„Nem próbálok, Uram, behatolni Magasságod mélységébe, mivel nincs semmi hasonlóság közted és az én megértésem között. Amennyire lehet, szeretném mégis megérteni az Igazságot, amelyben szívemmel hiszek és amelyet szeretek."
Anselmus
Igaziból játszani
Maxim Gorkij Éjjeli menedékhely című darabjából adtak elő szemelvényeket a ráckeresztúri drogterápiás otthon lakói a Ráday Felsőoktatási Diákotthon lakóinak első otthonóráján Budapesten. A tanévkezdő összejövetel különleges találkozásra adott alkalmat, hiszen az előadást követően a kollégisták velük egykorú szenvedélybeteg fiatalok igaz történeteit hallgathatták meg. A drámai fordulatokra ekkor derült csak fény igazán.
Gyógyító játék
A ráckeresztúri intézet egyike a legeredményesebb drogterápiás otthonoknak hazánkban, a református egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Missziójának gondozásában lévő intézményt világi fórumokon is elismerik, és kutatják sikerének titkát. A munkaterápia mellett önismereti csoportok, művészetterápia és keresztyén lelki alkalmak tagolják a bentlakók mindennapjait megközelítőleg egy éven keresztül. A férfiotthon lakói idén január óta drámapedagógiai foglalkozásokon is részt vehetnek, ahol az Éjjeli menedékhely című darab jeleneteire építkező előadásokra készülnek. Az elmúlt több mint fél évben húszan fordultak meg a drámacsoport foglalkozásain, a szerepeket az újonnan érkezők bevonásával rendszeresen újraosztják. Noha számos fellépés van mögöttük, a ráckeresztúri fiúk számára a próbafolyamat és az előadások a színpadnál is többről szólnak.
Mélypont
„Egész életemben reszkettem, gyötörtem magam, hogy ne egyek többet, mint a többiek." „Te, Luca, ott is lesz szenvedés? Ott is szenvedni fogok?" „Félek." - Csak néhány szövegtöredék, amely bepillantást enged Gorkij menedékhelyének világába. Verések, bántalmak, börtönévek nyomasztó emlékei törnek a felszínre, ahogy a szereplők múltja lassan kirajzolódik a színpadon. A feszültséget a humor oldja, de vajon mi oldja fel az igaz történetekben rejlő tragikumot, ami a szerepeket játszó fiatalok életét a tönk szélére sodorta? Az előadást követő bizonyságtételben és nyilvános beszélgetésben erre maguk az érintettek adtak választ.
Megannyi lelki eredetű oka van annak, hogy miért nyúl valaki a szerhez, és hogyan válik rendszeres drogfogyasztóvá. A terápián részt vevő fiúk között van, aki nem tudta feldolgozni, hogy az édesanyja lemondott róla és intézetbe adta, más a feszültséggel teli otthoni légkörből próbált meg hétvégéről hétvégére kiszakadni, és úgy lett szinte észrevétlenül a szer rabja. Egyvalami minden szabadulni vágyó szenvedélybetegre igaz: eljutottak a mélypontra, aminek a túlélésével önszántukból döntöttek úgy, hogy elkezdik a terápiát. A változásnak utat nyitó traumát sokuk esetében a halálközeli élmény jelentette: volt, aki a tizennyolcadik születésnapja után nem sokkal öngyilkosságot kísérelt meg, más a tánctéren lett rosszul, és ekkor ismerte fel: nem akar úgy meghalni, hogy beleteszik egy tepsibe vagy átlépnek rajta. „Huszonegy évemből nyolcat vett el a drog, majdnem az eddigi életem felét" - számolt be az egyik fiatal. A fiúk ma már hosszabb-rövidebb ideje tiszták, a leszokás folyamata persze rögös út, ahogy ők mondják, többen meg is csúsztak. A mai napig szenvedélybetegnek tekintik magukat, mindig emlékezni fognak rá, min mentek keresztül. Gyógyulás helyett arról beszélnek: megtanulnak együtt élni a múltjukkal.
