Házasság a Bibliában: Néhány szempont 1.

3 Egy megromlott szerelmi történet: A dávidi modell


Eddig pozitívumként fogalmaztam meg azt, amiről az ember teremtésének története beszél: a kétoldalúság és egyenrangúság hogyan lehetett az alapja az első emberpár kapcsolatának. De a Biblia nemcsak pozitív, követendő eszményeket állít elénk, hanem negatív "figyelmeztetésekkel" is óv nem egy helyen, mit kerüljünk a jó házasság érdekében.

A Gen 2 történetének értelmezéséhez használtam Phyllis Trible-nek a Gen 2-3-ról szóló tanulmányát, melynek ő ezt a címet adta: "Egy megromlott szerelmi történet" ("A Love Story Gone Awry"). A Dávid-történetet olvasva szemtanúi lehetünk, ahogy a bimbózó szerelem nem igazán tud kibomlani, kiteljesedni, az viszonzatlan, önző, testi marad. Dávid története a megromlott szerelem története.

Nem új felismerés, hogy amíg a Dávid-történetben (1Sám 16-1Kir 2) több szereplőről is olvassuk, hogy "szerette" Dávidot (Jónátán, 18:1; Míkal, 18:20, 29), az elbeszélő legjobb esetben is csak egyszer említi, hogy Dávid szeretett valakit. Az 1Sám 16:21 szó szerint így hangzik: "És bement Dávid Saulhoz, és megállt előtte, és igen megszerette őt, és a fegyverhordozója lett neki." A mondat alanya végig ugyanaz, Dávid, a harmadik tagmondatban is. A "szeret" ige itt nem elsősorban személyes rokonszenvet jelöl, hanem politikai elkötelezettséget, 12. s ez az első eset Dávid jellemzésében, hogy apja háza helyett "fogadott apja", Saul házához ragaszkodik. 13. Ez előrevetíti mind Dávid pályafutását, mind Dávid kapcsolatait. A következőkben Dávidnak feleségeivel való kapcsolatát fogom időrendben áttekinteni, ami azért is lehet tanulságos, mert Dávidnak feleségeihez való viszonyulása ill. köz- és magánéleti állomásai között kapcsolat figyelhető meg. 14.

1. Míkal, 1Sám 18:20-30; 19:11-17; 2Sám 3:12-16; 6:20-23. Dávid legvilágosabban politikai ihletésű házassága a Míkallal kötött. Politikai számításnak és céltudatosságnak már első szavaiban jelét adja. Amikor a héber sereg Góliáttól megretten (17:25), "Láttátok ezt az embert, aki előállt? Azért állt elő, hogy csúfolja Izráelt. Ha akadna olyan ember, aki megölné, gazdagon megajándékozná a király, még a leányát is hozzáadná, és fölmentené apjának a házát Izráelben minden szolgálat alól", Dávid "ártatlanul" érdeklődik a jutalom felől, mely egyben őt is kitűnően jellemzi (17:26; vö. 17:30-31): "Mi történik majd azzal az emberrel, aki megöli ezt a filiszteust, és megmenti Izráelt a gyalázattól? Mert ki ez a körülmetéletlen filiszteus, hogy gyalázni meri az élő Isten seregét? 15.

2. Ahinóam, 1Sám 25:43; 27:3; 30:5; 2Sám 2:2; 3:2. Az Ószövetség Dávid feleségén kívül csak egy Ahinóam nevű hölgyet ismer: Saul feleségét (14:50). A trónra támasztott igényt ebben a korban erősítette az előző uralkodó feleségeinek, ágyasainak elvétele (ld. pl. 2Sám 16:20-22). Akár igaza van Baruch Halpernnak, hogy Dávidné Ahinóam korábban Saulné volt, akár nem, a házasságban politikai szándékot kell látnunk: 16. Dávidnak a politikailag megosztott ország összefogására tett erőfeszítései házasságaiban is tetten érhetők. Dávid ezen házassága őt mindenképpen az egységért fáradozóként jellemzi: az északi Issakár területéről származó feleség az Izráel-Júda feszültséget is csökkenteni hívatott. Ha Ahinóam emellett korábban Saul felesége volt, a Saul-házhoz való kapcsolattal Dávid két legyet ütött egy csapásra.

