Átlagon felül

Nem feltétlenül az a legtehetségesebb, aki az élen végez a tanulmányi versenyeken.
A tehetség és a szorgalom együtt azonban figyelemre méltó eredményeket hozhat – véli a Baár-Madas gimnázium igazgatója.

 

Tehetséggondozó programokat indít a Baár-Madas Református Gimnázium és Általános Iskola. Az intézmény vezetői tehetség-körbe invitálják azokat a fiatalokat, akik valóban kiemelkedő képességűek a matematika, a magyar nyelv és a biológia területén.


Hét sikertelen bemutatkozás

Hová is mész, anyanyelvi szakkörbe?
A kívülállók elképzelése szerint ez egy olyan nyelvtan szakkör, ahol sokdioptriás szemüveges fiatalok mázsás enciklopédiákat cipelve, hangosan magolnak helyesírási szabályokat – véli Kerekes Barnabás, a Baár-Madas tanára. A magyar nyelv tehetség-kör vezetője rögtön cáfolja is az említett előítéleteket, hiszen a körben olyan dolgokkal foglalkoznak, amik sem az iskolában, sem otthon nem kerülnek elő hangsúlyosan.
– A fiatalok az elemi viselkedési formákkal is bajban vannak. Nem tudják, kit hogyan lehet megszólítani, hogyan kell bemutatkozni. Tíz bemutatkozásból hét sikertelen, mert mindenki a saját nevére összpontosít, és fogalma sincs arról, amit a másik mond neki – magyarázza a pedagógus. A program segít a gyakorlásban, középpontba helyezi a beszéd-, magatartás- és viselkedéskultúrát is.

Csókolom

Az Anyanyelvápolók Szövetségének társelnöke szerint a köszönés is gondot okoz a fiataloknak. Egy kislány még bátran köszön „csókolomot" a felnőtteknek, azonban tizenéves korában már ciki egy huszonéves férfi tanárt ugyanígy üdvözölni. Kerekes Barnabás szerint kiveszőben lévő fordulatok a „köszönöm szépen, kérem szépen, bocsánatot kérek, jó napot kívánok". A megkurtított formákat gyakran nyegleség és vállrándítás kíséri – teszi hozzá a tanár úr, aki két alkalommal is megkapta az ország legjobb tantárgyi felkészítő tanára elismerést. Ma már lájkolunk, szkájpolunk, mítingelünk, de Kerekes Barnabás szerint nem szabad ebben az ügyben vaskalaposnak lenni. Tudomásul kell venni, hogy változik a nyelvhasználat. A problémát inkább abban látja, hogy a gyerekek jelentős része másként nem is tudja kifejezni magát. A tehetség-körben természetesen a Kazinczy-versenyekre is készülnek, sorra veszik a verseny értékelési szempontjait és gyakorolják az értő és értető olvasást, a szövegalkotást és a retorikát.

Jó döntések hosszú távon

A református oktatási rendszer hagyománya, hogy a tehetséges fiatalokat felkarolja és segít kibontakoztatni a bennük rejlő lehetőségeket – mondja Tombor László. A Baár-Madas igazgatója szerint a fenntartó egyház, valamint a szülők is minőségi oktatást akarnak. Tombor László úgy véli, hogy az egyik legfontosabb az értékálló és a gyakorlatban is használható tudás átadása, valamint olyan értékrend kialakítása, ami alapján a fiatalok az életben hosszú távon is jó döntéseket tudnak hozni. A kamaszok természetesen elkövetnek hibákat, de ez a tanulási folyamat része – teszi hozzá. A matematikai, a művészeti és sporttehetséget lehet leginkább meghatározni és könnyebben felfedezni. A tehetség felismerése önmagában is komoly feladat, amihez a tanárok intuíciójára is szükség van. Számos tehetség elsikkadhat, mert nem ismerik fel az iskolában. Ennek az igazgató szerint több oka is lehet: a sok gyerek, a magas óraszámok. Tombor László úgy véli, nem feltétlenül az a legtehetségesebb gyerek, aki egy tanulmányi versenyen első lesz, azonban ha a tehetség szorgalommal is párosul, az már meghozza a várt eredményt.

Átlagon felül

A fiatalok 3-4 százaléka kiemelkedően tehetséges. Területi eloszlásban mindenhol ugyanannyi tehetség születik, mégsem bontakozhatnak ki egyformán. Tombor László ezt főként társadalmi és szociális okokkal magyarázza, hozzátéve, hogy a református oktatás feladata a tehetségek gondozása, de az esélyegyenlőség szellemében a társadalom szegényebb rétegeihez tartozó gyerekeknek is biztosítani kell a lehetőségeket. Az iskolai tehetség-körökbe olyan gyerekeket várnak, akik az átlagosnál jobb képességűek, őket tudatos munkával fejlesztik tovább. A diákok egy részével bizonyos idő után már nem is a gimnázium pedagógusai, hanem egyetemi oktatók foglalkoznak a későbbiekben. Az igazgató szerint előfordul az is, hogy a szülő saját vágyait próbálja ráerőltetni a gyerekére, és olyan pályára szánja, ami a diák képességeitől, érdeklődésétől, személyiségétől idegen. Ezekben az esetekben közös beszélgetéseken találják meg a gyerek számára optimális utat. Tombor László hozzáteszi, hogy a pedagógiában nem működnek az elméletben leírt sablonok, hiszen – mint mondja – a pedagógia nem tudomány, hanem gyakorlat. 

Jelentkezni a: 07tga@bmrg.hu e-mail címen vagy személyesen az iskola titkárságán lehet, 1022 Budapest, Lorántffy u. 3.

A “felvételi” ideje: 2011. szeptember 19. /hétfő/ 15 órakor a Baár-Madasban.

A foglalkozásokat matematikából hétfőn 15,00 - 16,30 között, magyar nyelvből csütörtökön 15,00 – 16,30 között, biológiából péntekenként 15,00-tól tartják.

A Baár-Madas Gimnázium tehetségkutató programjáról és a jelentkezés feltételeiről itt olvashat.

A tehetség-körökről és a pedagógusokról itt olvashat.

Kapcsolódó írásunk: Reformátusból reformátusba