„Aki nem épít, annak rombolnia kell."
Ray Bradbury
Áldás – keresők - 16. szám / 2009. október 1.
Áldás áldásovics
Isten országának jelenvalósága olyan alternatívát kíván, amit nehéz lesöpörni az asztalról.
Emlékszem, hogy sok régi szovjet filmben valahogy mindig úgy sikerült ábrázolni az embereket, hogy azt mutassa meg a tévé, hogy ezek az emberek minden viszontagság ellenére is a legnagyobb megelégedettséggel élik az életüket, hiszen ott van nekik az Eszme. Valahogy visszacseng ilyenkor bennem, hogy Karl Marx hogyan és miért is nevezi a keresztyénséget a nép ópiumának? A történelmi tapasztalatok éppen azt mutatják, hogy nem a keresztyénség volt az ópium, hanem a marxizmus gondolatainak továbbfejlődése...
Az ópium egyébként pedig olyan orvosság, ami a maga helyén nagyon is fontos, és a megfelelő mennyiségben gyógyít. Persze nem egészen így értette azt, amit mondott, hanem valahogy úgy, mintha a keresztyénség a halál utáni Isten Országával olyan dolgot tanítana, amivel az emberek figyelmét az evilági életről a túlvilágira terelné. Ha az áldás fogalmával kötjük össze ezt, akkor az áldás valahol majd a halál után lesz érzékelhető, nem itt.
Hát... annyi mindenesetre bizonyos, hogy a marxizmus követői elég keveset tudtak a keresztyénségről. Bár - tegyük hozzá - az is igaz, hogy az akkori és a korábbi keresztyén gondolkodás is más volt/lehetett. Amit azonban ma biztosan mondhatunk: az evilág és a túlvilág - hogy ezeknél a mindennapokban használatos szavaknál maradjunk - közötti elválasztás eléggé helytelen ebben az értelemben. Hiszen legfeljebb abban az értelemben lehetséges, hogy a tökéletes kiteljesedés valóban csak a halál után jön el az ember életébe - a keresztyén tanítás szerint. Azonban azt se felejtsük el, hogy az Isten Országa már itt és most jelenvalóvá válik az életünkben. No, ez már nem az, amiről Marx, vagy akár a követői beszélnek. Ez már olyan valami, amivel - azt gondolom - nehezen tudtak volna mit kezdeni, hiszen már ebben a világban is olyan alternatívát kínál, amit nehéz lesöpörni az asztalról.
A világban mindig valamiféle megváltást keres az ember. Valamit, ami a sokszor prériként megtapasztalt valóságot oázissá varázsolja. A felvilágosodás óta, de talán azelőtt sem volt idegen, hogy egy-egy filozófus vagy az iskolája - ebben az értelemben - megváltást keresett az ember számára, hogy könnyebbé tegye az élet viszontagságait. Az áldás számomra éppen ezért olyan fogalom, ami ezekben a rendszerekben is megvan. Vagy kimondva vagy kimondatlanul, vagy csak úgy a rendszer fogaskerekei között pihen, hogy a „gép szellemeként" az ember életével kezdjen valamit.
A keresztyénség azonban az az egyedüli gondolkodási struktúra számomra, amelyben az áldás fogalma a leginkább és nagyon is kézzelfogható módon teszi teljesebbé az életem. Az a legjobb a keresztyénségben, hogy mindig ad új lehetőséget. Az életem konzisztenciája nem omlik össze egyetlenegy eseménytől. Pontosabban összeomlik, de Jézusban újra konzisztens egésszé áll össze.
A megváltás az a keresztvágás az ember életében, amely által életének teljessége újra helyreállhat már itt és most.
Ez az igazi áldás.