3. Abigail, 1Sám 25:40-42; 27:3; 30:5; 2Sám 2:2; 3:3. Abigail "jó eszű és szép termetű" (25:3). Dávid házasságkötésének alapja minden bizonnyal nem csupán személyes vonzódás (ha erről egyáltalán szó volt), hanem politikai érdek, és gazdasági számítás. E házasság révén Dávid hozzájutott Nábál komoly vagyonához, emellett Káleb nemzetségében jelentős befolyásra tett szert. Összességében Dávidnak sikerült ily módon Júda törzsében politikai súlyát tekintélyesen növelni. Az okos és szép Abigaillal kötött házassága egyben erősíti az egyre népszerűbb és tekintélyesebb Dávid önbizalmát. 17.

4. Maaká, 2Sám 3:3. A gesúri király lányával kötött házasság - minden valószínűség szerint a hebróni időszakból - nyilvánvalóan szintén politikai célzatú: Dávid a küszöbön álló uralkodásra készül a gesúri uralkodóval való jószomszédi kapcsolat megalapozásával.

5. Haggít, Abitál, Eglá. A 2Sám 3:4-5 említi őket, de nevükön és fiaikon túl semmit nem tudunk róluk.

6. Betsabé, 2Sám 11; 1Kir 1. Dávidnak talán ez az egyetlen nem politikai szándékú, ám annál hírhedtebb és a királyságot, valamint annak sorsát hosszabb távon is meghatározó házasságkötése.

Amilyen elvitathatatlan érdemei vannak Izráel államának megalapításában, Dávidnak éppoly égbekiáltóak a házasságaiban (és ezzel szoros összefüggésben a gyereknevelésben) elkövetett mulasztásai. Először is, jelentős számuk ellenére Dávid feleségei az elbeszélésben jelentéktelen szerepet játszanak. Igazából közülük csak háromnak van komolyabb szerepe (Míkal, Abigail, Betsabé). Dávid számára a nők eszközök céljai eléréséhez. Ezen nem csodálkozhatunk, hisz Dávid egyik fő tulajdonsága a céltudatosság. Dávid használja a nőket, semmi jele kapcsolatnak, kétoldalúságnak. Ez a legvilágosabban a Míkal-Dávid kapcsolatban figyelhető meg. Hogy Saul ajánlatára Dávid hogyan érez, vagy mit gondol valójában (ld. 1Sám 18:23), titok marad. Amikor Dávid és Saul kapcsolata rosszra fordul, Míkal figyelmezteti Dávidot (19:11): "Ha nem tudod megmenteni az életedet ma éjjel, holnap meg kell halnod!" Az elbeszélő itt ismét adós marad azzal, Dávid mit gondolt, mit érzett vagy mit mondott. Ehelyett rögtön a következményekről értesülünk (19:12): "És leeresztette Míkal Dávidot az ablakon át. Ő pedig futásnak eredt, és elmenekült"; a héberben: "és elment, és elszaladt, és elmenekült." Míkal sietős felszólítására Dávid menekülése három igével adható csak vissza: Dávidnak csak a menekülés a fontos. Míkalnak a Dáviddal való szövetsége az apai kötelékkel szemben erősebbnek bizonyul, hisz még apjával is szembeszáll (19:14-17; vö. Gen 31). Dávidnak viszont a Míkalhoz intézett állítólagos szavai kapcsolatukat mind a szó szoros, mind átvitt értelmében egyoldalú párbeszédként jellemzik. Az elbeszélő kétszer is utalt rá, hogy Míkal szereti Dávidot, ám Dávid Míkal iránti érzelmeiről semmit nem tudtunk meg. Az ellenben minden vitán felül egyértelmű, hogy e házasság politikailag milyen hasznos számára. Az elbeszélő ábrázolása csak a homo politicus gondolataiba és terveibe enged bepillantást, soha a magánember Dávid érzéseibe (ld. különösen is 1Sám 30:4-6). 18. A Saul elől menekülő Dávid ezt mondja Ahimelek főpapnak (1Sám 21:6; saját fordítás): "Valóban el volt tiltva tőlünk a nő, mint mindig, ha portyára indulok." Úgy tűnik, Dávid egész élete egyetlen összefüggő portya, Dávid maga "nőtlen". 19.

És pályafutása során alapvetően Dávid jól megvan nők nélkül.

