„Feladatunk a szemléletformálás”

Az Adna Café egyszerre drogprevenciós és missziós helyszín, ahol komolyan veszik a teremtett világért viselt felelősséget is. Legújabb akcióikkal azt szeretnék elérni, hogy az ökotudatosság ne csupán divat legyen, hanem a mindennapjaink része.

Mit tehet egy kávézó, ha csökkenteni szeretné az ökológiai lábnyomát? – tették fel maguknak a kérdést néhány hónapja az Adna Café munkatársai. A Református Drogmisszió kávézója mindig is igyekezett a lehetőségeihez mérten ökotudatosan működni, ám idén elhatározták, hogy még komolyabban fogják venni a teremtett világért viselt felelősséget. Ennek első lépéseként bevezették, hogy 5% kedvezményt adnak minden kávé árából, amit a vendégek saját elviteles pohárba kérnek; valamint az üres kulacsokat bérmentve töltik tele friss vízzel, ezzel is harcolva a PET palackok uralta világ ellen. Ezen felül az Adna Craft elnevezésű kézműves foglalkozásaik kapcsán is igyekeznek egyre több teremtésvédelmi szempontot figyelembe venni.



Alapértékek
„Korábban is nagyon sokat töprengtünk azon, hogyan tudnánk csatlakozni a környezetszennyezés visszaszorításához” – mondta Ambrus Kiry Noémi, a kávézó vezetője. „Például elkezdtük gyűjteni a használt és nem lebomló szívószálakat, majd szerveztünk olyan kézműves foglalkozást, ahol ezekből mindenféle izgalmas tárgy készült. A kávészacskót is újrahasznosítjuk: volt olyan Adna Craftos alkalom, ahol például kaspókat formáltunk belőlük. A Föld napja alkalmából pedig tojástartókba fogunk növényi magokat ültetni.”

Az ökotudatosság manapság igen divatossá lett bizonyos szubkultúrákban, de a kávézó munkatársai azt szeretnék, ha ez divatból elterjedt szokássá és a hétköznapjaink részévé válna. „Nekünk feladatunk a szemléletformálás. Itt, az Adna Caféban elsősorban a szenvedélybetegeké, de másodsorban mindenkié, aki betéved hozzánk. Drogprevenciós és missziós helyszín vagyunk egyszerre, ezért úgy érezzük, mindez organikusan beleillik mind a működésünkbe, mindazon alapértékek közé, amelyek vezérelnek minket” – magyarázta Noémi.

Mint megtudtuk, a Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Ráckeresztúri Drogrehabilitációs Központjára is hasonló szemlélet jellemző: amit csak lehet, azt igyekeznek ott helyben megtermelni, saját maguk elvégezni; és próbálnak minél gazdaságosabban, takarékosabban működni. Így a rehabilitációban részt vevő fiatalok mind az otthonban, mind a kávézóban azonos alapértéket sajátíthatnak el. „Reméljük, hogy ennek a szemléletnek a megerősödése fel fog majd tűnni azok számára is, akik idejárnak” – mondta Noémi.



Hihetetlen, de ingyen van!
Wenhardt Gábor, a kávézó egyik baristája elmondta, hogy tavaly nyáron is adtak vizet annak, aki csak betért hozzájuk szomjasan. „Mi szívesen tettük, de kevesen merték igénybe venni, mert a körülöttünk lévő világban minden pénzbe kerül, és emiatt hihetetlennek tűnik az emberek számára az, ha valami ingyen van. Idén találtunk rá a Refill kezdeményezésére, és ehhez csatlakoztunk mi is. Regisztráltunk az oldalukra és felkerültünk az adatbázisukba. Eddig elég kevés az ezzel kapcsolatos tapasztaltunk, mert még csak nemrég indult el a népszerűsítő kampány.”

A Refill.hu oldalán térképre viszik fel azokat a regisztrált helyeket, ahol ingyen töltik újra a kulacsokat és vizespalackokat. Sajnos még nem túl ismert a kezdeményezés, ami azon is látszik, hogy elég messze esik az Adna kávézótól a következő újratöltős hely. „Fontosnak tartjuk, hogy az emberek ne vegyenek palackozott vizet csak azért, mert megszomjaztak” – magyarázta Asszonyi Eszter, aki február elseje óta a kávézó marketingjéért felel. „A városban már több helyen vannak hasonló lehetőségek. Az újratöltés a reményeink szerint nyáron pörög majd fel igazán, most még nincs annyira tikkasztó hőség.”

„Nagyon sokan azt gondolják, hogy az ökotudatos életmód drága mulatság. Elhiszem, hogy egyes speciális ökotermékek kapcsán talán igaz is lehet ez az állítás. De ami egyszeri befektetésnek elsőre drágának tűnik, az hosszú távon megtérülhet” – vallja Noémi. „Bennem mindig jó érzés van, amikor kreatív megoldásokat látok arra, hogyan kíméljük a környezetünket. Ha pedig rövid távon is olcsó egy adott ötlet, akkor végképp nincs mentségünk arra, hogy miért ne vágjunk bele.”



