Meztelenül

Naplót nemcsak írni, hanem rajzolni is lehet. Meztelenné válik-e, aki ország-világ elé tárja mindennapjait? Mindent elárul egy vizuális napló vagy maradnak titkok? Egy tehetséges, fiatal animációs tervezőművész az év összes napján lerajzolta, mi történt vele, majd a mindennapok örömeiből és vívódásaiból film készült, amelyet már több fesztiválon levetítettek.

A változásról és a fejlődésről szól Kiss Virág animációs filmje, amely egy 365 napos vizuális napló kivonata. A tervezőművész naponta lerajzolta gondolatait, tetteit vagy bármit, ami éppen akkor inspirálta őt. Addig rakosgatta a képeket, amíg mozaikszerűen összeállt a képsor, amiből megszületett diplomamunkája, a Változás című animációs film.
– Természetesen nem egyedül készítettem a filmet, hanem szakemberek – dramaturg és forgatókönyvíró bevonásával. Hármunk közös munkájának eredménye a film – hangsúlyozza a fiatal művész.

Teljesítem a kötelességemet
Kiss Virág arról mesél, a képzőművészek között nem ritka, hogy vizuális naplót készítenek, csak ez a tevékenység nem kap feltétlenül akkora publicitást, mint az alkotásaik. A fiatal lányt Benczúr Emese ihlette, a képzőművész ugyanis egy hosszú anyagsávra minden nap fölhímezte, hogy „teljesítem a kötelességemet".
– Ez nagyon megmaradt bennem. Azt éreztem, mennyire jó dolog valamit rendszeresen, nap mint nap megtenni. Ez, valamint a bibliaolvasás inspirált a naplóm elkészítésére. Régebben is vezettem már imanaplót, és gondolkodtam, hogyan lehetne rajzba önteni mindezt. Jézus a naplóban és természetesen az animációs filmben is megjelenik. Sőt, számos olyan oldal készült, amely az Istennel kapcsolatos megérintődéseimről szól.

A kövér lány
A film a változni és a fejlődni akarásról szól.
– Azt a törekvést mutatja be, hogy keresztyénként megtaláljam a helyem és megfeleljek Istennek. A film átmegy egyfajta identitáskeresésbe, aztán a Krisztussal való kapcsolatba. Az én változásomat mutatja be, tehát személyes, de annyiban tud mások számára is érthetővé válni, hogy hasonló problémákkal küzdünk, így mindenki tud asszociálni a saját gondjaira. A film végigvezet több témán is, amiben úgy érzem, még mindig változnom kell. Ezek között van például a fegyelmezettség kérdése. Ez egy olyan képben jelenik meg, ahol a főszereplő habzsolja az ételt, és egyre hízik. A valóságban soha nem voltam olyan kövér, mint a filmbéli lány, de sokszor lerajzoltam, ha úgy éreztem, hogy nem tudok mértéket tartani valamiben. Az alkotás megmutatja azokat a nehézségeket, amelyekkel küzdök, a párkapcsolattól kezdve a művészethez való viszonyig.

Vádolom Istent
Kiss Virág azt mondja, hogy folyamatosan keresi Istent, és filmjének még mindig van aktualitása saját maga számára is.
– Sokszor vádolom Istent, amikor haragszom, de próbálom közel engedni, és megérteni, hogy bizonyos szituációk miért történnek, és azok mit váltanak ki belőlem. Hogyan is lehet minden érzelmet Istennel megélni? Szeretném megtalálni, hogy hol van a küzdelmekben Isten. Hiszem, hogy Ő formál, és valahová el akar vezetni, szeretnék erre teljesen nyitott lenni. Ezt a küzdelmet a filmben is megjelenítettem.

Kiveri a biztosítékot vagy nyálas?
A legdominánsabb küzdelem számomra mostanában a nőiesség megélése – folytatja Kiss Virág.
– Olyan nő szeretnék lenni, aki minden körülmények között vállalja az érzelmeit, gondolatait, legyenek azok akár negatívak, akár pozitívak, vagy éppen olyanok, amiket mások furcsállnak, esetleg lenéznek. Olyan nő szeretnék lenni, aki fölvállalja a nőies érzékenységét ebben a maszkulin társadalomban. Szeretnék úgy együtt dolgozni a férfiakkal, hogy közben nő maradhassak, mégis tudjam kezelni a helyzeteket, asszertíven viszonyulhassak nőként az élethez. Röviden talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy érett személyiség szeretnék lenni. Az önvallomásaim akkor lesznek hitelesek, ha őszinték. Szerintem ezért működik a film is, bár eltérőek a reakciók. Néhányan nyálasnak tartják, van, akinél pedig kiveri a biztosítékot. Számomra nagy felvállalás a film, mert ez a saját életem. Úgy érzem, hogy meztelenre vagyok vetkőztetve, és mindenki látja, hogy milyen vagyok. Nehéz ezt fölvállalni, mégis célom, hogy megmutassam a sebezhetőségemet. Érett nővé válni ugyanis csak az őszinteségen keresztül lehet.

Meztelenül
Milyen meztelennek lenni mások előtt?
– Kezdem megszokni, hogy meztelen vagyok. Amikor először mutatták be a filmet, nagyon nehéz volt. Ki kellett lépni a burokból a fényre, átlépni egy küszöböt, hogy az emberek láthassanak. A film készítésekor el kellett döntenem, hogy mit vállalhatok fel mások előtt, erről kikértem a konzulensem és a forgatókönyvíró véleményét is. Szerettem volna egy egészséges határt, vagyis hogy legyen nagyon őszinte, mégse adjak ki mindent magamból, hanem őrizzek egy belső, titkos világot is, ami csak az enyém.

Kiss Virág elárulja a film konklúzióját is, amelynek lényege, hogy föl kell vállalnia mindenkinek azt az állapotot, amelyben éppen van, hiszen Jézus éppen olyannak fogadja el.
– Tudom, hogy nem vagyok tökéletes, de Jézushoz tartozom, és ez a fontos. A filmbe is behozom a megtérés szimbólumát. Ezt a filmet bárkinek ajánlom négy éves kortól egészen az idősekig, akik esetleg már mosolyognak, mert annyira távoliak azok a gondok számukra, amelyeket a filmben megfogalmazok.

Fekete Zsuzsa

Kiss Virág filmjét már több filmfesztiválon is levetítették, és a jövőben láthatják a dunántúli régióban több helyen, így Pécsen és Székesfehérváron is. Az internetre az október 25-i londoni filmfesztivál után kerül fel a tízperces alkotás. A részletekről itt olvashat.