„...nem ésszerűen desztillált általános tételekben dobog az egyház szíve, hanem éppen leginkább azokban az irracionális lelki mélységekben, amelyek egyéni sajátosságok színeiben gazdagok."
Victor János
Infúzió
Átlátszó volt, kristálytiszta és steril. Vízzáró műanyag csomagolásán apró betűvel egy nyomtatott sor: 100 ml fiziológiás oldat – 99,1% H2O 0,9% NaCl. „Csak víz, egy kis sós víz!" – jegyezte meg a háttérből egy szürke alak az ágy széléről, amikor meglátta.
Számított rá, mégis megijedt, amikor alig pár perce a nővér kihúzta őt egy kartondoboz mélyéről, és odatette néhány tabletta és egy injekció mellé a tálcára, a tálcát meg a kocsira. Végiggurultak a folyosón. A raktár sötétje után vakította a mennyezetről vibráló hideg neonfény. Reszketett. A hidegtől volt, vagy csak egyszerűen félt, ki tudja, de mire néhány másodperc idegtépő várakozás után befordultak az egyik kórterem ajtaján, már teljesen úrrá lett rajta a páni félelem. Tudta, mégsem akarta elhinni: itt a vég. Pár perc és mindennek vége.
Aztán a szürke alak: csak sós víz. Tehetetlenül hevert a tálcán. Nem volt ideje felmérni, hol is van, mert az iménti kéz, ami az előbb a tálcára tette, most rutinos, határozott mozdulattal szakszerűen megemelte, és felakasztotta az ágy fölé a kampóra. Szédült, ahogy a lendülettől imbolygott a magasban. Megdöbbent. Ilyen gyorsan és egyszerűen megtörténik mindez? Azután a nővér beledöfte az adagoló tűjét. Az már szinte nem is fájt. Csak a tudat: visszavonhatatlanul vége. Csorogni kezdett belőle az oldat. Cseppről cseppre, milliliterről milliliterre.
„Ne aggódjon, tíz perc és lecsorog!" – mondta a nővér, s még egy utolsó pillantást vetett rá. „Minden rendben lesz!" – tette még hozzá, aztán pár gyakorlott mozdulattal elrendezte a takarót meg a párnát, rendet tett az éjjeli szekrényen, majd kisietett. Az ajtót halkan húzta be maga mögött.
Hirtelen csönd lett. Süket csönd. Körbenézett: fölötte nyomasztóan közel a fehér plafon, alatta vaságy, fehér takarók, párnák, közte egy sárgás folt: a beteg arca. Az ágy mellett szék. A széken egy másik ember, az is mozdulatlan. Körben a fal mentén mosdó, ruhásszekrény, kis asztal székkel, éjjeli szekrény, ablak. A nap vékony fénycsíkot húz a padlóra. Ezen elmereng egy pillanatra. Aztán élesen beléhasít: fogy az idő. Ezzel a leltározással is csak az értékes másodperceket vesztegeti! Újra kitör rajta a pánik. Eszelősen számolja a cseppeket: egy csepp úgy fél másodperc, és egy csepp úgy fél tized milliliter. Az azt jelenti, száz, vagyis hogy ötvenben az öt század az... az... á, semmi értelme... megmondta a nővér, tíz perc és kész... Már érzem is, gyengülök. Cseppről cseppre. Már nem vagyok olyan feszes, ó, Istenem, ezek a ráncok, horpadok valósággal!
Az ablakon át egyre laposabban süt be a nap. Egészen elsápasztja már a fölötte húzódó neoncsövek gyér fényét. Most veszi csak észre, késő délután lehet. Ahogy lassan, nagyon lassan lefele csúszik az égen a napkorong, úgy kúszik a fény egyre beljebb és beljebb a szobába. Előbb a padlón végig, majd elindul felfele az ágyon. Ó, bárcsak felérne hozzá is, hozzá, ide a szürke homályba! Átlátszó testén áttündöklene, sőt csillogna, sziporkázna a fény... De nem, az lehetetlen, hisz csak percei vannak már hátra! A cseppek kérlelhetetlen, pontos ritmusban csepegnek, egyik a másik után. Csorognak el a pillanatok, szivárog el a jelen. S valóban, az előbb még ruganyos, feszes teste már egészen ellapult. Lassan kifogy, kicsorog a világból.
A napfény most ér a takarók szélére. Szinte vakít a fehérsége. Egészen beleréved. Sose látott ilyen szépet! Szédülni kezd. Émelyeg.
A fény most az alatta lévő emberarcra vetül. Szétfolyik rajta. Az előbb olyan ijesztő, hamuszürke arc most megnyugszik, kisimul. Már nem érdeklik a cseppek, a percek, csak ez az arc. Olyan ismerős, olyan közeli minden vonása. Pedig csak tíz perce, hogy... Lassan elhomályosul előtte a kép, szakadozik a gondolat. Aztán jön a felismerés, az utolsó: össze vagyunk kötve! Az én vérem az ő vére. Egyek vagyunk, ő meg én.
Szabó György