"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
Csenddé lett
Azt hittem, időgép repített vissza a múltba, de súlyosan tévedtem, mert nem időutazáson voltam, hanem ténylegesen ott sétáltam a kántortanító házában 1792-ben.
A teknőben éppen megkelt a kérges kéz dagasztotta kenyér, a kemencében tűz ropogott, a tyúk tojást tojt, majd kireppent a barna vesszőből font kosárból. Megcsíptem magam, nem álmodom.
Körbenéztem.
A szakajtóban dió, a konyhai falikendőn népi bölcsesség, a falon kereszt, odébb felirat: imádkozzál! Az apró ablak előtt elsuhant egy árnyék, de mire odaléptem, már nem láttam senkit, csak egy ott feledett kék bödönben akadt meg a kezem.
Füstszagot éreztem, a kemencében tűz ropogott, türelmesen várta a fehér cipókat. Benyitottam a kamrába, kolbász és szalonna lógott alá a gerendáról. Ma nem maradok éhesen – gondoltam.
Továbbmentem, közben eltelt talán néhány emberöltő is, belestem a szobába: az öreg kántortanító az alacsony fotelban ült, ütött-kopott fényképalbum a kezében. Ahogy múltja darabkáit lapozgatta, hol mosolygott, hol bólogatott, hol a könnyeit nyelte. Merre lehet a letűnt világ a benne lévő érzésekkel, tárgyakkal?
A választ nem a tanítótól kapom, hanem a videoinstallációs kiállítás megálmodójától, Füle Tamástól. A Parókia portál szerkesztőségvezetője évek óta kerülgette már az elhagyatott taliándörögdi romos épületet, mígnem a ház „elkezdett beszélni" hozzá. A „beszélgetésnek" a látogatók szerint az idei Művészetek Völgyének egyik legigényesebb, legszebb kiállítása lett az eredménye, amelynek címe: Csenddé lett.
– Az alcímében benne van az is, hogy emléktörmelékek - mondja Füle Tamás. Elképzeltem, ha a ház súgna pillanatokat, momentumokat, érzéseket a lakói életéből, és azt mi meghallhatnánk, milyen lehetne. A vegyes technikát alkalmazó kiállítás meghatározó része maga a ház, a kamrától a padlásig. A kiegészítők, a tárgyak, a szövegemlékek pedig nemcsak a korszakkal, hanem a településsel és a református eklézsiával is kapcsolatosak.
A gyors vágásokhoz, akciófilmekhez szokott szemnek és elmének különös élményt nyújtanak a szokatlan helyszínekbe ékelt nagy kényernyős videók.
Füle Tamás azt mondja, eleinte kétségei voltak, hogy befogadható-e egyáltalán az üzenet a látogatónak.– Az életünket gyorsan éljük, de a filmek tempója nagyon lassú és itt minden a lassulásra, elgondolkodásra, elcsendesedésre inspirál. A kiállítás összes eleme hétköznapi, nincs benne a mai értelemben vett csoda.
A látogatók visszajelzései azonban azt mutatják, hogy mégis ott van a csoda a református templom melletti düledező balatoni házacskában. A Művészetek Völgye forgatagából betérve ugyanis egy varázslatos világba kerülhetünk, ahol minden az, ami, és nem pusztán illúzió.
Mit találhatunk itt?
– Mindenkinek a saját története alakul, ahogy végigsétál a helyiségeken. Az épületben hat képernyőn lehet az eseményeket követni, és egyik rövidfilm sem mond el egy teljes történetet. Ugyanakkor sok utalás található a filmekben egymásra, és ha valaki elég kitartó, összefűzheti a szálakat. Az a vágy volt bennem, hogy a történet a látogató fejében szülessen meg.
Füle Tamás arról beszél a kemencében pattogó tűz mellett, hogy a reformátussághoz mindennél jobban illik, ha valaki egyszerűen, megbízhatóan, magas színvonalon és minőségben teszi a dolgát.
Rögtön hozzáfűzi, hogy itt nem önmagára gondol, hanem azokra, akikre kiállítása visszamutat.
Visszamegyek a kántortanító szobájába, immár egyedül. A sötét fagerendáról egy csokor levendula kacérkodik alá. Leülök és hagyom, hogy megérintsen valami, amit hiába kerestem évek óta. Be kell látnom, a csoda nem ott volt, ahol reméltem, hogy rátalálok. Hiába vettem drága színházbérleteket, koncertjegyeket, és vártam, hogy híres színészek és énekesek mondják el nekem a titkot. Amit kerestem, nem leltem, sem a nagyváros forgatagában, sem az aranyozott színházi páholyokban, sem a villódzó színpadi fényekben.
A titok, az egyszerűség és természetesség szépsége egy aprócska, szétmálló házban talált rám, ott, ahol a pókháló tökéletesen a helyén van, az udvaron a tyúk fél lábbal belekap az itatóba, a foltos kutyus türelmesen figyel, és valahol messze egy munkában megkérgesedett kéz pengeti a citerát.
Évszázadok telnek el, csak ülök a kántortanító foteljában és érzem, ahogy a púderrel együtt lefolyik a gőg és a hiúság az arcomról.
Fekete Zsuzsa
Fotó: Füle Tamás, Dobó Márti, Pete Violetta
A kiállítás a Művészetek Völgye programjában, Taliándörögdön a református templom udvarában tekinthető meg, augusztus 5-ig.