"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Több mint balett
Lehet-e még újat mondani a balett-táncosok világáról? Bulímia, anorexia, sérült szülők, számító kapcsolatok. Darren Aronofsky rendező a balett világát húga révén belülről ismerte, így igazi mesterművet alkothatott tíz évig készült Fekete hattyú című filmjével.
„A tökéletesség nemcsak az önfegyelemről, hanem az önfeledtségről is szól” – hangzik el a filmben. De hogyan is lehetne a vágyott tökéletességet elérni, ha valaki minden pillanatban szem előtt van, ha nincsenek zárak, határok, bárki ki-be léphet bárki világába? Hogyan tud valaki megfeledkezni magáról, ha minden percben hajszolnia kell a sikert, nincsenek barátai, az anyja magát akarja megvalósítani a gyermekében, valóban élvezhető ételeket nem lehet enni, szórakozni nincs idő, az ember pedig kényszeres jó kislány? Mi történik, ha valaki ebbe kívülről belenyúl és megpróbálja előhívni a fekete hattyút?
Ha csak egy mondatban kellene bemutatni a filmet, az így hangozna: egy balett-táncosnő a skizofréniáig hajszolja magát a sikerért. De ennél sokkal többről szól. Főszereplője egy balett-táncos (kis?)lány, akinek talán már rég fel kellett volna nőnie, akinek a siker eléréséhez először önmagát kell megtalálnia. Talán nincs nehezebb dolog az életben, mint megtanulni beengedni azokat a tulajdonságokat, amelyeket rossznak tartunk: egy konformistának kiállni magáért, egy prűdnek megélni a szexualitást, egy sikermániásnak merni barátkozni. Hogy ez ne legyen snassz, miért is ne lehetne odadobni egy kis Hattyúk tavát szimbolikaként, ahol a fekete hattyú a végén pusztít – de hogy kit és mit, arról hosszan lehetne beszélgetni.
Mint ahogy arról is, hogy mi lesz a következménye, ha egy egydimenziós ember elkezd többdimenzióssá válni. Mit hoz elő egy szülőből az, amikor már nem csak a szerepekről szól az élet, hanem elkezd beleférni egy ferde este vagy egy kis Tom és Jerry? Vajon ettől kezd komplexebbé válni a környezet is, amibe már mélyebb párbeszédek is beleférnek? Ha igen, megéri barátkozni egy sötétebb oldallal, ami megronthat és összetörhet? Lehet-e elég egy szürke középszint, vagy a valódi sikerért megéri vállalni egy nehezebb utat az életben?
A film nagyon sok kérdést hív elő az emberben. Lehet kritizálni a karaktereket, de nem engedi, hogy csak negatívan lehessen minősíteni őket. Minden szereplőjéből elővillan az ember, persze, ettől még a Fekete hattyú nagyon sötét film. Az igazság kutatásáért lemegy a legelemibb szintre, az ösztönökig, és nulla prüdériával vezet végig azon, hogyan tud lassanként elborulni egy elme. Az egyedüli, aki nem torzul ebben a világban, talán nem is igazi balett-táncos: minden morált és erkölcsöt felrúg, folyton késik, pontatlanok a mozdulatai, de képes élni, bocsánatot kérni és törődni másokkal.
Már csak az jár a fejemben, nekem hogyan is kellene a környezetemben jelen lenni. Kit kellene beengedni és kit nem? Tudok-e szórakozni és élvezni az életet, közben lemondásokkal dolgozni? Tudok-e jó szülő lenni vagy jó főnök? Valóban annyira idegen ez a balettvilág?
A film megtekinthető 2018. június 7-én, csütörtökön este 6 órakor a Bibliamúzeum alagsori konferenciatermében, a Ráday utca 28-ban. A vetítés után Lőrinc Katalin táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem tanára és Jakus Ágnes, a Parókia portál újságírója beszélgetnek a filmről. További részleteket az esemény Facebook-oldalán tudhat meg.
Gyere el Te is, gondolkodjunk közösen a filmről!