Kreatív katechézis

Megjelent a Magyar Református Nevelés 2012/2 száma.

Mindennapi hitre nevelésünk sokféle közegben történik. Az óvodák és iskolák mellett Isten kegyelméből a gyülekezeti vasárnapi alkalmainkon is jelen vannak gyermekek és fiatalok. Sokféle érdeklődéssel, igencsak sokszínű háttérrel. Különbözőségeik ellenére mindenkit szeretnénk megszólítani, közel vinni hozzá Isten Igéjét. De hogyan tehető ez meg? Melyek a megfelelő utak, kulcsok, módszerek, amelyek élményt adnak és segítenek abban, hogy az Ige belsővé váljon, megérintsen és élővé legyen a gyermekekben és fiatalokban? A Magyar Református Nevelés 2012/2 számában megjelent írások ötleteket, gondolatokat adnak ahhoz, hogy a hitre nevelés élményekben gazdag legyen.

Amennyire sokszínű a gyermekek, fiatalok világa – olyan sokszínű és sokrétű lehet azoknak a módszereknek a skálája is, mellyel megközelíthetőek és elérhetőek. Kiindulópontként dr. Fodorné dr. habil. Nagy Sarolta a módszertan alapjáról, a kreativitásról ír és rámutat annak 5 fő vonására, 5 „kis kövecskéjére”. A közös vonások mellett azonban mindenkihez más és más út vezet. Minden ember – legyen gyermek vagy felnőtt, egyéni módon éli meg a világ dolgait, érti és látja az eseményeket. Így van ez a hit terén is. Az Egyéniségre hangolva című tanulmány gyermekeink egyéni adottságait, képességeit feltérképezve segíti ráhangolódásunkat hittanosainkra. Arra kaphatunk ötleteket és javaslatokat, hogyan használjuk ezt az egyéni felfogóképességét abban, hogy a hittanórán, gyermek-istentiszteleten részt vevő gyermekek meghallják és megértsék Isten hozzájuk szóló üzenetét.

Az utak keresésében Bölcsföldi András kreatív imaformákat tár elénk, néhány példát adva arra, hogyan hívogathatjuk a közös imádságra a fiatalokat. Az alapvetés után a tematikus szám konkrét ötletekkel, módszerekkel és módszertani bemutatóval segíti a katechéták mindennapi szolgálatát. A legkisebbek hitre nevelésével foglalkozik Fördős Kata cikke. Izgalmas és megvalósítható ötleteket ad ahhoz, hogyan keltsük fel és tartsuk fenn az izgő-mozgó, minden iránt (néha minden más iránt) érdeklődő gyermekek figyelmét, vagy éppen hogyan fogalmazzuk meg kisgyermek nyelven a Mindenható örökkévaló üzenetét az óvodában. Kustárné Almási Zsuzsanna az óvodás és kisiskolás korosztály egyik legkedveltebb módszerének alapjaival, a bábok rejtelmeivel ismertet meg bennünket. Nemcsak arról szól, hogy miért jó a bábok használata a hittan foglalkozásokon, hanem a bábozás alapvető fogalmaiba, a bábkészítés, bábtervezés rejtelmeibe is bevezet bennünket. Minden korosztálynál használható módszertant mutat be Cs. Szabó Sándor, amikor a dramatikus hittan alapelemeiről, a drámapedagógiai metodikára épülő foglalkozás felépítéséről ír tanulmányában, melyhez egy mintát is találhatunk. Rajzoljunk a táblára! – buzdít Lazsádi Ákos képekkel és korosztályra lebontott ötletekkel szemléltetve a hagyományos tábla és kréta, valamint a táblarajzok felhasználásának lehetőségeit a hittanórákon. A régin és megszokotton túl a 21. század adottságaival élésre indít Kiss Gyula írása, aki a digitális segédeszközök – többek között a digitális tábla – lehetőségeit taglalja. A MRN történetében először, az internet adta lehetőségeknek megfelelően, a cikk vonatkozó linkjei honlapunkon (www.refpedi.hu) elérhetőek. Ezen a nyomvonalon halad Miklya Luzsányi Mónika írása is, aki az interneten elérhető tudástárról, a Katetékáról készített bemutatót. Miklya Zsolt egy kreatív írásgyakorlattal vezeti a gondolatainkat, majd zárásként dr. Hodossi Sándor az irodalom talaján maradva azt a kérdést vizsgálja, hogyan használhatjuk a középiskolai hittanórákon a tanulók által már ismert verseket, irodalmi alkotásokat.

Dr. Szászi Andrea

katechetikai szakértő

 

A Magyar Református Nevelést a kiadó elérhetőségein lehet megrendelni.

Ugyanitt korábbi számok megrendelésére és előfizetésre is van lehetőség.

Postacím: 1146 Budapest Abonyi u. 21.

Tel./Fax: 06-1-351-9842

E-mail: pompor.zoltan@reformatus.hu

Csatolt állományok