"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Igaz?
Lelkészek soha nem járnak közéjük, más sem nagyon merészkedik oda. A helyiek majd egy kilométer távolságból mutatják, hogy merre van a cigánytelep, és figyelmeztetnek: jobb, ha nem megyünk be. Két nőnek nem tanácsos. Nem fogadjuk meg az intelmeket, elindulunk.
A telep szélén arról érdeklődünk, ismernek-e hívő családot. „Vannak hívősök, arra befelé" – kapjuk az útbaigazítást, melynek nyomán mégsem tudjuk pontosan eldönteni, hogy merre menjünk, de nem firtatjuk, haladunk tovább. Süt a nap, a cigánytelepen kissrácok fociznak a porban, az utcán lézengő néhány ember érdeklődve figyeli, hogy mit keresnek az idegenek.
_
Az Ózd melletti telep eredetileg tisztviselők otthona volt, majd pusztulásnak indult és szegények lepték el. Ma már csak romák lakják, sokan közülük önkényes lakásfoglalók. A nyomortelepen elképzelhetetlen szegénység és mocsok uralkodik. Írhatnám azt is, hogy az utcák szemetesek, de hétköznapi értelemben vett utcák nincsenek is. Víz egyetlen házba sincs bevezetve, két közkút biztosítja a vízvételi és fürdési lehetőséget az itt élő nyolcvan családnak. Udvari vécé is csak elvétve van. Ez is Magyarország.
A hétesi cigánytelep végén egy középkorú, megtermett asszonnyal elegyedünk beszélgetésbe, leülünk a földre, közben egyre többen sereglenek körénk, nők, várandós kismamák, gyerekek. Vajon miből élnek itt? – érdeklődöm.
– Szegénység van, vasból élnek a cigányok, salakvasat szedünk. Én csak szociális segélyt kapok, huszonkétezret havonta, de ez nem elég semmire. Négyen élünk a segélyből, az élettársam, én és a két gyerek. Nagyon nehéz a helyzet, aki tud, munkát, sepregetést vállal. Abból fizetjük a villanyt, mert ha nem tudunk fizetni, megyünk a börtönbe. Vizünk nincs, lavórban fürdünk – ecseteli helyzetüket az asszony.
Egy ötösért megmondom én, hogy élünk itt – ajánlkozik egy harminc körüli nő. Az üzlet ugyan nem köttetik meg, mégis beszélgetni kezdünk. – Tudja, milyen szegények vagyunk? – kérdezi. – Még kenyérből sem eszünk eleget. Komolyan, így e! – és ujjával mutatja, hogy görbüljön meg, ha nem igaz.
– Délután gyúrunk vakarót lisztből, sóból és vízből, majd fölrakjuk a sparhelt tetejére. Azt esszük zsírral, vagy kis sóval, krumplival. Az a szerencse, hogy a gyerekek járnak iskolába, ott esznek főtt ételt. Muszáj iskolába járniuk, mert ha nem mennek, akkor elvonják a családi pótlékot. Nekem négy gyerekem van: kilenc, hét, hat és három évesek. Mi is a családit, meg a huszonkétezer forint segélyt kapjuk. Korábban harmincezer volt, de Orbán Viktor lecsökkentette. Állítólag leviszik egészen tizenötezerre – mondja jólértesültségét bizonygatva a nő.
– Akkor nem tudom, mi lesz. Többet éhezünk majd, mint eszünk.
Az asszonyok egyre beszédesebbek. Megtudjuk, hogy régebben szellemvárosnak nevezték a telepet.
– A korábbi teleplakók loptak, törtek, zúztak, de mostanra a legcsúrhább szegény annyit változott, hogy abban hiba nincsen – állítja a négygyermekes asszony. Reménykedem, hogy valami pozitív változás történt az életükben, de hamar lelomboznak.
– Azért nem lopunk, mert már nincs mit lopni. Elloptunk mindent. Régen volt gyár, de most már mit lopjunk, földet? – nevet egy másik asszony.
Lopni nincs mit és munkalehetőség sincs. A csótányos, komfort nélküli putrikért lakbért kell fizetni az önkormányzatnak, különben kilakoltatják a családokat.
– Most is kipakoltak két családot az udvarra. Az egyiknek hét, a másiknak hat gyereke van. Télnek idején kirakták őket. Engem is kitettek egyszer a kommandósok, de mikor elmentek, estére mi visszamentünk. Végül kiszakították az ajtókat és az ablakokat.
Amikor arról érdeklődünk, hogy ki segít, az asszonyok azt felelik, hogy egy tévésnek, Bódis Krisztának köszönhetik a legtöbbet, ő építtetett fürdőt és rendszeresen visz segélyt, ruhát, élelmet, gyógyszert. Más támogatásra, azt mondják, nem számíthatnak.
– Ha Kriszta nem volna, már Hétes sem volna – vélekedik az egyik nő.
Pap nem jár hozzájuk, ők sem keresik az egyházzal a kapcsolatot, néha a gyerekek elmennek a templomba, mert a katolikusok átvették az iskolát. Az asszonyok Ózdra nem nagyon szeretnek bejárni, biciklijük nincs, gyalog pedig messze van, így hát inkább zárt közösségben, Hétesen élik a mindennapjaikat.
Lassan indulunk haza, de előbb a református lelkésznő megkérdezi, hogy ismernek-e református éneket. Furcsa jelenet zajlik a telepen. Mintegy húsz asszony ül a porban és énekel. Csak úgy. Velünk, idegenekkel. A lelkésznő ezután Jézusról beszél a cigányoknak, arról szól, hogy mindig odament, ahol az embereknek szükségük volt rá. Végül együtt imádkozunk a kis csoporttal. Az egyik asszony így fakad ki végül:
– Hátha megsegít az Isten! Ha kérjük, megadatik, igaz? – kérdezi és a hangjában remény bujkál.
Idegenként vetődtünk Hétesre. Senkit nem ismertünk és senki nem várt minket. Nem lett igazuk a minket féltőknek. Barátsággal mentünk és így is fogadtak.
Fekete Zsuzsa