Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Istentisztelet 6.

 

ÜZENET

A Celldömölki Református Egyházközség igehirdető lapja 2014/ 7.sz.

Lekció: Ézs. 61

Textus: (Jézus) „...szokása szerint bement szombat napján a zsinagógába, és felállt felolvasni. Odanyújtották neki Ézsaiás könyvét, ő pedig kinyitotta a könyvet, és megkereste azt a helyet, ahol ez van megírva: Az Úr Lelke van énrajtam..." (Luk. 4, 16-18)

Az Igeolvasásról (Lekció) Ravasz László ezt írja Ágendájában: „...rendkívül gondosan választandó ki, 10-20 versből álló, összefüggő, az alkalommal és a prédikációval gondolati vagy tárgyi kapcsolatban lévő, esetleg textuális összefüggésben álló bibliai rész legyen! Értelmesen, tiszta hangsúllyal olvassuk, úgyhogy a gyülekezet tagjai saját bibliájukban nyomon követhessék..."

Szerepe -úgy gondolom- annak proklamálása, hogy a református istentisztelet középpontjában egyrészt Istennek Igéje áll, azon belül is a testet öltött ige, Jézus Krisztus!

A felolvasás mintáját, etalonját ő maga adja a názáreti zsinagógában (egyébként annak valamennyi felnőtt tagja felolvashat, tehát -elvileg- nálunk is lehetséges, ellensúlyozandó a lelkész túlsúlyos liturgiai szerepét), ezt a felolvasását, egyben „messiási kampánybeszédét" vizsgáljuk ma meg!

Annál is inkább, mert aktuális, 2 hónap múlva választások lesznek, már megy az adok-kapok, plakátok, nagygyűlések egymást érik, mindenesetre remélem, Jézus szavaiból senki nem hall ki sem börtönt, sem kötelet, csak az Ő kegyelmét...

1, Igen, törvény helyett kegyelmet hirdet! Az ún. szentségtörvény (III.Móz.25) előírta a 7X7 év után az „elengedés évét" (Jóbel), hogy ekkor fel kell szabadítani az adósrabszolgákat, el kell engedni az adósságokat, Ézsaiás (Ézs. 61) ezt „megálmodta" a „szegények evangéliumában", Jézus pedig -nem véletlen, hogy ezt a részt olvasta fel- mindezt magára értelmezte, Ő tölti be ezt a soha be nem tartott törvényt, Ő végzi el ezt a szabadítást! A törvény kegyetlen világa (azért vagy vak, szegény, mert valamilyen bűnt követtél el...) helyett kegyelmet hirdet, ennek lényege: többet ad, mint ami jár!

2, Aztán: Bosszú helyett bűnbocsánatot! Van egy döbbenetes jelenete Jézus felolvasásának: az ézsaiási szövegből -önhatalmúlag- kihagyja azt a részt, hogy (hirdetem) „...Istenünk bosszúállásának napját!" A bosszú nem az Ő világa!

A választott népnél még természetes volt, hogy Isten elpusztítja népének ellenségeit, a mohamedánoknál ma is érvényben van a „szent háború",a  dzsihád félelmetes, pl. terrorcselekményekben is megnyilvánuló valósága.

Sőt, a bosszú átszövi a mi mindennapjainkat is: politikát, közéletet, igazságszolgáltatást, pedagógiát, mindent: te így, én úgy... Ezzel szemben Jézus: én megbocsátok, nem ütök vissza, sőt, „Szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót gyűlölőitekkel!"

3, Végül: Hallgatás helyett Evangélium hirdetést! Akkoriban (is) az volt a szokás, hogy felolvassák az írást (törvényt, prófétákat) a zsinagógában, az emberek meghallgatták, aztán mindenki ment amerre látott és élte világát...  Nem így Jézusnál... Egyrészt nemcsak beszélt, hanem tette is, cselekedte is, amiről beszélt: gyógyított, megkegyelmezett, bűnbocsánatot adott... Másrészt mindezt misszióként az övéire is ráruházta... Építsük együtt Isten országát... Bevonta őket is szabadító munkájába, evangéliumának hirdetésébe, a békesség szolgálatába... Nekünk az a dolgunk, hogy hirdessük, hogy Jézus valóban szabadító...(egy amerikai börtönből megszöktek a rabok, így értelmezve Jézus szabadító hatalmát...) Meg tud ma is szabadítani mindenféle megkötözöttségből, bűnből, szenvedélyből, betegségből, lehetetlennek tűnő élethelyzetből!

Folytatódik-e igeolvasásunk otthoni igeolvasásban és annak cselekvésében, azaz -mai igehirdetésünket tekintve- kegyelem és bűnbocsánat gyakorlásában, szabadításának hirdetésében?

Imádság: Legyünk az ige hallgatói, olvasói, megtartói!

Ének: 24. zsoltár, 162., 229., 397. dicséret

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 283, összesen: 513400

  • 2024. április 27., szombat

    Ígéretes akadémiai karriert cserélt a kákicsi lelkészi szolgálatra, majd élete nagy részét az Ormánság néprajzi kincseinek megőrzésére és társadalmi p...
  • 2024. április 25., csütörtök

    Az evangélium dinamikus, egyházi életünk viszont jobbára statikus. Mit tehetünk azért, hogy az életet munkáljuk – mások számára is? Lovas András...
  • 2024. április 25., csütörtök

    A Krisztusban kapott szabadságról gondolkodtak a lelkésznők és lelkésznék a Ráday Házban tartott közelmúltbeli találkozójukon.
  • 2024. április 24., szerda

    Alig több mint tíz év alatt vált néhány fős közösségből templomépítővé a szigetszentmártoni református gyülekezet, amely április 20-án rakta le félkés...
  • 2024. április 22., hétfő

    „Az esperesi szolgálat nem plecsni, nem kitüntetés, hanem lehetőség a szolgálatra.” Beiktatták Kovács Gergely esperest a Budapest-Déli Református Egyh...
  • 2024. április 22., hétfő

    Baráti ölelések, szakmai beszélgetések, keresztyén légkör fogadta a lelkipásztorokat, hittanoktatókat és vallástanárokat a Dunamelléki Katechetikai Tá...
  • 2024. április 21., vasárnap

    Közelebb a teremtett világhoz, közelebb egymáshoz, közelebb az Ige megéléséhez. A Gyökössy Intézet a lelkészeket hívja ki a mindennapok terhei közül. ...
  • 2024. április 18., csütörtök

    Az egyházkerületi konferencia-központok helyzetéről, a Kákicson nyíló ifjúsági házról és az elsőként megválasztott presbiterek közelgő találkozójáról ...
  • 2024. április 17., szerda

    A HolddalaNap zenekar újra hangszőnyeget sző a csendből. Imádságban fogant koncertjükről Gulyás Anna énekessel, dalszerzővel beszélgettünk.
  • 2024. április 16., kedd

    Duráczky Bálint szociológus szerint a tradicionális keretek lebomlása az elköteleződés megerősödését hozhatja egyházunkban.