Amit mindenki meg tudna tenni
A saját kávésbögréhez adott kedvezmény ötletéhez a KeepCup adta a mintát: ezek olyan újrafelhasználható kávéspoharak, amelyek könnyűek és kényelmesen hordozhatóak bárhová. „Ennek a továbbgondolása volt nálunk, hogy mi lenne, ha a saját bögréhez adnánk kedvezményt. Így nem kell mosogatnunk vagy eldobnunk poharat” – magyarázta Noémi. Eddig még nem sikerült nagy tömegeket elérni ezzel az üzenettel, de legalább belevágtak az ötlet megvalósításába, és nyitottak a hasonló újítások felé.

„Sokan nem szeretnek magukkal poharat hurcolni, és azzal nyugtatják meg a lelkiismeretüket, hogy a papírpohár is környezetbarát megoldás. De az az igazság, hogy ezekben a papírpoharakban nem csak papír van, ezért a maguk módján igenis környezetszennyezőek” – magyarázta Gábor. „Nálunk nem kapható KeepCup vagy hasonló pohár, ezért mi nem tudjuk biztosítani, hogy rendelkezésre álljon bármilyen alternatíva.”

„Szétnéztünk a világban, és azon kezdtünk el gondolkodni, hogy milyen apró lépéseket tehetnénk érte. Azzal, hogy az elviteles pohárra kedvezményt adunk, nyilván nem fogjuk megmenteni a Földet, de ez olyan lépés, amit mindenki meg tudna tenni, ha szeretné” – mondta Eszter. „Az emberek könnyen megértik ennek az akciónak a jelentőségét, mivel ez egyértelmű jelkép. Nekünk igazából nem kerül semmibe, és még sokkal egyszerűbb is, mint a pult alól kivenni egy elviteles poharat.”



Ökológiai lábnyom
Talán kevesen gondolnának rá, de az ökológiai lábnyom szempontjából az sem mindegy, hogy milyen termékeket szereznek be. „A kávézóhoz érkezésemkor az egyik vezetői elképzelésem az volt, hogy nem Coca-Cola és energiaital lesz nálunk, és nem multikat reklámozó céges hűtők, hanem helyi, magyar beszállítókkal egyezzünk meg” – magyarázta Noémi. A péksüteménytől kezdve az italokig mindenhol igyekszik ezt érvényesíteni. „Szeretjük az olyan alapanyagokat, amelyekbe bele van gyúrva az emberek lelke, hiszen itt mi is belefőzzük a kávénkba a szívünket.”

„Az üdítőitalainkat magyar vállalkozóktól, alkotóktól rendeljük” – folytatta Noémi. „Az üvegeiket – amelyeket a gyártók nem vesznek vissza – oda szoktuk adni kézműveseknek, esküvőszervezőknek, dekorkészítőknek. Átalakulnak gyertyatartóvá, vázává és egyéb díszekké. Ezt lehetőségként még soha nem hirdettük meg, mert mindig házon belül elfogyott, de lehet, hogy majd erre is építünk a későbbiek során kampányt. Nem árt felhívni arra az emberek figyelmét, hogy kukába dobás helyett fel lehet használni az üvegeket.”

A palackozott vizet a pannonhalmi bencés szerzetesektől szerzik be, és a kávé sem nagyüzemi: a beszállító igyekszik a helyi kistermelőknek az egy évnyi termését megvenni, és a saját pörkölőjében feldolgozni. Noémi ezt a fajta hozzáállást nevezi értékalapú beszerzésnek. A ma már mindenhol alapnak számító szelektív szemétgyűjtés mellett arra is ügyelnek, hogy a kitelepüléseik során se termeljenek túl sok szemetet, és azt is mind összeszedjék. Ételmaradék alig van, ezért ez sem jelent gondot. Emellett mindenki igyekszik a munkaidőn kívül is odafigyelni, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjon maga után.



Hozzátenni a nagy közöshöz
Dunai Marcell programszervezőtől megtudtuk, hogy volt már példa arra is, hogy az Adna Café az Ökogyülekezeti Mozgalommal működött együtt egy-egy program kapcsán. Hozzátette: részükről most is megvan a nyitottság a közös munkára. „Eddig inkább tőlük vártuk az ilyen ötleteket, de most, hogy mi is aktívabbak lettünk ezen a téren, talán mi is könnyebben kezdeményezünk” – mondta Marcell.

Noéminek és Eszternek több ötlete is van már arra, milyen további lépéseket tehetne a kávézó. Most elsősorban a műanyag zacskókat és egyéb csomagolóanyagokat szeretnék visszaszorítani, ennek kapcsán gondolkodnak kivibag-típusú táskákra, hozott ételhordókra és uzsonnásdobozokra adott kedvezményeken is. „Más emberek is ötletelnek azon, hogyan tehetik fenntarthatóbbá az életet, a minták tehát adottak, nem kell mindent nekünk feltalálnunk. Vannak utak, amelyeken még nem indultunk el” – mondta ennek kapcsán Eszter.

„Keresztyén helyként azt gondoljuk, hogy a szeretet felelősség. Nemcsak Isten és felebarátaink felé tartozunk szeretettel és felelősséggel, hanem a környezetünk felé is” – tette hozzá. Hasonlóképpen fogalmazott Noémi is: „Ez a teremtett világgal szembeni felelős gazdálkodás. Én ezt úgy élem meg, hogy amit Isten teremtett, arra vigyáznunk kell, mert ezáltal is Istent tiszteljük. Ha mindenki a maga életének a színterén hozzátenne a nagy közöshöz, az látványos lehetne.”


Fotók: Adna Café, Asszonyi Eszter