"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Miért (nem) táborozunk?
Néhány gondolat a nyári táborok vonzerejéről és előnyeiről, kihívásairól és nehézségeiről a szülők, a pedagógusok és a gyermekek szempontjából.
A nyári táborok igazán különleges szerepet töltenek be mind a gyermekek, mind a szülők, mind a pedagógusok életében. Akár ottalvós táborról, akár napközis táborról van szó, sokkal több lehetőséget biztosítanak résztvevőik számára, mint a szigorúbb keretek közé szorított és rövidebb időintervallummal rendelkező tanév-közbeni táborok, erdei iskolák vagy hasonló jellegű programok. A nyáron is dolgozó szülők számára komoly segítség, hogy válogathatnak a különféle típusú és tematikájú táborok között, amelyeken a gyermekek életre szóló élményeket szerezhetnek, a pedagógusok számára pedig több szakmai szempontból is rendkívül hasznosak lehetnek.
A Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának oktatói egy nagyobb táborkutatásba kezdtek, amely során a szülő, a gyermek és a pedagógus szempontjából is megvizsgálnák, ki mennyire és miért szeret táboroztatni. Ennek előkészítéseként már elvégeztek egy-egy kisebb előfelmérést szülőkkel és táborozó gyerekekkel. A Pedagógiai Kar három, a kutatásban résztvevő oktatója – Bárdi Árpád tanszékvezető főiskolai docens, Gyimóthy Gergely biológiatanár és Kőnig-Görögh Dóra testnevelő egészségtan tanár, kézilabda szakedző – A teremtett világ felfedezése gyermektáborok tükrében című PedKaszt-adásban beszélgettek eddigi tapasztalatairól.
Ami a szülőnek fontos
Miért jó a szülőnek, ha táborba küldi gyermekét, illetve milyen nehézséget jelent? – a beszélgetés résztvevői ezt a kérdéskört járták körbe elsőként. Elhangzott, hogy a nyáron is dolgozó szülők nem minden esetben tudják a nagyszülőkre bízni a gyerekeket, és számos egyéb oka is lehet annak, hogy megoldásként csak a táborok jöhetnek szóba. Első alkalommal ezért ez a kényszer a legerősebb motiváció, de ha a gyerek nagyon jól érezte magát a táborban, legközelebb már az lesz az elsődleges, hogy ismét jó élményeket szerezzen. A táborválasztásnál emellett annak is fontos szerepe lehet, hogy értékazonosság legyen a táborszervező és a szülő értékrendszere között.
Hogy hány éves kortól engedik el a szülők a gyerekeiket ottalvós táborba, attól is függ, hogy a szülőknek milyen saját táboros tapasztalataik vannak, illetve attól is, hogy van-e olyan testvére a gyereknek, akit már engedtek táborozni. Kőnig-Görögh Dóra tapasztalati szerint a legtöbben alsó tagozatban kezdenek el táborozni. „A mai világban sokkal jobban féltik a szülők a gyermekeket és sokkal nehezebben küldik el ottalvós táborba, mint régebben” – fűzte hozzá. „Ebből a szempontból nagyon-nagyon fontos a táborvezető személyisége, hogy merem-e az ő ottalvós táborába engedni a gyermekemet. Azután, ha kiderül, hogy milyen jó volt ez neki, akkor lehet, hogy legközelebb már máshoz is el merik küldeni.”
Az előfelmérés kimutatta, hogy míg az ottalvós tábor kiválasztásánál első alkalommal a pedagógus személye az elsődleges szempont, addig a napközis táboroknál sokkal fontosabb a szülők számára, hogy jól érezzék magukat a gyerekek. Ennek az egyik legjobb fokmérője, ha vissza akarnak menni. A szülői féltés mellett a másik nehézség a családok szociális helyzete: sokan nem engedhetik meg maguknak a jobb táborokat azok drágasága miatt. Bár többféle lehetőség van ma Magyarországon arra, hogy kedvezményt, támogatást kapjanak táboroztatásra a szülők, a tapasztalatok alapján ezek a lehetőségek a támogatott helyek gyors betelése miatt nagyon kevesek számára hozzáférhetőek.
Ami a pedagógusnak fontos
Bár a táborszervezést elsősorban hivatásukat szerető pedagógusok vállalják el, motiváltságukat negatív irányba befolyásolhatja, ha a szülők túl nagy felelősséget raknak a vállukra azzal, hogy tőlük várnak nagy áttörést gyermekeik idegen helyen alvása vagy önállósága kapcsán. Ha egy gyerek korábban még a nagyszüleinél sem aludt szülők nélkül, akkor ez a pedagógus számára igen komoly kihívás, főleg, ha több ilyen gyerek is van a táborozók között. Vannak pedagógusok, akik ezt a felelősséget nem is vállalják. A fiatalabb pedagógusok e téren nyitottabbak, nekik viszont kevesebb a tapasztalatuk a táborszervezésben, ezért eleinte sokuk inkább csak idősebb kollégák mellett asszisztál.