A plusz- Elkeseredett munkást játszottam a darabban. Nagyon át tudtam élni ezt a szerepet, hiszen én is elkeseredett ember voltam - árulta el érdeklődésünkre Rezsuta Balázs, akit nosztalgikus érzések fogtak el színjátszás közben, hiszen tizenkét évig volt drámacsoport tagja. Akkoriban mesedarabokat adtak elő társaival kisgyermekeknek. Balázs szeretné újrakezdeni a színjátszást, mint mondja, ez újra olyan elfoglaltságot, pluszt jelentene, ami hiányzott az életéből, és amit a droggal próbált helyettesíteni.
Csak Isten húzhat ki
Volt, akinek a nyilvános megszólalás nehézséget jelent, mégis vállalta, hogy kiáll a többiekkel együtt. Másvalaki elárulta: romantikus álmodozóként és harcedzett hazudozóként nem okoz gondot neki a szereplés. Az azonban, hogy mivel szembesülnek a felkészülés során, mindenki szereplőnek kihívást jelent.- Egy hete találkoztam a darabbal. A szerep talált meg engem. A rehabon folyamatos útkeresésben vagyunk, a hovatartozásunkat keressük. Ki hol tart, ki mire figyel, az kerül előtérbe a színpadon - mondta kérdésünkre Ármos Andor. Az egyik jelenetben felidéződött keserű múltja is:
- Az utcán éltem lealacsonyodva, előfordult, hogy egy adagért letérdeltem, lementem kutyába. Ebből a gödörből csak az Isten húzhat ki, nincs ellene orvosság, oltás, nincs az az erős ember, aki Isten nélkül meg tudna állni egy ilyen csapdában. Ez az ördög csapdája, a mennyország illúziójával csalogatja be az embert, aztán a drog rabjává teszi. Az anyagozás közben elapadt az önbecsülésem, és most lassan csöpög vissza a pozitív visszajelzésekkel, a támogatással és azzal a szeretettel, amit a házban kapok.
A református kollégium lakói a szenvedélybeteg fiatalok hitéről is tudakozódtak. Többen megerősítették Andor szavait: „Hiszem, hogy a terápiánk mögött Isten áll" - mondta egyikük. Másvalaki arról számolt be, amikor egyszer újjáélesztették, valóban új életet kapott Istentől: „Ma már szeretem a szüleimet, vannak barátaim, és boldogan kelek fel reggel". „Számomra fontos, hogy az Úr útján találjam meg azt a boldogságot, amit a szerekben kerestem" - számolt be egy harmadik fiú.
Másfajta öröm- A művészetekkel az embernek az a dolga, hogy végigjárjon egy önismereti utat - mondta portálunk mikrofonja előtt Bognár János színművész, drámapedagógus, a darab rendezője.
- Az egyik szereplő azt jelezte vissza, hogy milyen nagy boldogság együtt dolgozni, ezt a röpülést ő az anyaggal érezte, de az más volt. Kiteljesedettnek érzi magát, mert tudatosan végigéli azt az örömöt, amit a közös munka szerez - annak ellenére is, hogy sokszor nagyon nehéz megmutatni magukat egymásnak.
Igaziból játszanak
Gorkij történetében fiktív alakok nyomora és útkeresése kel életre, a darab szereplői azonban mindezt maguk is átélték - folytatta a rendező.
- Bár a huszadik század második felének kultúrpolitikája belerondított az Éjjeli menedékhely értelmezésébe, ebben a drámában gyönyörű szakrális szövegek vannak. Ez egyáltalán nem egy lecsúszott nyomortanya alpári szókészlettel. Itt az emberek az életükért dolgoznak. A fiúk ezt fölfedezték. Lehet érzékelni, mi közük a darabhoz, amikor elhangzik az ő történetük. Tizenéves emberekről van szó, akik valóban végigélték a halál lehetőségét. Nagyon izgalmas látni őket igaziból játszani.
Valami jobbért
„Az ember valószínűleg a jobbért születik" - hangzott a darab zárszava, és hamarosan az is kiderült, az amatőr színjátszók élete ad súlyt e szavaknak. Ha túllesznek a terápián, a ráckeresztúri fiúk közül jó néhányan szeretnének segíteni sorstársaikon. Nem túlzás ez, hiszen többen közülük már nemcsak a kitűzött célok örömét ízlelték meg, hanem azt is, hogy az odavezető út energiát ad az álmaik eléréséhez. Legyen az egy babakocsi tologatása, egy verandás otthon, ahová hazavárnak, vagy épp maga a színjátszás.
Jakus Ágnes