"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Keresztek nélkül
„Jézus, te vagy minden álmom, éjszakám és nappalom, Te vagy igaz szó a számban, az én hajnalcsillagom… köszönöm, hogy mindennap megtart a Kegyelem!” – hangzik e nagyon szép bizonyságtétel az egyik keresztyén könnyűzenész szájából. Megindító, lírai és őszinte megvallása annak, ami a vallásgyakorlás igazi lényegét jelenti: azt, hogy nem vagyok felületes, a hitem gyakorlása nem csak vallásos érzületet, havi, félhavi vagy évente egyszer vállalt külsőséget jelent.
Hogyan lehetséges az, hogy kereszténységünk másik pólusán azt látjuk, be kell tiltani a kereszteket – és ezt egy egyházi elöljáró jelenti ki –, mert ezzel sértjük a muzulmánok hitét? Mit hoztak ők magukkal, ami nincs meg nekünk? Ők vajon szégyellnek Allah követői lenni? Ezt csak néhányszor mutatják meg? Egyre nehezebb kérdéseket kell feltennünk, amikor a migrációt vizsgálva figyeljük Európa sorsát, elsősorban annak nyugati és északi részét. A Magyar Egyházak Ökumenikus Tanácsa minden évben szervez nyílt bizottsági ülést, ahova egy-egy aktuális téma szerint hívnak meg vendégelőadókat. Ebben az évben a migráció vallási vonatkozásai álltak a fókuszpontban, melyről Horváth-Sánta Hanga migrációkutató, az iszlám radikalizmus szakértője tartott előadást április 16-án a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának székházában.
Az iszlám mindenekelőtt rendszert jelent. Ennek a rendszernek sok dimenziója, területe van, amelyek teljesen összefüggnek egymással, és egyiket sem lehet elválasztani a másiktól. Így az iszlámnak vannak társadalmi, gazdasági, jogi, spirituális, teológiai, életmódbeli vonatkozásai. Ha valaki áttér a mohamedán hitre, akkor ezeket együttesen kell elfogadnia és magáénak vallania, nincs lehetősége arra, hogy valamelyik részt kiemelje és esetleg a többivel ne értsen egyet – hangzott az előadás során. Ennek következtében elmondható, hogy az iszlám rendkívül erős identitást ad követőinek. Azonban Nyugat-Európának nem az erős meggyőződés miatt volt és van szüksége azokra az alapvetően szegény emberekre, akik a Közel-Keletről vagy Dél-Európából vándoroltak át.
A második világháború által okozott pusztításból épphogy felocsúdva Nyugat-Európa munkaerőhiánnyal nézett szembe az 1960-as és 70-es években. A probléma megoldását a harmadik világból és a mohamedán többségű területekről érkező bevándorlók behívásában és alkalmazásában látták. Ilyen minőségében tehát pusztán gazdasági kérdésről volt szó, azonban az akkori politikai vezetés, amely a világháború után fokozatosan vált teljesen szekulárissá, nem értette meg az iszlám lényegét, azt, hogy ez rendszer, és nem adott identitást ezeknek a bevándorlóknak, akik anyagilag jobb, de vallási értelemben igen nehéz helyzetben találták magukat.
A gazdasági nehézségek miatt a bevándorlók kiszorultak a nagyvárosok külső részeire, ahol állandóvá váltak a különféle etnikai és vallási indításból szerveződött bandák összetűzései. Az integrálódott és kettős identitásválsággal küzdő mohamedánok nem tudtak sem az iszlám, sem a kereszténység igazi követőivé válni. Amikor a XXI. században a migránsokkal együtt radikálisok is jöttek Európába, a szélsőségesek elég könnyedén tudták megszólítani a vallásában meggyengült mohamedán kisebbséget. Azóta felnőtt két generáció, és a fiatalabb korosztály még könnyebben radikalizálható lett.
Statisztikákat sok helyen lehet olvasni, vannak (elvileg) hivatalos statisztikák, azonban Európában érzékeny adatnak számít, hogy ki milyen vallást követ. A különféle személyes adatok felvételekor nem kötelező megadni a vallási hovatartozást. Ennek egyik helyszíne Németország, ahol a kérdést a vallásszabadság bizonyos szintű megsértésének tekintik, erre „az ősi” szabadságjogra pedig kényesen ügyelnek nyugaton, túlzottan is. Ami a jövőt illeti, vannak prognózisok. Jelenleg három változat létezik: az egyik szerint, ha teljesen leállítják a migrációt (amire jelenleg nagyon kicsi az esély), akkor 2050-re 7,4%-ra nő a mohamedán lakosság száma Európában, a jelenlegi 5%-hoz képest – ez utóbbi szám 25 millió embert jelent. A második verzió a jelenlegi tendencia, ami a folyamatot mérsékelni, koordinálni kívánja – ha maradnak a mostani állapotok, akkor 11%-os arányszámmal kell számolnunk bő 30 év múlva. A harmadik esetben pedig a folyamat még erősebb lesz, és 2050-ben Európa lakosságának 14%-a vallja majd magát az iszlám követőjének. Ez utóbbi akkor következhet be, ha a mohamedánok egyesítik a családjaikat, vagyis a közel-keleti családtagok átkerülnek európai rokonaikhoz.
