Nem tetszett a régi?

Újabb református reklámfilm készül – közölte az egyház Kommunikációs Szolgálata. A film az előző folytatása, és egyben válasz is arra.

Református egyházi körökben és azokon kívül is élénk reakciókat váltott ki a közegyházi egyszázalékos kampány. Az MRE Kommunikációs Szolgálatának közleménye szerint abban szinte mindenki egyetértett, hogy profi alkotás volt a harminc másodperces reklámfilm. Azonban míg a világi megszólalók értékelték a meghökkentő képsorokat, a református közvélemény jelentős része hiányolta a pozitív üzenetet, az evangélium és az egyház szolgálatának a megjelenítését.

Az egyszázalékos kampányidőszak hajrájában (a személyijövedelemadó-bevallás leadási határideje május 20.), valamint a Szeretethíd Kárpát-medencei önkéntes nap (ez pedig május 21-22-re esik) alkalmából újabb református reklámfilm készül – olvasható a tájékoztatásban. Az alkotók szándéka szerint az újabb videó folytatás, de egyben válasz is az előző alkotásra. A forgatáson feltűntek a közegyházi reklámból ismerős „falanszterjelmezek", de a forgatókönyv megismert részletei alapján a történet új, nem kevésbé merész irányt vesz a filmben. Az egyik főszereplő személye mindenesetre változatlan: a kafkai világban elveszett adózót alakító Ötvös András az újabb felkérést is elfogadta. A reklámfilm megrendelője ezúttal a Szeretethíd rendezője, a Magyar Református Szeretetszolgálat.

Az újabb református reklámfilm a tervek szerint csütörtöktől lesz látható az interneten. Arra buzdítják a gyülekezeteket, egyháztagokat, hogy keressék, és lehetőségeikhez mérten terjesszék a környezetükben: hiszen szoros az idő, vészesen közeleg mind a Szeretethíd, mind pedig az egyszázalékos felajánlás időpontja – zárul az MRE Kommunikációs Szolgálatának közleménye.

Március közepén a Parókia portál összeállítása nyomán került az érdeklődés középpontjába a református egyház egyszázalékos kampányfilmje, amely nemcsak egyházi, hanem világi körökben is több bírálatot kapott. Egy hónappal később a Károli Gáspár Református Egyetem, valamint a Református Közéleti és Kulturális Központ fórumot hívott életre, ahol egyházi és világi szakemberek bevonásával elemezték a kampányfilmet és a tapasztalatokat.

Az április 20-ai találkozón az egyház hivatalos honlapján megjelent írás szerint "a nem egyházi megszólalók a félperces filmben megfogalmazott üzenet bonyolultságára hívták fel a figyelmet. Pindroch Ferenc szerint elképzelhető, hogy a célközönség számára bonyolult lett a film üzenete, egyszerűbb, érthetőbb üzenetre lett volna szükség. A TV2 főtanácsadója szerint ha van üzenete a filmnek, akkor igenis fontos megértetni a nézőkkel. Ha imázsfilmről lenne szó, nem lenne ilyen gond vele. Megyer Örs, az Önszabályozó Reklámtestület elnöke is a bonyolultságot emelte ki. Ő maga hússzor nézte meg a félperces alkotást, de a huszadik alkalom után sem értette. Az egyetlen üzenet a számára az volt, hogy a film az egyszázalékos felajánlások rendszere ellen szól. Gerényi Gábor úgy vélekedett, a film gyenge pontja, hogy egyszerre három üzenetet próbál megjeleníteni: egyrészt buzdít az egyszázalékos felajánlásra; emellett a felajánlási rendszert is kritizálja; harmadsorban pedig imázsfilm. Így pedig bármennyire is hatásos a képi világ, nehezen megy át az üzenet. Közhelyes, elcsépelt képeket dolgozott fel újra a rendező, magas színvonalon – jelentette ki Tari János dokumentumfilmes rendező, aki szerint a negatív érzéseket erősítették a képsorok. A negatív tartalmak mellett hibaként rótta fel, hogy református értékeket, képeket nem közvetített a film” – olvasható a fórumot feldolgozó cikkben a világi szakemberek értékelése.

A református egyház már elkészült egyszázalékos reklámja, illetve kampányfilmje – az internetes oldalak és lapok mellett - a Sport 1 és Sport 2 Televízió, a Spektrum Televízió, a Hír TV, a Duna TV, a Paprika TV és az ATV felületén is megjelenik. Látható a hirdetés az egyik legépszerűbb közösségi portálon, a Facebookon, valamint mobilalkalmazásokon, ugyanis a kampánynak iPhone-ra, Ipadre és androidos telefonra letölthető funkciója is van. Ezeken a felületeken azt is megmutatják, hogy mire költik a felajánlott pénzt.

Az új kampányfilm az adóbevallási határidő lejárta előtt nyolc nappal, csütörtöktől látható majd az interneten.