„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Családban élni tudni kell
Családi életre nevelés és a kapcsolati kultúra fejlesztése címmel indít továbbképzést pedagógusok számára a Károli egyetem. A hatékony kommunikáció, a konfliktuskezelés, a család működése, a veszteségek kezelése és a párkapcsolat is témája a negyvenórás képzésnek.
Módosul a Nemzeti alaptanterv, ősztől a családi életre nevelés témaköre is kötelező lesz az általános és középiskolákban. A Károli egyetemen újonnan meghirdetett továbbképzés abban segít, hogy a pedagógusok képesek legyenek a tananyagban haladva a diákok aktuális élethelyzetére is megfelelően reflektálni és felkészíteni őket a rájuk váró társas és családi szerepekre - mondta el érdeklődésünkre Komlósi Piroska pszichológus, családterapeuta, az egyetem docense. Az elméleti tudást és interaktív gyakorlatot biztosító képzés végére a résztvevők szemléletmódja várhatóan tágul majd, jobban fognak tudni kérdezni, meghallgatni és együttérezni a gyerekekkel - reméli a szervező.
Verselemzés közben is használható
A családi életre nevelés az erkölcstan, a technika, az életvitel és gyakorlat, valamint az etika tantárgyakban önálló tantárgyi keretbe illeszkedik, de számos másik tantárgyba is integrálható, többek között a biológia-, a történelem-, a magyar-, valamint az osztályfőnöki órákba. A továbbképzésen a szaktanárok ötleteket kapnak az egyes témakörök feldolgozásához.- Ha a Toldiban a "rókalelkű bátyhoz" érnek, a magyartanár sokkal tudatosabban kezdeményezhet beszélgetést a testvérkapcsolatról, a kölcsönös felelősségvállalásról, a konfliktuskezelésről, a generációk közti kommunikációról. A történelemtanár háborús helyzetek felvázolásakor az erőforrások mozgósítása és a hátország szerepe kapcsán beszélhet a család vagy egyes kisközösségek működéséről is, de az osztályfőnökök és a kollégiumi nevelőtanárok is profitálhatnak a képzésből, ahol szó esik az önismeretről, a nemi szerepekről és a párválasztás kérdéseiről is.
Nem csak pedagógusoknak
A képzésre nemcsak pedagógusokat, hanem lelkészeket, iskolaorvosokat, gyógypedagógusokat és óvodapedagógusokat is várnak.
- Mindenki számára, aki gyerekkel küszködik, hasznos, ha minél több ismeretet, ötletet magába szív, minél több eszközt kap a kezébe. Kreatív feladattípusokat, játékokat tehetnek a tarsolyukba, akik eljönnek a képzésre, és nemcsak a gyerekekkel, hanem a szülőkkel való bánásmódjukat is kifinomultabbá tehetik.
Tanári önismeret
Ahhoz, hogy a munkájukat professzionálisabb szinten végezhessék, a pedagógusoknak először saját magukkal kell számot vetniük. A kurzus résztvevői önkéntesen alávethetik magukat az önismeretüket fejlesztő feladatoknak.
- A Károli egyetemen tartottunk már hasonló kurzust, amelynek résztvevői arról számoltak be, hogy saját családi krízishelyzetükből ki tudtak lábalni a képzésen tanultak segítségével. Ők valószínűleg sokkal hatékonyabban tudják majd kezelni például a válás utáni krízist megélő gyerekek helyzetét - vélekedik Komlósi Piroska.
Ülj a másik székébe!
Bár a gyerekek elsődleges mintája a család, a pedagógus sokat tehet szemléletmódjuk változásáért - hívta fel a figyelmet a pszichológus.
- A kamaszok épp a legfogékonyabb időszakban vannak ahhoz, hogy megértsék, mennyi minden rejlik a konfliktusok mögött. A tanár elmondhatja, hogy két személy vagy embercsoport a saját szükségleteit, vágyait, céljait viszi bele a vitába. Ezt úgy szemléltetheti, hogy megkérdezi őket, vajon mi lehet az édesapjuk, édesanyjuk nézőpontja; és a családban betöltött szerepekhez társított székekre ülteti őket, hogy elképzeltesse velük, apaként vagy anyaként mit gondolnának kamasz gyermekükről az adott helyzetben.
Félre a tölcsérrel!
A helyzetjátékok lebonyolításához a pedagógusnak meg kell tanulnia csoportot mozgatni, nemcsak tölcsérrel tölteni a fejekbe a tananyagot - tette hozzá a Károli oktatója. Ennek elsajátítására is lehetőséget ad a továbbképzés, ahol a kapcsolati kultúrára is nagy hangsúlyt fektetnek.
- Hogy beszélnek egymással a gyerekek? Milyen a kirekesztés egy iskolai csoportban? Hogyan vegye azt észre a tanár? Hogyan mutasson jó példát? Hogyan figyelhetünk jobban egymásra? Mi jellemzi a generációk közti kommunikációt? A továbbképzésen komoly módszertani útmutatást adunk bizonyos kérdésekben, amiről pedig csak utalásszerűen ejtünk szót, ahhoz szakirodalom-listát adunk.
Aranyat érő tisztelet
- A tanulási folyamatban a legerősebb tényező az utánzás és a szoros érzelmi kapcsolatba kerülés a mintaadóval. A szülői minta a gyermekekbe vésődik, akik azokat a viselkedésformákat utánozzák, amelyeket otthon látnak. A mai gyerek legjobb esetben olyan szülő lesz, amilyenek a szülei, a tanárai vagy egy-két számára fontos személy. Nagy tehát a felnőttek felelőssége - hangsúlyozta Komlósi Piroska. A szakember szerint a magyar családokban a legelemibb dolog hiányzik: egymás tisztelete.
- A másikban Isten teremtményét kell, hogy lássam; hinnem kell, hogy sok jó van benne, csak még nem látom vagy nem tudtam előhívni. Aranyat érő útravaló, ha a gyerekek olyan szülőpárt látnak maguk előtt, akik egymást tisztelik. Ha ezt a felfogást tudnánk sugározni feléjük, szárnyakat kapnának, és ők is így viszonyulnának mindenkihez.
A Családi életre nevelés és kapcsolati kultúra fejlesztése elnevezésű továbbképzésen a Kopp Mária pszichológus professzor által 2011-ben szervezett munkacsoport több országos hírű szakembere is vállalt előadást. A negyvenórás képzés nyolc ötórás blokkból áll, összesen négy képzési napon. A továbbképzésre való jelentkezés feltétele egy felsőfokú diploma. Az április 5-6-án és május 24-25-én (péntek-szombaton) tartandó képzésre március 27-ig lehet jelentkezni a varro.virag@kre.hu e-mail címen. További információk a képzésről és a jelentkezés feltételeiről itt olvashatók.
Jakus Ágnes
Kép: innen.