Másodszor, mindennek természetesen a házasságban látható következményei lesznek. Amikor Míkal másodszor is színre lép a történetben, nem több, mint eszköz, a politikai alku tárgya (2Sám 3:14): "Add vissza a feleségemet, Míkalt, akit száz filiszteus előbőrével jegyeztem el!" Dávid üzenetében nem a személyes kötelék a hangsúlyos, hanem Dávidnak a Míkalra támasztott jogos igénye. Milyen kiáltó ellentétben áll Dávid szavaival a Míkáltól válni kényszerülő Pálti szótlan viselkedése (akinek szavairól nem tudósít az elbeszélő; 3:16): "Vele ment a férje is Bahúrimig, egyre siratva őt. Ott aztán ezt mondta neki Abnér: Eredj vissza! És ő visszatért." S amikor Míkal és Dávid végre első ízben párbeszédbe elegyedik egymással, az előzmények ismeretében nem csoda, hogy beszélgetésük feszültséggel terhes, heves szóváltásba torkollik. Bár az elbeszélés nem nevezi meg Míkal szemrehányó szavainak okát, egyik lehetséges ok Dávid egyéb házasságai és politikai céljai miatti, évek óta elszenvedett mellőzöttsége. Összetűzésük Dávid szavaival végződik: Míkal nem felelhet, Dávidé az utolsó szó (Míkal gyermektelensége akár Dávid hatalmának és döntésének a következménye, akár nem; ld. 6:23). 20. Dávid Míkallal való kapcsolata tehát nem más, mint "a hatalom hideg, kiszámított megszerzése". 21.

Harmadszor, Betsabéval való kapcsolata ugyan minden politikai célnak híján van, ez nem akadályozza meg Dávidot abban, hogy használja a szép nőt, ezúttal szexuális igényeinek kielégítésére. Amikor az ügyet el kell simítani, Uriás, Betsabé férje is Dávid "kiszámított szeszélyének" lesz áldozata. Politikai céljai elérésére és nemi kívánságai kielégítésére Dávid gátlástalanul vesz el hajadonokat és férjüktől férjes asszonyokat. Dávid nem "olyasvalaki, akit bölcs dolog lenne meghívni vacsorára. És biztosan nem lennél boldog, ha megtudnád, a lányodat készül elvenni, vagy akár csak ismerkedni vele." 22.

Negyedszer, a pályafutása különböző állomásain felbukkanó nők különböző személyiségeket képviselnek, s ezek egyben Dávid adott életszakaszának megbízható jelzői. Az első nő, aki keresztezi útját, Míkal, jellemfejlődést mutat: a hűséges és szerető feleség keserű, férjét megvető asszonnyá válik (1Sám 19-2Sám 6). Abigail a tökéletes feleség: szép és okos (1Sám 25). Ezen gyakorlati tulajdonságoknak sok hasznát vehette a Saul elől bujkáló Dávid. A férjétől elvett Betsabé (2Sám 11) Dávid királyságának újabb területek meghódítása általi kiterjesztésére utal. (Az idősen, magatehetetlenül megszerzett Abiság az országát már irányítani képtelen Dávidot jelképezi.) Az újabb és újabb feleségek tehát Dávid uralmának állomásait is sejtetik. 23. Dávidnak a feleségeivel való meglehetősen egyoldalú és önző kapcsolata részben talán visszavezethető egy lélektani jelenségre. Megfigyelhető, hogy a 2Sámuelben Dávid egyre inkább a keleti önkényúr modellje mellett dönt, ezzel együtt pedig feladja az eddig rá jellemző karizmatikus katonai-hadvezéri szerepet, melyben oly sikeresnek bizonyult az 1Sámuel elbeszélésében. A hadvezéri kötelezettségeiről való lemondással együtt a korábban őt szintén annyira jellemző stratégiai okosságot-ravaszságot is levetkezi, ezeket viszont hadvezére, Jóáb sajátítja el. Mindez természetesen hosszabb folyamat eredménye. E fejlődés állomásait láthatjuk, amikor Míkált a hatalom megszerzésére használja, majd ahogy az okos és szép Abigailt a 2Sám 11-ben a szép Betsabéra "cseréli le". Ez utóbbi az immár Jóáb irányítása alatt álló Dávid lélektani átalakulásának végeredményeként is értelmezhető. Ha egy személy más valakinek a befolyása vagy elnyomó uralma alatt van (pl. munkahelyén), valószínű, hogy kompenzálni fog (pl. a házasságában), méghozzá oly módon, hogy megcsorbult tekintélyét ellentmondást nem tűrve igyekszik megszilárdítani, ha kell, legközelebbi családtagjai rovására. 24. Ha volt ilyen kompenzáció Dávid életében, Dávid rossz házasságai a Jóábbal szembeni kompenzáció gyümölcsei.