Barbatrükk

Hogy a bűvészet vonzza az embereket, mint európai vér a trópusi szúnyogokat, az nem kérdés. A csomagoláson viszont sokszor nagyobb a hangsúly, mint a tartalmon.

Egy nap a könyvesbolt recepcióján találtam egy bűvésztrükkgyűjteményt és néhány bűvészkelléket. Malajziában az egyik önkéntes megtanított néhány trükkre, később pedig beajánlott egy filippínó bűvésznél, aki két társammal együtt meghívott az otthonába, további trükköket tanított, és a kellékeket is odaadta nekünk! Mikor megkérdeztük, mindezt miért teszi, azt felelte: „Nem szeretném a Logos Hope-ot bűvész nélkül látni."

„Vajon lehet bűvésztrükkökön keresztül hirdetni az evangéliumot? Hát persze!" – gondoltam. Aztán láttam, hogy a látogatók csak addig maradtak, amíg a műsor tartott – ahogy komolyabb dologra terelődött a szó, szépen lassan elszállingóztak. Ez elgondolkodtatott...

Hogy a bűvészet vonzza az embereket, mint európai vér a trópusi szúnyogokat, az nem kérdés. A csomagoláson viszont sokszor nagyobb a hangsúly, mint a tartalmon. Olyan ez, mint egy csillogó utcatábla: az ember megáll – de nem azért, hogy megtudja, jó irányba megy-e, hanem csak azért, hogy gyönyörködjön a tábla szépségében. Így a tábla elveszti eredeti funkcióját.
A bűvészet ugyanakkor nagyon könnyen önteltté tehet – tudok valamit, amit mások nem. Mindez a büszkeségre alapból is hajlamos természetemnek nem igazán tett jót. Megéri-e viszont a fürdővízzel együtt a gyereket is kidobni?

A bennem dúló belső harc lényegében a prioritásról szólt: mi akarok lenni elsősorban? Bűvész, aki mellesleg keresztény is – vagy keresztény, aki mellesleg néhány bűvésztrükköt is tud?

Végül döntöttem: Isten az első az életemben. Minden más – így a bűvészet is – Ő alá van rendelve. Azóta csak olyan trükköt használok, ami egyértelműen, és nem erőltetve használható az evangélium illusztrálására. Továbbá elhatároztam, hogy amit tudok, nem tartom meg magamnak: nemcsak bemutatom a trükköt, hanem meg is tanítom a látogatóknak. Így gyakorlatilag a műsor egy kreatív evangelizációs műhellyé alakul, és az üzenet a látogatók révén megsokszorozódik.
Mert nem a bűvész a lényeg, hanem az üzenet...

Van egy nagyon egyszerű trükk, ami nekem nagyon bevált: egyszerű, olcsó, és tényleg benne van az evangélium.

Szabó Viktor

A szerző önkéntes a Logos Hope nevű óceánjáron, amelynek legénysége távol-keleti országok lakóinak hirdeti az örömhírt.