A pedagógusképzésnek manapság nem része a kötelező táboroztatási gyakorlat, és bár sok helyen azért valamilyen formában beépül a képzésbe, ez elsősorban azokon az oktatókon múlik, akiknek ez szívügye. Ugyanakkor sok hallgató szerzett gimnazistaként táboroztatási tapasztalatot a kötelező közösségi szolgálat keretén belül. „A pedagógus szakos hallgatók képzése során fontos, hogy a későbbiekben elkötelezett pedagógusként a gyermekekkel megszerettessék a természetet, legyenek készek a gyermekek figyelmét rávezetni a saját maguk által szerzett tapasztalatok, megfigyelések alapján történő következtetésekre és a természetben rejlő ok-okozati összefüggések megértésére” – fogalmazott Gyimóthy Gergely.
A pedagógushallgatóknak szervezett tábor egyszerre több célt is szolgálhat: ismeretbővítést, képességfejlesztést, szakmódszertani készségfejlesztést, teremtésvédelem iránti elköteleződés, illetve a fizikai állóképesség javítását. Ezek fényében érthető, ha a táboroztatásokat elsősorban testnevelés szakos és természettudományokat tanító pedagógusok szokták bevállalni. De a pedagógus-továbbképzéseknek köszönhetően bárkinek van lehetősége arra, hogy megismerkedjen ezzel a területtel. A továbbképzés célcsoportja minden olyan tanári vagy nevelői munkakörben tevékenykedő pedagógus, akár van már táboroztatási tapasztalata, akár nincs, de ilyen típusú feladatot kapott.
Ami a gyerekeknek fontos
A gyerekek szempontjai kapcsán Bárdi Árpád kiemelte: az általános iskolás alsós korosztálynak a személyes biztonságérzet a legfontosabb előfeltétele annak, hogy ottalvós táborba merjenek menni. Később a hangsúlyok fokozatosan átrendeződnek, és a gimnázium idején már a közösség szerepe lesz a meghatározó. A táborvezető személye csak ezek után következik a rangsorban. A diákok saját szempontjai mellett persze az sem elhanyagolható, hogy kívülről nézve mi mindennel gazdagodhatnak a táborok során. A környezeti érzékenyítés és egyéb értékközvetítés mellett a testi-lelki-szociális egészséget megőrző és fejlesztő programok adhatnak számukra életre szóló élményeket.
Kőnig-Görögh Dóra szerint egy gyermek életében rengeteg kihívással jár, ha kilép a hétköznapi életéből és elindul az önállósodás útján. Emellett a táborban új embereket is meg kell ismernie, amely egyszerre teher és áldás. Meg kell tanulnia a közösség működésének alapjait és a konfliktuskezelést, hiszen a közösség tagjai össze vannak zárva egymással, nem lehet kitérni a nehézségek elől. Rugalmasságot követel tőlük az is, hogy igazodni kell a napirendhez, ez azonban növelheti a rendszeretetüket, különösen azok esetében, akik otthon nem ehhez szoktak hozzá. A keretek segíthetik a gyerekeket abban is, hogy ráébredjenek, hogyan tudnak együtt felfedezni és kipróbálni új dolgokat.
Táborfüggő, hogy az okoseszközök használatát ki mennyiben korlátozza le. Kőnig-Görögh Dóra kifejtette: táboraikban ezeket csak a szülőkkel való kapcsolattartásra használhatják a diákok, de volt, aki erre sem tartott igényt, egyrészt a honvágy erősödésétől való félelem miatt, másrészt nem akartak kilépni a táborélményből. Még a mai gyerekek is feltalálják magukat mobil nélkül, és nem szokott hiányozni nekik a virtuális világ. Gyimóthy Gergely hozzátette: mindez a digitális technológia konstruktív használatát is megtanítja számukra. Bárdi Árpád összefoglalásul azt kívánta a gyerekeknek, hogy minél többen éljék át a táborban a felszabadító, az egyéni létből a közösségi létbe való mély megmerítkezést.
„A teremtett világ felfedezése gyermektáborok tükrében” című PedKaszt-adást ide kattintva hallgathatják végig, magáról a pedagógiai podcastsorozatról itt írtunk részletesebben.
Barna Bálint
Képek: pexels.com