Az előadás során a kibocsátó országokról és a közel-keleti kereszténységről is szó esett. A legtöbben Szíriából, Irakból, Afganisztánból, Nigériából és Pakisztánból érkeznek. A legnehezebben integrálható mohamedán irányzatot a szunniták jelentik. Ahogy a kereszténység, úgy az iszlám sem egységes, így előfordul, hogy az irányzatok egymással szembekerülnek, ez nem számít újdonságnak a történelemben. Azonban tény, hogy vallási konfliktusok is importálódnak Európába a tömegekkel együtt. A dzsihadista mozgalmak felfogásának értelmében ma is háború zajlik az iszlám világ és a nyugat között, amelyben a mohamedánok megalázott, eltiport népek, ezért híveiket áldozati szerepvállalásra és bosszúállásra sarkallják.
A radikalizmus és a háborúk a közel-keleti kereszténységre is nagyon erősen rányomták a bélyegüket: 2011 és 2016 között több mint felére csökkent a keresztény lakosság száma Szíriában és Irakban, a két országból összesen 1,17 millió Krisztus-követő menekült el. A helyzet összetettségét jól példázza, hogy még Szaddám Husszein is jobb feltételeket biztosított a keresztényeknek, mint a jelenlegi politikai vezetés vagy az Iszlám Állam. A diktátorokat megbuktatták, azonban az új hatalmi erők zűrzavart, káoszt és háborút szítottak a térségben többek között azzal, hogy a helyi keresztényeket a nyugati hatalmakkal kezdték el azonosítani.
Az Európába menekülő keresztények, akik számára élet-halál kérdés egyes helyeken, hogy Krisztust vagy Allahot követik-e, megdöbbenve tapasztalják a keresztek eltűnését, az üres templomokat, a szupermarkettá alakított szakrális helyeket. Keresik, de nem találják a gyülekezeteket. Mindez a mohamedánok szemében is rossz példa, akik nem tekintik tiszteletre méltónak a vallás elhagyását, a felületességet, azt, amit mi „vallásos vagyok a magam módján” kategóriának hívunk. Ők ugyanis rendkívül büszkék a muszlim identitásukra. Ez képes minden társadalmi réteget megszólítani, a radikálisok ezt kihasználva keltik fel még a tanult, fiatal értelmiség figyelmét is. Ők nem valamilyen nemzethez tartozónak, hanem az iszlám követőinek vallják magukat elsősorban, és ez erős személyes identitást ad nekik.
Megvan a magyarázata a robbantásoknak is: ha a Közel-Keleten van joga egy katonának kiontani gyermekek életét, akkor ugyanezt a pusztítást a nyugati társadalmak gyermekei ellen is véghez lehet vinni, ez jogi értelmezés az iszlámban – fogalmazott Horváth-Sánta Hanga. Nehéz megállapítani, hogy a békességet kereső és radikális mohamedánok milyen arányban élnek közöttünk, de a kutató szerint körülbelül minden harmadik ember tartozik ez utóbbiba. Egyelőre homály fedi azt, hogy a nyugati államok miért az illegálisan érkező radikális csoportokat védik és támogatják, ezzel mi a céljuk és kinek jó ez. Azonban a keresztény hitre áttérők megvallják, hogy az iszlám erőszakos, kereszténynek lenni pedig szeretetteljes életet jelent. Ezért is fontos összefognunk és hitelesen megvallani előttük is a hitünket.
Azt is látnunk kell, hogy amíg Nyugat- és Észak-Európa létezik, addig a mi térségünk, Kelet-Közép-Európa nem lesz elsődleges célterület. Azonban ez nem jelentheti azt, hogy nem foglalkozunk a problémával, nem vállaljuk legalább annyira büszkén a Krisztushoz tartozásunkat, mint a mohamedánok a saját hitüket. Nincs semmi jutalmunk abban, ha tétlenek vagyunk és a felületességünk miatt vetnek meg minket. Mert a keresztjeink még állnak, és hazánkban hallunk templomok építéséről, gyülekezetek létrejöttéről is. Az előadás jó példa volt arra, hogy meglássuk: jelenleg mi is identitásválságban vagyunk. Pedig mi, keresztyének lehetünk a világ számára az a só, amely tartósít, amely megőrizheti ezt a kontinenst az elmúlástól.
Képek: Vargosz