól, de az apostolok is a kijelentett igét szólták és nem a vélt tartalmat. Úgy vélem, csakis így válhat Isten igéjének hirdetése Isten igéjévé. S ez belsőszobai bibliaolvasásom zsinórmértéke is.
Apostagi Zoltán
A szerző református presbiter.